۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
  • کد خبر: 257343
تحویل زمین طرح فراگیر پالایشگاهی سیراف در خردادماه

هشت قطعه زمین طرح فراگیر پالایشگاهی سیراف در خردادماه امسال تحویل سرمایه گذاران خواهد شد.هم اکنون پیشرفت فیزیکی طرح طبق برداشت مشترک انجام شده در اسفندماه سال گذشته در بخش غربی این پروژه 75 درصد و در بخش شرقی 40 درصد است.

مدیرعامل  شرکت زیر ساخت فراگیر پالایشی سیراف در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که هم اکنون همه امور مربوط به چهار قطعه زمین از هشت قطعه زمین طرح فراگیر پالایشگاهی سیراف در آستانه نهایی شدن است، گفت: متاسفانه به دلیل محدویت در فضا مجبور شده ایم یکی از این قطعات را برای تجهیز کارگاه به پیمانکار به طور موقت واگذار کنیم، البته بزودی قرار است  با همکاری سازمان منطقه ویژه  100 هکتار از میدانهای فاز 12  یا ١٩ پارس جنوبی در اختیار این پروژه قرار گیرد.

10 میلیون مترمکعب خاکبرداری در سال 94

صادق آبادی  اظهار کرد: از ١٩ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در پروژه طرح فراگیر پالایشگاهی سیراف ظرف مدت شش ماه در سال 94 امور مربوط به بیش از ١٠ میلیون متر مکعب انجام شده که در مقایسه با فازهای پارس جنوبی معادل دو فاز پارس جنوبی عملیات خاکبرداری و خاکریزی انجام شده است.

مدیرعامل  شرکت زیر ساخت فراگیر پالایشی سیراف افزود: هم اکنون قرارداد خرید همه لایسنسهای طرح فراگیر پالایشگاهی سیراف امضا شده است و بسته فرایندی برای واحد های تولید هیدروژن، بازیافت و دانه بندی گوگرد، تصفیه هیدروژنی نفتا، تصفیه هیدروژنی فراورده های میان تقطیر (سوخت جت و نفت گاز) و شیرین سازی گاز مایع نهایی شده است؛ این قرار دادها با شرکتهای  کی تی از ایتالیا، هالدور تاپسو از دانمارک و اکسنس از کشور فرانسه امضا شده است.

وی گفت: در اواخر اسفندماه پارسال و اوایل فروردین ماه امسال نقشه های فرایندی واحد های تحت لیسانس و دیتا شیت تجهیزات زمان بر نهایی شده است و با توجه به اتمام طراحی اصولی واحد های بدون لیسانس سرمایه گذاران می توانند اقدام به خرید تجهیزات زمانبر و شروع طراحی تفصیلی کنند.

افزایش شانس آسیایی ها برای ساخت طرح فراگیر پالایشگاهی سیراف

صادق آبادی گفت: با توجه به پایین بودن نرخ پول در کشورهای بزرگ آسیایی همچون ژاپن، کره جنوبی و چین به احتمال زیاد فاینانس برای طرح فراگیر پالایشی سیراف از این کشورها خواهد بود.

به گزارش شانا، در مجموعه پالایشی سیراف چند شرکت خصوصی محض با چند شرکت خصولتی همکاری و شراکت دارند، به طور متوسط برای ساخت هر یک از هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی پارس جنوبی به حدود ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است.

این هشت پالایشگاه دارای یک یوتیلیتی واحد (آب، برق، بخار) خواهند بود که به هر یک از سرمایه گذاران، درصدی از سهام آن تعلق می‌گیرد و ٢٠ درصد سرمایه‌گذاری در احداث این یوتیلیتی نیز بر عهده شرکت ملی نفت ایران است؛ شرائط حضور شرکتهای خصوصی در طرح ساخت ٨ مینی پالایشگاه میعانات گازی پارس جنوبی فراهم شده و بازده اقتصادی بالایی در انتظار سرمایه گذاران این طرح خواهد بود.

این پالایشگاهها در فاز دوم پارس جنوبی احداث می شوند و زیرساختهای آنها مانند تصفیه، یوتیلیتی، برق، آب و غیره با تاسیس یک شرکت انجام می شود.

این پروژه‌ها کاملا اقتصادی و زود‌بازده هستند و در سه تا چهار سال سرمایه‌گذاری اولیه را باز می‌گردانند. با در نظر گرفتن ساخت هشت پالایشگاه و تاسیسات زیربنایی، درمجموع سه میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این طرح با هدف جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی اجرا می شود.
مدیر عامل شرکت زیر ساخت فراگیر پالایشی سیراف گفت: این طرح با ۲۰ میلیون دلار آورده سهامداران آغاز می شود.

پالایشگاه سیراف ۷۰ درصد خوراک پتروشیمی ها را تامین خواهد کرد و بازار خوبی برای آن وجود دارد.

کد خبر 257343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =