پرداخت 400 میلیارد تومان کارمزد به جایگاه داران عرضه سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که پرداخت کارمزدهای سال 94 جایگاه های عرضه سوخت تا پایان اسفندماه به پایان می رسد، گفت: در مجموع حدود 400 میلیارد تومان کارمزد به جایگاه های سوخت پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، ناصر سجادی صبح امروز (سه شنبه، 18 اسفندماه) در جمع خبرنگاران با تأکید بر آمادگی کامل این شرکت برای تأمین پایدار سوخت نوروزی اظهار کرد: در اسفندماه پارسال رکورد مصرف روزانه بنزین کشور به 104 میلیون لیتر رسید و این در حالی بود که متوسط مصرف روزانه سال 93، تنها 73 میلیون لیتر بود که این امر حکایت از آن دارد که ما برای تأمین سوخت کشور در این ایام آمادگی کامل را داریم.

وی با اشاره به ذخیره سازی مناسب انبارهای فرآورده های نفتی کشور افزود: در برخی از محورهای پرتردد سیاحتی و زیارتی کشور علاوه بر ذخیره سازی سوخت در انبارها، تانکرهای نفتکش در محدود جایگاه های پرمصرف حضور دارند.

سجادی با اشاره به مصرف 106 میلیون لیتری بنزین در 12 فروردین ماه پارسال گفت: برای سوخت رسانی پایدار به شهروندان باید جایگاه های سوخت به لحاظ فنی و ظاهری هیچ مشکلی نداشته باشند از این رو شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از اوایل بهمن ماه امسال گروه های کارشناسی خود را (گل گشت) برای نظارت بر عرضه فرآورده های نفتی به سراسر کشور اعزام کرده است.

وی اظهار کرد: امسال نیز همچون پارسال سوخت رسانی به کاروانها و خودروهای شخصی زائران حرم امام حسین (ع) در ایام اربعین به خوبی انجام شد به طوری که این شرکت با راه اندازی هشت جایگاه سیار و سوخت رسانی در خاک عراق توانست عملکرد خوبی را از خود در این زمینه نشان دهد.

افزایش 2 درصدی مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: در 11 ماه امسال روزانه 70.6 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال (69.2 میلیون لیتر) تنها دو درصد رشد داشته است.

سجادی، یکی از دلایل اصلی مهار مصرف بنزین در کشور را تک نرخی شدن این حامل انرژی از ابتدای خردادماه دانست و گفت: امسال در دیگر فرآورده های نفتی با توجه به اجرای سیاستهای توسعه گازرسانی در وزارت نفت روند کاهشی را شاهد بوده ایم به طوری که مصرف نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در 11ماه امسال به ترتیب 10، 18 و 36 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: مصرف نفت گاز کشور امسال نسبت به 11ماه سال گذشته 6.7 میلیارد لیتر کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در مجموع در بش از 11 ماه سال 93 روزانه 160 میلیون لیتر سوخت مایع (نفت کوره، نفت گاز و نفت سفید) مصرف شده در حالی که امسال با توسعه شبکه گازرسانی کشور 126.5 میلیون لیتر مصرف شده که این امر حاکی از صرفه جویی حدود 12 میلیارد لیتر سوخت مایع در کشور است.

سجادی با اشاره به صادرات روزانه پنج میلیون لیتر فرآورده نفتی به کشورهای همسایه گفت: در بیش از 11 ماه امسال در مجموع دو میلیارد لیتر صادرات فرآورده نفتی انجام شده و برای سالهای آینده این برنامه ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه سال آینده اظهار کرد: با راه اندازی این پالایشگاه، ایران دیگر واردات بنزین نخواهد داشت و به صادرکننده آن تبدیل می شود.

وی گفت: امسال در مجموع 117 هزار تن گاز مایع به خارج از کشور صادر شده در حالی که این میزان پارسال 24 هزار تن بوده است.

سجادی در خصوص میزان بانکرینگ صورت گرفته در کشور نیز افزود: پارسال در این حوزه روزانه 10.3 میلیون لیتر نفت کوره بانکرینگ شده که امسال با رشدی 25 درصدی به 13 میلیون لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: در بیش از 11 ماه پارسال در مجموع 435 هزار لیتر نفت گاز بانکرینگ شده که به 790 هزار لیتر در مدت مشابه امسال رسیده است.

وی، افزایش فروش مرزی فرآورده های نفتی همچون گازوئیل را یکی از سیاستهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای جلوگیری از قاچاق سوخت دانست و گفت: در 11 ماه پارسال فروش مرزی در مجموع 170 میلیون لیتر بوده که این رقم امسال به 416 میلیون لیتر رسیده است.

سجادی با اشاره به افزایش 16 درصدی سوخت به نیروگاه ها یادآور شد: با تحقق این امر، در مجموع 7.6 میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه های کشور ارسال شده که این امر سبب صرفه جویی 5.8 میلیارد لیتر سوخت مایع شده است.

وی، از پروژه عرضه نفت گاز در بخش حمل و نقل بر اساس پیمایش به عنوان اقدامات مورد توجه شرکت نام برد و اظهار کرد: تا چندی پیش هر خودروی نفت گاز سوز با ارائه کارت، بدون سقف نفت گاز دریافت می کرد که متاسفانه به دلیل مشکلات پیش آمده طبق مصوبه سال 93 هیئت دولت قرار بر این شد تا به ازای پیمایش این سهمیه متفاوت باشد، بنابراین در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با محوریت وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی خودروها براساس بارنامه و جابه جایی مسافر که اطلاعاتش از طریق وزارت راه و ترابری در سامانه کارت سوخت در اختیار ما قرار می گیرد نفت گاز ارائه می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: با اجرای این طرح از مهرماه سال 94 تاکنون نسبت به پارسال مصرف نفت گاز از روزانه 2.50 میلیون لیتر به 2.42 میلیون لیتر رسیده که 5.15 درصد کاهش داشته است که قطعا در صورت نبود سامانه هوشمند سوخت این امکان فراهم نمی شد.

سجادی درباره نگرانی ایجاد شده در بین محافل مختلف مبنی بر حذف سامانه هوشمند سوخت گفت: در شرائط کنونی با تک نرخی شدن قیمت بنزین از امکانات این سامانه برای اصلاح مصرف، قیمت و جلوگیری از قاچاق نفت گاز بهره می بریم.

وی در ادامه بیان این که حفظ سامانه برای اصلاح قیمتها و روند مصرف نفت گاز همچنان برای ما دارای اهمیت است و قطعا مانند بنزین نیاز به زمان و اجرای سیاستهای قیمتی مناسب دارد، افزود: در حال حاضر با بیمه ها وارد مذاکره شده ایم که به خودروهایی که فاقد بیمه شخص ثالث هستند سوخت ارائه نشود و یا در آینده کارت سوخت خودروهای فاقد معاینه فنی باطل شود، هم اکنون حدود 100 هزار خودرو نفتگاز سوز بدون بیمه شخص ثالث از کارتهای سوخت استفاده می کنند که باید نسبت به شناسایی و باطل کردن سهمیه آنها اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: با مدیریت کارتهای سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث امکان صرفه جویی روزانه دو میلیون لیتر نفتگاز در بخش حمل و نقل تا نیمه نخست سال آینده وجود دارد، این میزان صرفه جویی سوخت می تواند با امر صادرات به کشورهای همسایه اختصاص یابد.

وی با اشاره به استاندارد سازی 5 تا 6 هزار جایگاه بنزین و سی ان جی که اکثرا دارای مالکیت خصوصی هستند، این امر را کار پیچیده ای دانست و گفت: اجرای این امر نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای عرضه، ضوابط و معیار برند در بین جایگاه داران است که در حال حاضر کلان شهر اصفهان حدود 40 جایگاه را با شهرداری برای عرضه برند به توافق رسیده است و هفته آینده 20 جایگاه از این تعداد به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

وی گفت: یکی از برنامه های جدی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برای جایگزینی سوخت گاز به جای سوخت مایع است که قطعا در سال آینده با توجه به وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حجم زیاد از تولید سوخت مایع مواجه خواهیم بود از این رو در تلاش هستیم که با انتقال این فرآورده های مازاد به سمت بنادر جنوبی کشور آنها را به امر صادرات اختصاص دهیم.

سجادی با بیان این که عرضه سوخت به صورت نقدی به شرکتهای ایر لاین کشور از نیمه دوم امسال شروع شده است، گفت: از مدت زمان یاد شده تا کنون به بدهی سوخت این شرکت ها افزوده نشده است، ضمن آن که شرکتهای خوش حساب با ارائه وثیقه و ضمانت نامه های لازم، سوخت را به صورت اعتباری دریافت کرده اند، اما شرکتهای بد حساب مجبور هستند در فرودگاه سوخت را به صورت نقدی خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: همچنین برای دریافت بدهیهای معوق ایرلاینها با ارائه چک اقدام به پرداخت بدهی خود کرده اند، البته برخی از چکهای این شرکتها هم برگشت خورده است.

سجادی با اشاره به اجرایی شدن طرح کهاب در انبارهای شرکت پخش، نفتکشها و جایگاه های عرضه گفت: در بخش انبارهای فرآورده نفت تا کنون حدود 8 انبار در اصفهان و تهران به تجهیزات این طرح مجهز شده اند، ضمن آن که این طرح در جایگاه های جدید عرضه سوخت با دوجداره کردن نازلها به طور کامل اجرا شده است.

وی درمورد تاثیرات برجام در صادرات فرآورده های نفتی ایران، گفت: تاکنون برای صادرات فرآورده نفتی هیچ شرکت خارجی با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به صورت کتبی مذاکراتی نداشته است.

سجادی در خصوص میزان ذخایر بنزین کشورمان نیز گفت: هم اکنون این ذخایر خوب بوده و نسبت به پارسال کمتر نیست، از طرفی هم اکنون با وجود رشد دو درصدی مصرف بنزین در کشور در سال جاری همچنان روزانه 9 میلیون لیتر واردات این فرآورده برای جبران کمبود ذخایر صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار کرد: در حال حاضر در 8 کلان شهر تبریز، اراک، اصفهان، کرج، تهران، اهواز، شیراز و مشهد 22 میلیون لیتر بنزین یورو چهار عرضه می شود، با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه سال آینده و توسعه پالایشگاه آبادان 12 میلیون لیتر بنزین یورو چهار به شهرهای هرمزگان، یزد، رفسنجان و کرمان عرضه می شود. 

وی گفت: هم اکنون از 5 هزار نقطه عرضه سوخت گاز و مایع در کشور تنها حدود 179 جایگاه به دلیل داشتن معارض و مشکلات حقوقی خارج از سرویس است.

کد خبر 256533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =