ضرورت ارتقای توان داخلی صنعت نفت برای نیل به اقتصاد مقاومتی

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بر ضرورت ارتقای توانمندیهای داخلی برای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی در این صنعت تاکید کرد.

حمیدرضا کاتوزیان در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به برگزاری همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» در 28 فروردین ماه امسال، عنوان کرد: بی تردید حمایت از ساخت داخل در پروژه های نفت و گاز، از بخشهای مهم و تاثیرگذار صنعت نفت برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

وی که ریاست پنل پنجم همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» را عهده دار است، در مورد این پنل توضیح داد: پنل پنجم با عنوان نقش ساخت 10 گروه کالاها و تجهیزات صنعت نفت در انتقال و توسعه فناوری با مزیت تجاری- رقابتی و با رویکرد افزایش توان زنجیره ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی برگزار می شود و در جریان آن، مباحثی مانند اقدامهای انجام شده در جهت اجرای پروژه 10 گروه کالا بررسی می شود.

کاتوزیان تصریح کرد: همچنین موضوع مدیریت داراییهای فیزیکی برای ساماندهی فعالیتهای دانش بنیان در حوزه نفت، نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در ارتقای توان سازندگان داخلی کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، طرح صدور گواهینامه کیفیت برای این سازندگان و در مجموع، نحوه نقش آفرینی وزارت نفت در زمینه بومی سازی ساخت تجهیزات این صنعت مورد بررسی و واکاوی قرار می گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری مناسب از ظرفیتهای موجود و با حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان، کالاها و تجهیزات صنعت نفت مطابق با استاندارد، به صورت کیفی و قابل رقابت با محصولات جهانی در داخل کشور تولید شود.

 به گزارش خبرنگار شانا، همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» 28 فروردین ماه امسال در مرکز همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار و در جریان آن، عملکرد صنعت نفت در اجرای این سیاستها در قالب هفت پنل اختصاصی بررسی می شود.

بر پایه این گزارش، پنل نخست به بررسی نقش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در انتقال و توسعه دانش بنیادین فناوری در حوزه بالادست صنعت نفت (اکتشاف و تولید) اختصاص دارد و در پنل دوم، نقش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در انتقال و توسعه دانش بنیادین فناوری در حوزه پایین دست این صنعت (صنایع پالایش؛ پتروشیمی و گاز) بررسی می شود.

نقش شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P) و شرکتهای پیمانکار عمومی (GC) در انتقال و توسعه فناوری برای تحقق صنعت نفت دانش بنیان در پنل سوم و نقش شرکتهای مذکور در ارتقاء توان داخل (Local Content) با سیاست بازار در مقابل توسعه فناوری در پنل چهارم همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

نقش پروژه ساخت ١٠ گروه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در انتقال و توسعه فناوری با مزیت تجاری-رقابتی و با رویکرد افزایش توان زنجیره ارزش صادرات خدمات فنی-مهندسی در پنل پنجم و موضوع بهینه سازی مصرف انرژی از طریق اصلاح فرایندها و انتقال و توسعه فناوریهای بهینه سازی در پنل ششم بررسی می شوند. همچنین نقش نهاد تنظیم کننده مقررات (رگولاتوری) برای انتقال و توسعه فناوری و ارتقای توان داخل برای تحقق اهداف صنعت نفت دانش بنیان در دستور کار پنلهای ششم و هفتم همایش قرار می گیرد.  

کد خبر 257853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =