پالایشگاه بندرعباس به صادرکننده فرآورده های نفتی بدل می شود

پالایشگاه بندرعباس با اصلاح کیفیت و اجرای طرح تبدیل مازوت به بنزین، بزودی به باشگاه صادرکنندگان فرآورده های نفتی می پیوندد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به بندرعباس، عباس کاظمی امروز (چهارشنبه، 18 فروردین ماه) در نشست با اعضای کمیسیون انرژی و بازدید از طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس، با اشاره به شعار امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته، امیدواریم بخشی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاستهای پیش بینی شده را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با اشاره به این که پالایشگاه بندرعباس جزو هشت پالایشگاه ایران است که پس از انقلاب با هدف صادرات ساخته شد، اما به دلیل نیاز داخلی تاکنون موفق به صادرات نشده است، گفت: با توسعه صورت گرفته و برنامه های تدوین شده، امیدواریم به هدف صادرات در این پالایشگاه دست یابیم.

کاظمی با اشاره به طرح افزایش میزان تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس گفت: با اجرای این طرح، در نیمه نخست امسال با افزایش ظرفیت سه میلیون لیتر بنزین استاندارد در این پالایشگاه ظرفیت موجود به 12 میلیون لیتر خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با توجه به اصلاح کیفیت صورت گرفته بدون پالایشگاه بندرعباس به پالایشگاهی پیچیده، قدرتمند، با توان صادراتی بدل خواهد شد.

وی با بیان این که تبدیل مازوت به بنزین جزو اولویتهای پالایشی وزارت نفت تعریف شده است، گفت: اکنون سرمایه گذاران خارجی حاضر به سرمایه گذاری البته با تضمین دولت هستند که امیدواریم با همکاری بخش خصوصی این طرح به مرحله اجرا برسد.

کاظمی ادامه داد: میانگین تولید مازوت در پالایشگا های کشور 30 درصد است که امیدواریم با بهبود فرآیندهای پالایشی این مقدار به کمتر از 10 درصد برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ادامه داد: دولت مکلف شده است تولید پالایشگاهها را اصلاح کند و سالانه دو درصد از تولید مازوت را کاهش دهد و در نهایت طبق چشم انداز به کمتر از 10 درصد برساند.

کاظمی اعلام کرد: با اجرای این پروژه در پالایشگاهها قطعا پالایشگاههای کشور از حاشیه ضرر و سود کم خارج خواهند شد و به سوددهی خواهند رسید.
معاون وزیر نفت اظهار داشت: دنیا به سمت استفاده از ال ان جی حرکت کرده و ادامه نادرست تولید مازوت باید هر چه سریعتر در کشور با توان بالا به سمت اصلاح و کاهش حرکت کند.

وی از پالایشگاه اراک به عنوان مصداق واقعی و مثبت یاد کرد که با اجرای این طرح، مازوت را به حدود 10 درصد رسانده و در حال حاضر از سود 8 دلاری برخوردار شده؛ بنابراین اجرای این طرح نشان از چرخه اقتصادی برای دیگر پالایشگاهها و خروج آنها از مرحله ضرردهی دارد.

کاظمی با بیان این که از پارسال با اصلاح و بهبود تولید و مصرف از وارد کننده به صادرکننده نفت گاز و دیگر فرآورده ها دست یافته ایم و در حال حاضر به صادرات پایدار رسیده ایم، گفت: با توجه به توفیق حاصله، در زمینه صادرات فرآورده ها امیدواریم با اصلاح کیفیت تولیدات پالایشگاهها و وارد مدار شدن پالایشگاه خلیج فارس تا پایان امسال به صادرکننده بنزین بدل شویم.

وی با اشاره به فعالیت پالایشگاه اصفهان و بندرعباس برای اجرای طرح تبدیل مازوت به بنزین اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه گذاریهای خارجی آمده است اما اجرای این پروژه ها را مستلزم ضمانت دولت کرده اند که با رایزنی های صورت گرفته و حمایت جدی دولت قطعا این پروژه ها اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: سرمایه گذاران، سرمایه شان را بعد از راه اندازی واحدها از طریق برداشت محصول برداشت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، میزان سرمایه گذاری لازم را برای اجرای این طرح حدود سه میلیارد دلار اعلام کرد.

کد خبر 257656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =