5 سکوی تأسیسات دریایی امسال وارد مدار می شود

وارد مدار شدن پنج سکوی شرکت تأسیسات دریایی تا پایان امسال سبب افزایش 100 میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز میدان گازی پارس جنوبی می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی صبح امروز (یکشنبه، 29 فروردین ماه) پس از بازدید خبرنگاران از یارد خرمشهر شرکت تاسیسات دریایی، از نصب و راه اندازی پنج سکوی این شرکت در میدان گازی پارس جنوبی ( فازهای 19،‌20 و 21)  تا پایان امسال خبر داد.

وی ارزش اقتصادی تولید پنج سکوی پارس جنوبی را با احتساب قیمت 40 دلاری نفت روزانه 6 میلیون دلار و در سال بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: چنانچه هر مترمکعب گاز را نیز 10 سنت محاسبه کنیم با توجه به تولید فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی سه میلیارد و 600 میلیون دلار به درآمدهای ارزی کشور اضافه می شود.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی تصریح کرد: فاز 19 پارس جنوبی معادل دو فاز استاندارد و دارای سه سکو و فازهای 20 و 21 نیز دارای دو سکو هستند.

منوچهری با اشاره به اهمیت برداشت هرچه سریع تر گاز از میدان مشترک پارس جنوبی ادامه داد: با وارد مدار شدن همه فازهای پارس جنوبی افزون بر این که قدرت چانه زنی ایران در بازار انر‍ژی بالا می رود؛ امکان صادرات بیشتر گاز نیز برای کشورمان فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ادامه داد: این شرکت 70 درصد فعالیتهای مربوط به بخش فراساحل میدان گازی پارس جنوبی را انجام می دهد؛ ضمن این که در سال 93، چهار سکوی فازهای 12، 17 و 18 پارس جنوبی وارد مدار شد و سکوهای فازهای 15 و 16 نیز نصب شدند.

وی با بیان این که امسال نیز 4 فاز 19 (معادل دو فاز پارس جنوبی) و 20 و 21 وارد مدار خواهند شد، ادامه داد: همچنین خطوط لوله فازهای 22 تا 24 و همینطور حفاری فاز 14 را شروع خواهیم کرد که انتظار داریم مرحله نخست حفاری فاز 14 تا 20 ماه آینده به اتمام برسد.

ورود سکوی فروزان به ایران

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی در ادامه از ورود سکوی میدان فروزان به ایران خبرداد و گفت:  این سکو  یکی از سنگین ترین سکوهای ایران با حجم هفت هزار تن است که در صورت تامین به موقع اعتبار بخش فرآورش و فرایندی آن نیمه دوم سال آینده وارد مدار خواهد شد.

منوچهری با اشاره به واگذاری ساخت این سکو در کشور کره جنوبی طی سالهای گذشته ادامه داد: از همان ابتدا نیز با توجه به قابلیتهای شرکت تاسیسات دریایی معتقد بودیم که این سکو نباید خارج از ایران ساخته می شد، با این حال توانستیم با چانه زنی سنگین حقوقی و گرفتن وکیل این سکوی سنگین را به یارد خرمشهر منتقل کنیم.

وی پیشرفت کنونی این سکو را حدود 30 درصد اعلام کرد و افزود: پیش از این حدود 100 میلیون یورو برای ساخت این سکو هزینه شده بود و انتظار داریم 120 میلیون یوروی دیگر برای تکمیل آن هزینه شود تا شاهد وارد مدار شدن آن باشیم.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی، از جمله دلایل این شرکت برای انتقال سکوی فروزان به ایران را تاخیر شرکت کره ای در ساخت آن اعلام کرد و افزود: با توجه به تاخیر شرکت کره ای و همچنین اتهاماتی که به این شرکت در کشور کره وارد شد، فرصت را غنیمت شمرده و از طریق دادگاه اقدام کردیم و آنها نیز تسلیم رای دادگاه مبنی بر انتقال آن به ایران شدند.

به گفته منوچهری، شرکت کره ای حدود دوسال در ساخت این سکو تاخیر داشت که در صورت تامین اعتبار از سوی شرکت کارفرما تاسیسات دریایی می تواند در بازه زمانی 1.5 ساله این سکو را وارد مدار کند؛ البته سکوی مسکونی همچنان در کشور کره ساخته می شود.

افزایش کیفیت و سرعت کارپیمانکاران در دوران پسابرجام

وی با اشاره به شرائط بوجود آمده برای پیمانکاران در دوران پسابرجام تصریح کرد: تحریمهای بین المللی شرائط خاصی را به پیمانکاران تحمیل کرد که اینک با رفع این مشکلات انتظار داریم پیمانکاران داخلی با سرعت و کیفیت بهتری به اجرای پروژه های خود بپردازند.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ادامه داد: معتقد به این نیستیم که با ورود شرکتهای خارجی، پیمانکاران داخلی از اجرای پروژه ها حذف می شوند، منتهی معتقدیم که آنها باید کارآمدتر از قبل باشند؛ ضمن این که مدلهای قراردادی نیز باید به شیوه ای باشند تا پیمانکاران ایرانی در بالاترین سطوح به کار گرفته شوند.

منوچهری افزود: با مشارکت پیمانکاران ایرانی با شرکتهای صاحب نام خارجی انتظار داریم شاهد جهش مدیریت در صنعت نفت و فناوری در این بخش باشیم به نحوی که بتوانیم به مدیریت مگاپروژه ها پرداخته و در مدت زمان کوتاهی به اجرای پروژه های چندمیلیارد دلاری اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف بکارگیری شرکتهای ایرانی در کنار شرکتهای صاحب نام خارجی، بکار گرفتن قابلیتهای پیمانکاران ایرانی در اجرای پروژه هاست  که امیدواریم شاهد رونق بزرگی در صنعت نفت باشیم.

وی افزود: اکنون انتظار داریم سرعت اجرای کار و کیفیت ارائه افزایش یابد؛ منتهی این قابلیت در سازنده های ایرانی وجود دارد تا به عنوان شریک شرکتهای خارجی، به تولید بپردازند.

مذاکره با شرکتهای پیمانکار بین المللی

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت با توتال مذاکره ای داشته است یا خیر افزود: تاسیسات دریایی مذاکره هدفمندی با شرکتهای توسعه دهنده نفتی مانند توتال یا انی نداشته و تنها در ملاقات عمومی با آنها دیدار داشته است.

وی با بیان این که با شرکتهای پیمانکاری خارجی مذاکراتی برای مشارکت در پروژه های نفتی داشته ایم، ادامه داد: علاقه مند هستیم به عنوان پیمانکار EPC‌ و شریک اصلی شرکتهای توسعه دهنده در اجرای پروژه ها حضور داشته باشیم.

امضای تفاهمنامه نفتی با نروژ در اردیبهشت ماه

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با اشاره به امضای تفاهمنامه با شرکت آکرکاورنر نروژ تصریح کرد: این شرکت، پیشرو در صنعت ساخت سکوهای دریایی به ویژه در آبهای عمیق است.

وی با بیان این که این شرکت علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران بوده و در قالب نامه ای درخواست کرده با تاسیسات دریایی همکاری کند. ادامه داد: براین اساس شرکت نروژی ابراز علاقه کرده است تا در بخش فاینانس و مدیریت با این شرکت و اجرا با شرکت تاسیسات دریایی همکاری کند که تصور می کنم این تفاهمنامه در اردیبهشت ماه امضا شود.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با بیان این که آکرکاورنر علاقه دارد در کشور ما در دو منطقه خلیج‌فارس و همچنین خزر کار کند، گفت: امیدواریم با کمک آنها فناوری جدیدتری برای ساخت سکو به کشور منتقل شود.

تطبیق با نیاز روز بازار

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با اشاره به نزدیک شدن به پایان اجرای پروژه های پارس جنوبی ادامه داد: همه شرکتهای پیمانکاری دغدغه آینده خود را دارند اما با توجه به گشایشهایی که پس از برجام رخ داده است انتظار یک جهش و حرکت مجدد در صنعت نفت را داریم.

وی افزود: امیدوارم قراردادهای توسعه ای میدانهای کوچک و بزرگ به زودی نهایی شود تا بتوانیم به عنوان زیرمجموعه قوی شرکتهای توسعه دهنده خارجی در اجرای پروژه ها مشارکت داشته باشیم.

منوچهری با بیان این که تا یک سال آینده اجرای پروژه های فعال این شرکت به حداقل خود می رسد، ادامه داد: هم اکنون پروژه مطالعاتی صادرات گاز به عمان و حفاری فاز 14 را شروع کرده ایم.

وی گفت: با توجه به این که در آینده میدان گازی پارس جنوبی برای افزایش و حفظ تولید این میدان مشترک، به خدمات تعمیرات و نگهداری چاهها نیاز دارد علاقه مند هستیم وارد این حوزه ها شویم و قابلیت و فناوریهای خود را مطابق با نیاز روز بازار ارتقا دهیم.

آمادگی همکاری با صدرا برای ساخت 10 سکوی پارس جنوبی

منوچهری همچنین از آمادگی این شرکت برای همکاری با شرکت صدرا مبنی بر ساخت 10 سکوی پارس جنوبی خبرداد و گفت: حاضریم در یارد شرکت صدرا  و با همکاری آنها در ساخت 10 سکوی پارس جنوبی اقدام کنیم، چراکه برداشت از این میدان مشترک برای کشور امری حیاتی است.

اجاره دکل سنگاپور برای حفاری فاز14 پارس جنوبی

وی همچنین از اجاره یک دکل دریایی از سنگاپور برای حفاری فاز14 پارس جنوبی با اجاره روزانه 77 هزار دلار خبرداد و گفت: شرکت تاسیسات دریایی اعتقادی به ساخت دکل دریایی در ایران ندارد، زیرا تعداد این دکلها در کشورمان محدود است و نمی توان با این تعداد صنعت قابل رقابتی را در کشور ایجاد کرد.

منوچهری تصریح کرد: هر دکل دریایی با قیمتهای امروز نفت روزی 200 هزار دلار هزینه در بر دارد چنانچه این دکل ناکارآمد بوده و یک ماه تاخیر داشته باشد خسارتی بالغ بر 6 میلیون دلار به شرکت وارد می کند.

وی با بیان این که باید در اجرای پروژه ها بهترین دکل را به کار ببریم ادامه داد: اگر روزی تصمیم گرفتیم تا دکلی را بسازیم علاقمند هستیم با همکاری یک شرکت صاحب نام و در یارد خرمشهر به ساخت این دکل اقدام کنیم.
کد خبر 258381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =