پتروشیمی بندر امام به چرخه تولید بنزین یورو 4 پیوست

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد که از نیمه دوم پارسال روزانه 800 هزار لیتر بنزین یورو 4 از پتروشیمی بندر امام خریداری می شود.

عباس کاظمی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که واحد پتروشیمی بندر امام تنها واحد پتروشیمی در کشور است که توان تولید بنزین یورو 5 را دارد، گفت: با توجه به اصلاح روند تولید بنزین در پتروشیمی بندرامام، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران روزانه 800 هزار لیتر بنزین از این مجتمع پتروشیمی خریداری می کند و از دیگر واحدهای پتروشیمی بنزین نمی خرد.

به گفته وی، طبق ادعای مجتمع پتروشیمی بندر امام مبنی بر تولید بنزین یورو 4 و دارا بودن توان تولید بنزین یورو 5  از پارسال بررسیهای متعددی از این واحد انجام شد و سرانجام با تایید کارشناسان، از نیمه دوم پارسال خرید بنزین یورو 4 را از این مجتمع آغاز کردیم.

کاظمی ادامه داد: پتروشیمی بندر امام با نصب سیستم «بنزن استراکشن» و نصب سیتیزن در بحث فرآیند و تغییر فید خودش از نفتا و هگزان به ان جی ال موفق به اصلاح در فرآیند تولید بنزین شد و توانست روزانه 800 هزار لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 تولید کند که اگر توان تولید بیشتر هم داشته باشد، خریداری خواهیم کرد.

وی، با تاکید بر این که فرآورده دریافتی ما از پتروشیمی بندر امام ریفرمیت نیست و بنزین یورو 4 است، گفت: این پتروشیمی در بخش خوراک و نصب سیستم اصلاحات انجام داد و با تایید کارشناسان ما و هدف حمایت از منابع داخلی و تقویت ظرفیت صنعتی کشور اقدام به خرید 800 هزار لیتر بنزین یورو 4 کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با بیان این که فرآورده ای که در گذشته از پتروشیمی ها تحت عنوان بنزین دریافت می شد، به هیچ عنوان بنزین نبوده است، گفت: پیش تر 6.5 تا هفت میلیون لیتر از پتروشیمی ها ریفرمیت تحویل می گرفتند که بنزن و اکتانش خیلی بالا بود، اما بنزین پتروشیمی بندر امام هم اکنون کمتر از 2 درصد بنزن دارد که پیشتر 11 درصد بود، میزان آروماتیک آن از 60 به کمتر از 30 رسیده است، گوگرد این فرآورده کمتر از  ppm  10 و عدد اکتانش 95 است، به آن معنا که 2 پارامتر بنزن و آروماتیک که برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای تولید بنزین با استانداردهای بین المللی، اصلاح شد و اکنون تنها این مجتمع بنزین یورو 4 تولید می کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: بقیه مجتمعهای پتروشیمی در زمینه تولید بنزین پیشرفت چندانی نداشته اند و تنها پتروشیمی بندر امام بنزین یورو 4 تولید می کند که بدون شک هر کدام از پتروشیمی با انجام اصلاحات در روند تولید هر مقدار بنزین مطابق با ویژگیهای استاندارد یورو 4 در کشور تولید کنند، پس از تایید کارشناسان شرکت خریداری می شود.

کاظمی ادامه داد: محصول بنزین یورو 4 حاصل آمیختن (Blending) سه ماده پارافینی پایه عاری از سولفور با درصد حجمی ٥٠ درصد و ماده آروماتیکی عاری از بنزن و سولفور با درصد حجمی ٣٥ درصد و سرانجام ماده اکتان افزا (MTBE) به میزان ١٥ درصد است.

وی یادآور شد: امکانات دانش فنی و توانمندیهای موجود در پتروشیمی بندر امام امکان حذف کامل بنزن تا زیر ٠,٥ درصد حجمی و سولفور تا زیر 2 PPM را دارد که در این صورت تولید و تحویل بنزین با استاندارد یورو 5 نیز امکانپذیر است.

کد خبر 258120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =