قیمت گاز در بازار جهانی تعدیل می شود

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی پیش بینی کرد که با توجه به افزایش قیمت نفت در 2 ماه گذشته و همچنین در پیش بودن فصل تابستان، قیمت گاز نیز در بازار جهانی تعدیل شود.

به گزارش شانا، قیمت گاز همانند قیمت نفت در بازار روندی کاهشی را طی می کند و با وجود افزایش اندک قیمت نفت، روند نزولی آن ادامه یافته است. بازار گاز بر خلاف بازار نفت یکپارچه نیست و به چند بازار تقسیم می شود و قیمت در تمامی بازارهای گاز جهان سیر نزولی دارد. با این حال عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی ایران پیش بینی کرد تا زمانیکه قیمت نفت پایین باشد، عملا قیمت گاز هم به عنوان جانشین آن روند کاهشی خواهد داشت.

آخرین قیمت گاز در بازار آسیا سقوط 10 سنتی آن را در هفته منتهی به 15آوریل نشان می دهد که به چهار دلار و 15 سنت رسید. همچنین این فرآورده در بازار اروپا قیمت سه دلار و 95 سنتی را تجربه کرد. بازار هنری هاب آمریکا هم از روند کاهش عقب نماند و  به یک دلار و ٨٨ سنت برای هر یک میلیون بی تی یو رسید و در بازار NBP انگلستان هم قیمت هر یک میلیون بی تی یو گاز ١٠سنت کاهش یافت و سه دلار و ٨٥ سنت معامله شد.

مرتضی بهروزی فر، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا، با ارزیابی تداوم روند کاهشی قیمت گاز، عنوان کرد: از آنجا که قیمت گاز تابعی از قیمت نفت در بازارهای جهانی است، افزایش قیمت در این فرآورده وابسته به قیمت نفت است.

وی گفت: گاز طبیعی دارای بازار منطقه ای در آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شرقی است که غیر از آمریکا در سایر بازارها، قیمتگذاری آن وابسته به فرآورده های نفتی است.

به گفته بهروزی فر، براین اساس تا زمانیکه قیمت نفت پایین باشد، عملا قیمت گاز هم به عنوان جانشین آن روند کاهشی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی معتقد است: با توجه به این که در 2 ماه گذشته قیمت نفت افزایش یافته است، باید قیمت گاز هم تعدیل و بهتر شود که البته این افزایش، قابل توجه نخواهد بود. 

وی در مورد این که با توجه به در پیش بودن فصل تابستان، احتمال تغییر قیمت گاز و افزایش آن وجود خواهد داشت، اظهار کرد: فصل تابستان، فصلی است که مصرف نفت افزایش پیدا می کند؛ از سویی مسافرتهای تابستانی هم نیاز به این فرآورده را در دنیا بالا می برد و افزون بر آن مصرف نیروگاهها نیز افزایش خواهد یافت و به این ترتیب با درنظر گرفتن روند فصلی، در تابستان شاهد افزایش نسبی قیمت خواهیم بود.

 بهروزی فر گفت: افزایش قیمت گاز نسبی است و همانند قیمت سه تا چهار سال قبل نخواهد بود.

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی در مورد پیش بینی قیمت نفت در بازار جهانی توضیح داد: با در نظر گرفتن شرایط بازار و مازاد عرضه ای که در آن شاهد هستیم، احتمال افزایش قیمت نفت در کوتاه مدت دور از ذهن است.

کد خبر 258982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =