ایران تحت هیچ شرائطی از سهم خود در بازار نفت صرف نظر نمی کند

وزیر نفت با حمایت از طرح تثبیت تولید نفت (فریز نفتی) و برگزاری نشست دوحه گفت: ایران تحت هیچ شرایطی نمی تواند از حق و سهم تاریخی خود از بازارهای جهانی نفت خام صرفنظر کند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه شامگاه شنبه (28 فروردین ماه) در برنامه «تیترامشب» شبکه خبر درباره طرح فریز نفتی اظهار کرد: طرح فریز یا منجمد کردن تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه 2016، در نشست چهارجانبه وزیران نفت و انرژی روسیه، ونزوئلا، قطر و عربستان ماه فوریه امسال در دوحه مطرح شد، در این نشست تصمیم گرفته شد برای سامان دادن بازار و برای این که نبود تعادل میان عرضه و تقاضا از میان رود (هم اکنون بیش از 2 میلیون بشکه مازاد نفت در بازار وجود دارد) تولید نفت در سطح ماه ژانویه 2016 تثبیت شود.

وزیر نفت ضمن حمایت جمهوری اسلامی ایران از این طرح با بیان این که چند نکته مهم در این ایده وجود دارد، همکاری جدی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را یکی از این نکته ها دانست و تصریح کرد: در این طرح برای نخستین بار یک همکاری جدی، موثر و سازنده میان تولیدکنندگان اوپک و بخشی از تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان به وجود آمده است.

وی ادامه داد: روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت دنیا و یکی از تولیدکنندگان بزرگ غیر عضو اوپک پیش از این حاضر نبود با اوپکیها همکاری کند و این آغاز همکاری مناسبی است، به تبعیت مسکو برخی کشورهای دیگر غیر عضو اوپک نیز حاضر شدند با اعضای اوپک همکاری کنند.

زنگنه دیگر نکته مهم این طرح را این موضوع دانست: «با کاهش قیمت نفت عده ای از اعضای اوپک اعتقاد داشتند که باید بازار را به حال خود رها کرد و این سازمان نباید درباره قیمت تصمیم بگیرد، اما هم اکنون اعضا به این نتیجه رسیدند که باید برای بهبود وضع بازار اقدامی کرد که این تصمیم گیری جای خوشامد دارد.»

 اجرای برجام بزرگترین خواست دولت و ملت

وزیر نفت با تاکید بر این که ایران از طرح فریز نفتی حمایت می کند،  اما آن را کافی نمی داند، یادآور شد: ما به اعضای اوپک و برخی کشورهای غیر عضو اوپک همچون روسیه که با ما در ارتباط بودند گفتیم که باید واقعیت بازگشت نفت ایران را به بازار درک کنند زیرا اگر ایران بخواهد تولید نفت را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند بدان معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریمهای این کشور نیفتاده است.

 وی بزرگترین خواسته ملت و دولت را اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریمها دانست و با بیان این که مهمترین تحریم علیه ایران، تحریم نفت بود، اظهار کرد: در دوران تحریم مقدار صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم پیش از تحریمها 2 میلیون و 300 تا 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز بود.

وزیر نفت با بیان این که ایران پیش از لغو تحریمها در نشستهای متعدد با اعضای اوپک و همچنین نوشتن نامه، بازگشت نفت ایران را به بازار یادآورشده بود و اعضای اوپک نیز این موضوع را منظور کردند، افزود: اعضای اوپک نیز به طور عمومی با بازگشت ایران به بازار نفت برخورد مثبتی داشتند.

ایرانی نقشی در  نامتعادل شدن بازار نداشت

زنگنه بازگشت به بازار نفت را حق ایران دانست و با یادآوری این که ایران نقشی در  نامتعادل کردن بازار نداشته است و زمانی که بازار نامتعادل شده و عرضه بیش از تقاضا بوده است ایران حداقل تولید تاریخی خود را داشته است، تصریح کرد: انصاف و منطقی نیست و کسی هم نمی تواند از ایران چنین انتظاری داشته باشد که تحریمی خودخواسته بر خود تحمیل کند و با دست خود خودش را تحریم کنیم.

وزیر نفت بار دیگر ضمن حمایت از برگزاری نشست دوحه درباره حضور نماینده ایران در این نشست گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که نشست دوحه برای کسانی است که می خواهند طرح فریز نفتی را امضا کنند و اگر می خواستیم نماینده ای از ایران در این نشست حضور داشته باشد برای این بود که حمایت خود را از این طرح نشان دهیم ، اما از آن جا که قرار نیست ایران این طرح را امضا کند، بنابراین ضرورتی برای حضور نماینده ایران در این نشست وجود ندارد.

زنگنه در این باره که انتشار خبر حاضر نشدن شما در این نشست سبب شد قیمت نفت بیش از یک دلار کاهش یابد، گفت: ممکن است هر گونه اتفاقی بیفتد، اما مهمترین موضوع برای ما این است که تحت هیچ شرایطی نمی توانیم از حق و سهم تاریخی خود از بازار نفت صرف نظر کنیم.

حمایت وزارت نفت از تک نرخی بودن قیمت بنزین

وزیرنفت در پاسخ به سئوالی درباره این که تکلیف قیمت بنزین برای امسال چه می شود؟ با بیان این که مجلس در این زمینه در حال بحث و بررسی است، در این خصوص که کمیسیون تلفیق این موضوع را در اختیار دولت قرار داده است، افزود: باید مصوبه مجلس در اختیار دولت قرار داده شود و فقط مصوبه کمیسیون تلفیق کافی نیست.

وی با بیان این که هم اکنون بحث دو نرخی شدن و سهمیه بندی بنزین مطرح است اما ما موافق سهمیه بندی نبوده و نیستیم، اظهار کرد: البته اگر مجلس تصویب کند و قانون شود مکلف به اجرای آن خواهیم بود.

زنگنه با تاکید بر این که وزارت نفت از تک نرخی بودن قیمت بنزین حمایت می کند چون تک نرخی شدن فساد را کم می کند، درباره این که بالاخره قیمت بنزین در سال 95 چه رقمی خواهد بود، اظهار کرد: منتظر مصوبه مجلس هستیم. در حال حاضر نمی توان رقمی را عنوان کرد.

وی درباره این که آیا رتبه بندی جایگاهها که عنوان کردید سبب چند نرخی شدن قیمت بنزین نمی شود، افزود: این موضوع مربوط به خدمات جایگاههاست که هم اکنون در اولویت وزارت نفت نیست.

وزیرنفت درخصوص آینده کارتهای سوخت نیز با تاکید براین که این کارتها زمانی کاربرد دارد که بنزین سهمیه بندی یا چند نرخی باشد، گفت:  البته معتقدم برای سوخت گازوییل همچنان باید از این کارتها استفاده شود.

فاز نخست ستاره خلیج فارس نیمه نخست امسال می آید

زنگنه در ادامه درباره واردات بنزین در سال 95 که قرار است کاهش پیدا کند نیز این توضیح را داد: با توجه به این که تولید پالایشگاه بندرعباس امسال افزایش پیدا می کند بنابراین نیاز به واردات بنزین کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به این که بیشتر پالایشگاههای کشور پارسال تعمیرات اساسی داشتند بنابراین امسال تعمیرات کمتری خواهند داشت و خوراک بیشتری دریافت خواهند کرد، افزود: در نتیجه تولید بنزین و فرآروده های نفتی امسال افزایش و نیاز به واردات کاهش پیدا می کند.

وزیر نفت کاهش مصرف سوخت را منوط به تولید خودروهای با کیفیت و خروج خودروهای فرسوده عنوان کرد و درباره این که آیا با وارد مدار شدن ستاره خلیج فارس دیگر نیازی به واردات بنزین نیست، اظهار کرد: با وارد مدار شدن یک فاز این پالایشگاه ایران از واردات بنزین بی نیاز می شود.

وی درباره زمان راه اندازی فاز یکم این پالایشگاه هم گفت: ان شاء الله اواخر نیمه اول امسال راه اندازی می شود.

زنگنه با اشاره به این که پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت دارد ، گفت: پیمانکاران این پروژه با سرعت در حال اجرای این پروژه هستند و وزارت نفت هم با وجود این که این پالایشگاه در اختیار صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی است اما آن را پیگیری می کند تا هر چه سریعتر اجرایی شود و ضمن بی نیاز کردن ایران از واردات، بنزین مرغوب در کشور توزیع شود.

افزایش تولید نفت حق ایران است

وزیر نفت درباره این که برخی معتقدند رسیدن ایران به سقف تولید پیش از تحریمها با قیمتهای کنونی نفت نوعی مفت فروشی است، آیا شما این موضوع را قبول دارید؟ گفت: نه ندارم، چون سهممان در بازار چیزی است که اگر از دست بدهیم دیگر نمی توانیم آن را به دست بیاوریم، همانطور که از آب و خاکمان دفاع می کنیم باید از سهمیه مان نیز دفاع کنیم چون افزایش تولید نفت سهم و حق ایران است.

زنگنه با بیان این که ما نمی توانیم سهمیه مان را در به این خاطر که دیگران بازار را اشباع کردند و قیمتها کاهش پیدا کرده است از دست بدهیم، گفت: اگر سهممان را برای همیشه از دست بدهیم در تعادل قدرت سیاسی باید چکار کنیم؟

وی ادامه داد: قدرت سیاسی در هر کشوری تابع قدرت اقتصادی است ما اگر قدرت اقتصادی مان را در بازار نفت از دست بدهیم قدرت سیاسی مان را نیز از دست می دهیم، اگر تولید نفتمان کم شود قدرتمان برای پتروشیمی  نیز کم می شود.

زنگنه گفت: به این سادگی نمی توان درباره چنین مسائل پیچیده ای صحبت کرد.

شل تسویه کرد

وزیرنفت درباره طلب 6 میلیارد دلاری ایران از هند هم با بیان این که بانک مرکزی در حال پیگیری این موضوع است، گفت:  انشاء ا.. با باز شدن کانالها این بدهی بزودی پرداخت می شود.

وی درباره صادرات گاز به پاکستان با اشاره به این که ساخت خط لوله در خاک ایران در مرحله نهایی است، اما آنها هنوز اقدامی نکردند، افزود: قرار است مسئولان پاکستان در آینده نزدیک به ایران بیایند تا درباره زمانبندی جدید با هم به توافق برسیم.

زنگنه به سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان در فروردین ماه اشاره کرد و با بیان این که در این سفر پاکستان قول داد ساخت خط لوله را برای دریافت گاز از ایران تسریع کند، درباره صادرات گاز به ترکیه نیز گفت: قرارداد ترکیه در جریان است و مشکلی وجود ندارد.

وزیر نفت درباره این که آیا به اروپائیها در قراردادهای فروش نفت که منعقد شده است تخفیف خاصی داده شد آن را تایید نکرد و گفت: ایران قیمت بازار را رعایت می کند اما قیمت فروش نفت در بازارهای مختلف متفاوت است بعنوان مثال قیمت نفت در اروپا با قیمت نفت در آسیا تفاوت دارد.

وی درخصوص پردخت بدهی شرکتهای اروپایی هم با بیان این که شرکت شل بدهی اش را به ایران تسویه کرده است، اظهار کرد: یونان و ایتالیا به ایران بدهی دارند که باید پرداخت شود.

زنگنه درپاسخ به سوالی درباره قراردادهای جدید نفتی و ایرادهای سازمان بازرسی به آن نیز اظهار کرد: مذاکراتی در این زمینه انجام شده است برخی از این ایرادات برطرف و بخشی هم پیشنهاداتی ارائه شد و امیدواریم بزودی رفع شود.

وزیرنفت اظهار امیدواری کرد با توجه به اجماع سازی چند ماهه، این قراردادها بزودی نهایی و وارد مرحله مناقصه و عملیاتی شود.

زنگنه درخصوص این که چه نهادهای در دولت قبل نفت فروختند و پول آن را پس ندادند( اشاره به صحبتهای معاون اول رئیس جمهوری) گفت: اگر لازم بود آقای جهانگیری خودشان اسمشان را عنوان می کردند.

وی درباره این که آیا پول نفت را هم اکنون به راحتی دریافت می کنید آن را تایید کرد و گفت: دریافت پول نفت با گذشته خیلی فرق کرده است اما باید بازترشود تا بتوان حسابهای متعدد داشته و درجاهایی مختلف عملیات انجام شود، ضمن این که از نظر بازاریابی نیز مشکلی وجود ندارد.
وزیرنفت پاسخگویی درباره کرسنت را به وقتش موکول کرد.

بیشتر جایگاهداران کشور افراد سالمی هستند

وزیرنفت درباره این که به تازگی عنوان شد که در یکی از پمپهای بنزین، به همراه بنزین  15 لیتر هوا به شما فروخته شده است، ماجرا چیست، با اشاره به این که این مساله بیش ازآن چیزی که بوده بزرگ شده است، افزود: من دنبال مچ گیری خاصی نبودم و هدف از بیان این موضوع اصلاح یک سیستم بوده است و خواست مردم منعکس شده است، چون من دیدم برنامه هایی که شما پخش کردید خیلی از مردم از این موضوع که آن چیزی که پمپهای بنزین به مردم می تحویل می دهند و آنچه که باک خودروهایشان نشان می دهد یکسان نیست.

وی با تاکید بر این که این موضوع را مردم مطرح کردند و من  آن را منعکس کردم تا سیستم پخش اصلاح شود و رضایت مردم جلب شود، خاطر نشان کرد: انتظار این بوده و است که خود جایگاهداران روی این موضوع  کار کنند چون خلاف کردن عده ای، دامن همه جایگاهداران را می گیرد و به اسم همه تمام می شود، بنابراین بهتر است خودشان وضع موجود را اصلاح کنند.

زنگنه با بیان این که متاسفانه برخی که خودشان مشکلات و پرونده های سنگین تخلف دارند در این موضوع  جلو افتاده و مطرح کردن آن را توهین به همه جایگاهداران عنوان می کنند، یادآور شد: مطرح کردن این موضوع به این دلیل بوده است که جایگاهداران خودشان را اصلاح کنند و شرکت پخش بعنوان وظیفه قانونی اعتماد مردم را جلب کند.

وزیرنفت با اشاره به این که بسیاری از جایگاهداران در جهت خدمت به مردم تلاش می کنند، درباره این که آیا خودتان شخصا به پمپ بنزین مراجعه کردید یا با محافظ و...، گفت: برخی می گویند با بنز به جایگاه رفتم در حالی که وزارت نفت اصلا بنز ندارد.

وی بازهم تاکید کرد: من اصلا دنبال این نیستم که کدام جایگاه یا جایگاهدار تخلف کرده و اورا تنبیه کنم بلکه دنبال اصلاح سیستم هستم، چون اگر عده ای خلاف کنند به اسم عده ای دیگر نوشته می شود، همه باید تلاش کنند تا این کار خلاف برچیده شود نه این که شلوغ کاری کنند.

زنگنه درباره این که چه کسانی شلوغ کاری می کنند با بیان این که نیازی بعنوان کردن نام خاصی نیست در این خصوص که هوا بودن در بنزین تکذیب شده است، اظهار کرد: کسی که متهم شده است تکذیبش ارزشی ندارد. ضمن این که من آن چیزی را که دیدم و مردم هم به آن اذعان دارند عنوان کردم؛ متاسفانه برداشت درستی از صحبتهای من نشده است.

 به گفته وزیر نفت، بیشتر جایگاهداران کشور سالم اند و نباید اجازه دهند آنها که خلاف می کنند در سیستم بمانند.

 

کد خبر 258334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =