۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
  • کد خبر: 259019
ایجاد یک میلیون متر مربع فضای سبز در شهر اهواز

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگ ترین و قدیمی ترینت تولید نفت ایران در کنار فعالیت اصلی خود که راهبری تولید و فرآورش از میدان های هیدروکربوری در گستره ای به وسعت تقریبی 400 هزار کیلومتر مربع در جنوب غرب کشور است، اقدامات قابل توجهی در خصوص حفاظت از محیط زیست با توسعه فضای سبز در مناطق شهری و درختکاری و بیابان زدایی عرصه های پیرامون واحدهای عملیاتی خود به عمل آورده است.

به گزارش شانا، در این راستا پروژه های متعددی در زمینه توسعه فضای سبز، بیابان زدایی و درختکاری پیرامون کارخانه ها و واحدهای عملیاتی انجام شده و همچنان در دست انجام است.

در این ارتباط رئیس مهندسی فضای سبز و زیباسازی مدیریت عملیات غیرصنعتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تشریح فعالیتها این شرکت در زمینه توسعه فضای سبز در شهر اهواز اظهار کرد:این شرکت از دیرباز و با آغاز فعالیت خود، توسعه فضای سبز و درختکاری را در دستور کار خود داشته و یکی از ویژگیهای شناخته شده این اماکن وجود فضای سبز و درختان انبوه بوده است.

فریدون ناسوتی گفت: هم اکنون سطح فضای سبز در مناطق اداری و مسکونی این شرکت در اهواز شامل کوی فدائیان اسلام، خرم کوشک، کارون، کوت عبداله و شهرک نفت به حدود یک میلیون مترمربع رسیده که شامل چمن، گلکاری، درختکاری و دیوار سبز است.

وی افزود: سرانه فضای سبز در این مناطق حدود 70 متر مربع محاسبه شده که در مقایسه با استاندارد شهری که 7 تا 12 متر مربع است رقم قابل توجهی است و سرانه فضای سبز شهر اهواز را نیز بالا برده است.

ناسوتی، توزیع نهال را از دیگر اقدامات این شرکت در زمینه توسعه فضای سبز برشمرد و گفت: این اداره در طول سال حدود یک میلیون نشا انواع گلهای فصلی و حدود هفت هزار اصله نهال درخت و درختچه های زینتی را میان کارکنان توزیع می کند.

وی افزود: این اداره با بهره مندی از 2 خزانه پرورش نهال متناسب با شرایط اقلیمی خوزستان در خرمکوشک و شهرک نفت اهواز نهال مورد نیاز خود را تامین و فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی را در آنها انجام می دهد.

ناسوتی گفت: انجام همه خدمات باغبانی در زمینه کاشت و نگهداشت فضای سبز در مناطق تحت پوشش شرکتی، تامین نهاده هایی مثل نشا گل های فصلی، قلمه و نهال درختان غیرمثمر، درختچه و بوته های زینتی، آماده سازی زمین جهت کاشت، رسیدگی به گلهای آپارتمانی فضاهای اداری، مراقبت و نگهداری محدوده فضای سبز شامل آبیاری، کوددهی، کنترل آفات، بیماریها ، علفها هرز  و هرس درختان و حصار سبز به صورت فصلی  و روزانه در سطح شرکت انجام می شود.

ناسوتی با بیان این که فضای سبز نقش مهمی در ایجاد نشاط و افزایش روحیه کارکنان و خانواده ها دارد گفت: ارائه مشاوره به کارکنان جهت نگهداری فضای سبز منازل، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و کاشت نهال به طور نمادین در روز درختکاری بخشی از فعالیتهای این شرکت برای ترویج فرهنگ توسعه و نگهداری فضای سبز محسوب می شود.

وی اظهار کرد: شهر اهواز به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی و گرمای بالای هوا در اغلب ماههای سال و همچنین وجود آلاینده های زیستی و گرد و غبار نیازمند توسعه فضای سبز است که در این راستا شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب همکاری قابل توجهی با دستگاههای مسئول داشته است.

کاشت یک میلیون و 150 هزار اصله درخت اطراف تأسیسات نفتی

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب همچنین با هدف افزایش کمی و کیفی فضای سبز پیرامون کارخانه ها و واحدهای عملیاتی خود در سال 1379 اقدام به تصویب طرح کاشت یک میلیون اصله درخت در اطراف تاسیسات نفتی شرکتهای تابعه کرد.

در اجرای این طرح در قالب پنج پروژه یک میلیون و 150 هزار اصله درخت از ارقام بیابانی و گرمسیری در اطراف 116 واحد صنعتی شرکتهای بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون، آغاجاری، گچساران و مسجدسلیمان در مساحتی به وسعت 1700 هکتار کاشته شد.

افزون بر این، طرح تثبیت عرصه های شنی مشرف به تاسیسات نفتی در منطقه اهواز، مارون و آغاجاری با وسعت 20 هزار هکتار در این شرکت تصویب شد که تا کنون 4 هزار و 100 هکتار از این عرصه ها به روش مالچ پاشی توأم با نهال کاری و نهالکاری در خط رطوبتی تثبیت شده است.

مشارکت در اجرای طرح بزرگ 200 هزار هکتار بیابان زدایی خوزستان که از مصوبه های سفر استانی هیئت دولت وقت (1387) به خوزستان بوده، نقطه عطفی در تاریخ فعالیتهای زیست محیطی است که شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به نیابت از وزارت نفت عهده دار تامین اعتبار آن به مبلغ 4786 میلیارد ریال بوده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، اجرای این پروژه ها که به طور عمده در مناطق کوهستانی، بیابانی و صعب العبور و با هزینه های بالایی انجام شده، نشان از تعهد این شرکت به محیط زیست پیرامونی است.

کد خبر 259019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =