۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
  • کد خبر: 257239
کاهش عملیات اکتشافی از سوی شرکتهای بزرگ نفتی

شرکتهای بزرگ نفتی جهان در واکنش به افت شدید قیمت نفت در سال گذشته، سرمایه گذاری خود را برای اکتشاف نفت کاهش داده اند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال از لندن، در دوره کنونی، برداشت شرکتهای نفتی از منابع نفت خود، نسبت به اکتشاف منابع جدید فراتر رفته که نشان دهنده تغییر اولویتها در صنعت نفت جهان است.

تحلیل داده های صنعتی نشان می دهد که در سال 2015 میلادی، هفت شرکت بزرگ نفت جهان، از جمله اکسون موبیل و شل، تنها 75 درصد از ذخایر مصرف شده خود را جایگزین کردند که شدیدترین افت منابع نفتی شرکتها در بیش از یک دهه گذشته به شمار می آید.

در سال گذشته میلادی شرکت اکسون موبیل برای نخستین بار در دو دهه گذشته، موفق نشد همه منابع نفتی خود را جایگزین کند و تنها 67 درصد از این منابع را بازگرداند.

لوکا برتلی، مدیر اکتشاف شرکت انی ایتالیا در این باره می گوید: این روزها با افت شدید قیمت نفت، جایگزین کردن ذخایر دیگر چندان اهمیتی ندارد.

به گفته وی، انی تمرکز خود را از سرمایه گذاریهای پر خطر و پر سود منصرف کرده و بیشتر به افزایش برداشت از ذخایر کنونی خود توجه می کند.

براساس اعلام پژوهشگران بانک آمریکایی مرگان استنلی، در سال گذشته میلادی شرکتهای نفتی تنها 9 پروژه توسعه جدید را تصویب کردند.

افت قیمت نفت تاثیر دیگری نیز بر کاهش رقم ذخایر اثبات شده شرکتهای نفتی داشته است؛ بر اساس قوانین معاملاتی آمریکا، ذخایر اثبات شده تنها شامل ذخایری می شود که برداشت از آنها سودآور باشد و در قیمتهای کنونی، برداشت از بسیاری از ذخایر شرکتها سودآور نیست.

شرکت شل در سال گذشته میلادی، برآورد ارزش ذخایر نفتی خود را میلیاردها دلار کاهش داد و وادار شد سرمایه گذاری در چند پروژه نفت ماسه ای در کانادا را به دلیل هزینه بالای برداشت، لغو کند.

در مجموع، در سال گذشته میلادی سطح ذخایر اثبات شده نفت شرکت شل، 20 درصد کاهش داشت.

در سال گذشته میلادی، تنها شرکتهای شورون، انی و توتال توانستند حجم ذخایر خود را افزایش دهند و شرکتهایی همچون بی پی و استات اویل، همچون دیگر شرکتهای بین المللی نفتی، با کاهش ذخایر رو به رو بودند.

کد خبر 257239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =