مذاکره با کره ای ها برای نوسازی پالایشگاههای اصفهان و بندرعباس

معاون وزیر نفت با بیان این که با شرکتهای کره جنوبی برای همکاری توافق کلی کرده ایم، گفت: درباره جزئیات و سازوکار مشارکت آنها در نوسازی پالایشگاههای ایران در حال مذاکره با این شرکتها هستیم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، عباس کاظمی درباره جزئیات طرح مشارکت شرکتهای کره ای در نوسازی پالایشگاههای نفت ایران، افزود: برای نوسازی دو پالایشگاه اصفهان و بندرعباس به منظور افزایش کیفیت تولید فرآورده های نفتی با شرکتهای کره جنوبی مذاکره شده است.

وی با بیان این که این دو پالایشگاه مازوت فراوانی تولید می کنند، افزود: پالایشگاه اصفهان حدود 30 درصد مازوت تولید می کند که با نوسازی از سوی شرکتهای کره جنوبی مقدار تولید مازوت این پالایشگاه به 10 درصد کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: پس از نوسازی، میزان تولید بنزین و گازوئیل یورو 4 این پالایشگاه افزایش می یابد.

کاظمی گفت: طراحی نوسازی پالایشگاه اصفهان به پایان رسیده و کار نوسازی که قرار است از سوی شرکتهای کره جنوبی اجرا شود حدود 20 تا 30 درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: کره ای ها علاقه خود برای سرمایه گذاری را نشان داده اند و اکنون به دنبال مشخص کردن نوع سرمایه گذاری و نحوه مشارکت آنها هستیم.

از 9 پالایشگاه فعال در ایران که در مجموع روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام را پالایش می کنند، تنها یک پالایشگاه، سودآوری قابل قبولی دارد و دیگر پالایشگاهها نیاز به ارتقا و بهبود عملکرد دارند.

سهم 28 درصدی تولید مازوت در پالایشگاهها ناشی از فناوری پایین است که با افزایش کفیت تولید و بهبود فرآیندها، کاهش می یابد.

ایران در تولید بنزین رتبه نهم و در تولید گازوئیل رتبه 13 جهان را دارد، اما در تولید مازوت در رتبه سوم قرار گرفته که نشان دهنده کیفیت پایین فرآیندها در پالایشگاههای داخلی است.
کد خبر 257153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =