اصلاح الگوی مصرف مستلزم ارائه راهکارهای تشویقی و تنبیهی است

الگوی مصرف را با تعیین مالیاتهای تشویقی و تنبیهی اصلاح کنیم و ترتیبی اتخاذ شود تا برای هر وسیله ای که آلودگی دارد، مالیات تعیین شود.

مرتضی الله داد، کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان اهداف توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس گفت: آنچه این توافق و نشست را برای همه کشورها بوجود آورد، مسئله گرم شدن زمین و خطری است که همه ساکنان کره زمین را جدا از ملیت، نژاد و آئین تهدید می کند؛ پیش بینی هایی برای کاهش گازهای گلخانه ای و تعهد بیش از 170 کشور در پاریس برای این موضوع دلالت بر اهمیت فراوان آن دارد.

وی، بیشترین آلودگی را ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای دانست و گفت: در راس ایجاد آلودگی ناشی از گازهای گلخانه ای به ترتیب کشورهای چین،  ایالت متحده امریکا، اتحادیه اروپا، هند، روسیه، اندونزی، برزیل و ژاپن قرار دارند. جالب است بدانید اگر این کشورهای آلوده کننده را نسبت به جمعیتشان رتبه بندی کنیم و میزان سرانه آلودگی را در نظر گیریم کشورهای کانادا، آمریکا، روسیه، ژاپن، اتحادیه اروپا، اندونزی و چین به ترتیب آلایندگی قرار دارند.

به اعتقاد این کارشناس اقتصاد انرژی، متاسفانه سهم کشور ما هم در تولید این گاز کم نیست و اقدامی که مسئولان و مردم عزیز ایران امروز می توانند در جهت اهداف توافقنامه پاریس بوجود آورند بهینه سازی مصرف فرآورده های سوخت فسیلی و کم کردن مصرف فرآورده های کشاورزی و دامپروری است که در تولید آن گاز گلخانه ای نیز منتشر می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ارزان بودن قیمت سوخت فسیلی در کشور و از سویی بهره گیری از فناوریهای دهه های پیشین کشورهای پیشرفته در تولید، ایران را در زمره کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه ای قرار داده است.

الله داد، در این بخش به آلودگی هوای کلانشهرهای ایران بویژه در فصل زمستان پرداخت و مصرف سوخت در بخش مصارف خانگی و شهری در این شهرها را ناشی از  ارزان بودن سوخت و دقت نکردن مصرف کنندگان به مصرف بهینه دانسته و گفت: این در حالی است که شهروندان گاه حتی ساده ترین تنظیمات برای بهینه سازی را انجام نمی دهند که این وظیفه را دولت می تواند از طریق بهره گیری از رسانه ها انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی، در نمونه ای دیگر به صنعت خودروسازی اشاره کرد که به گفته او به دلیل انحصاری بودن این صنعت که در اختیار دو شرکت بزرگ با فناوری عقب مانده به تولید خودروهایی مشغول بوده است و به آلایندگی زیاد و مصرفی غیر استاندارد شهره هستند.

الله داد، ضرورت حرکت به سمت استفاده از فناوری روز را مورد اشاره قرار داد و گفت: این اقدام مقدار مصرف در بخشهای مختلف را کاهش می دهد و در بلند مدت صرفه اقتصادی هم به همراه خواهد داشت.

راهکار درباره اشاره دیگر الله داد، راهکارهای تشویقی و تنبیهی است که توضیح داد: ترتیبی اتخاذ شود تا برای هر وسیله ای که آلودگی دارد، مالیات تعیین شود و هر میزان آلایندگی وسیله اعم از خودرو و ...کمتر باشد، تخفیف مالیاتی داشته باشد تا از این مسیر به سمت استفاده از فناوریهای بهتر پیش برویم.

وی با توجه به قابلیت کشور که نزدیک به 250 روز آفتابی در سال دارد، پیشنهاد می کند بخشی از تولید انرژی به سمت انرژیهای خورشیدی و تجدید پذیر قرار گیرد.

کد خبر 258940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =