خط تولید روغن کمپرسورهای CNG امسال راه اندازی می شود

همزمان با سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل،کارخانه تولید روغن کمپرسورهای CNG، تابستان امسال با ظرفیت تولید 150 تن در سال در استان یزد به بهره برداری می رسد و به این ترتیب انحصار تولید این روغن شکسته و نیاز صنعت نفت به تامین این محصول از خارج پایان می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، منصور بزمی رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت پیش از ظهر امروز (دوشنبه، 6 اردیبهشت ماه) در نشست خبری پژوهشگاه با بیان این مطلب افزود: روغن مورد نیاز کمپرسورهای CNG کشور، همواره از طریق چند شرکت آمریکایی تامین می شده است و با راه اندازی این کارخانه، گامی بلند در مسیر قطع وابستگیها و خودکفایی برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه 150 تن روغن کمپرسور CNG در این کارخانه، ادامه داد: این میزان، نه تنها نیاز داخل کشور را تامین می کند، بلکه می توان از آن برای صادرات نیز استفاده کرد.

بازار صادرات میعانات گازی ایران داغ می شود

بزمی با اشاره به پروژه احداث واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی به منظور افزایش مرغوبیت میعانات و تسهیل بازاریابی برای صادرات این محصول استراتژیک، اظهار کرد: این طرح به منظور احداث واحد مرکاپتان زدایی در فازهای 2و 3 پارس جنوبی، پارسال در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به تصویب رسید و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، بهار سال آینده نخستین واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی با ظرفیت 80 هزار بشکه در روز به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به این که پژوهشگاه صنعت نفت در قالب کنسرسیومی از شرکتهای داخلی و به صورت EPC این طرح را در دستور کار دارد، تصریح کرد: مرغوبیت میعانات گازی پس از مرکاپتان زدایی در این واحد، به طور چشم افسایی افزایش می یابد و حتی محصول نهایی از میعانات گازی تولیدی کشور قطر مرغوب تر خواهد بود.

پژوهشگاه نفت و شرکت نفت مناطق مرکزی قرارداد همکاری امضا می کنند

بزمی در ادامه از برنامه ریزی پژوهشگاه صنعت نفت برای امضای قرارداد همکاری با شرکت نفت مناطق مرکزی ایران خبر داد و گفت: پارسال از پایلوت نمکزدایی رونمایی شد و امسال برآنیم با همکاری یک شرکت خارجی و یک شرکت داخلی، قراردادی را به منظور ایجاد نخستین واحد نمکزدایی با لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت امضا کنیم.

وی به سولفور زیاد موجود در نفت کوره تولیدی پالایشگاههای کشور اشاره و تصریح کرد: سولفور زیاد، بازار نفت کوره را کساد می کند و یکی از روشهای بهبود این فرایند، ایجاد واحدهای کک سازی است.

به گفته بزمی، در سال گذشته سوپرپایلوت واحد کک سازی با مشارکت ایمیدرو ساخته شد و هم اکنون احداث واحد صنعتی در دستور کار است و به این منظور قرارداد همکاری با شرکت اکسنس امضا می شود.

وی با اشاره به برنامه پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه صدور خدمات مهندسی 9 واحد پالایشگاهی اشاره کرد و گفت: در این زمینه پژوهشگاه صنعت نفت پارسال چهار میلیون قرارداد امضا کرد.

استفاده از حلال پارسی سول برای تصفیه گاز در پالایشگاه ایلام

بزمی گفت: حلال پارسی سول پژوهشگاه صنعت نفت از حلالهای مهم صنعت به شمار می رود که پارسال در پالایشگاه مسجد سلیمان با موفقیت تست شد و امسال نیز در پالایشگاه ایلام تست می شود و تصفیه گاز در پالایشگاه ایلام با استفاده از این حلال صورت می گیرد.

وی به قرارداد پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای احداث انستیتوی شیرین سازی گاز در سال گذشته اشاره کرد و افزود: اقدامات لازم برای اجرایی شدن این قرارداد در دستور کار است.

بزمی با اشاره به بهره برداری از سوپر پایلوت تولید گوگرد کشاورزی در سال 94، عنوان کرد: امسال نیز واحد صنعتی تولید گوگرد کشاورزی راه اندازی می شود که منجر به افزایش 10 تا 15 درصدی محصولات کشاورزی می شود.

نخستین خط لوله کامپوزیت انتقال نفت خام به بهره برداری می رسد

وی تصریح کرد: به همت پژوهشگاه صنعت نفت، نخستین خط لوله کامپوزیت انتقال نفت خام کشور به طور 10 کیلومتر واقع در اهواز در بهار امسال به بهره برداری می رسد و این اقدام سهم بسزایی در کاهش هزینه های خوردگی خط لوله خواهد داشت.

بزمی با اشاره به وابستگی صنعت نفت ایران به خارج از کشور در زمینه گریسهای مورد نیاز برای شیرهایی با فشار بالا، افزود: پژوهشگاه برای این مشکل نیز چاره ای اندیشید و به فرمولاسیون تولید گریس دست یافت؛ این گریس تولیدی در پارس جنوبی با موفقیت تست شده است و اگر به تولید صنعتی برسد، وابستگی کشور در این زمینه نیز رفع می شود.

بازیابی بخارهای بنزین در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت

بحث استفاده از بخارهای بنزین در پمپ بنزین ها و بازگرداندن آنها به چرخه مصرف، عنوان طرح دیگری بود که بزمی به آن اشاره کرد و گفت: به این منظور، قراردادی بین پژوهشگاه و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران امضا شده است و نخستین ماژول با استفاده از فناوری نانو به منظور جذب بخارهای هیدروکربن و بازگرداندن آن به مخزن، امسال در پمپ بنزین میدان آزادی نصب می شود.

بزمی در ادامه از تحویل 200 تن کاتالیست به پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 94 خبر داد و گفت: کاتالیست، در حکم قلب برای پالایشگاه است و این اقدام پژوهشگاه صنعت نفت می تواند نقطه عطفی در تامین کاتالیستهای مورد نیاز پالایشگاهها باشد.

کد خبر 258838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =