ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به بصره به مراحل پایانی نزدیک می شود

رئیس کمیته انرژی در شورای استان بصره با بیان این که طرح ساخت خط لوله گاز ایران به بصره به مراحل پایانی نزدیک می شود، تاکید کرد: ایران گاز مورد نیاز نیروگاههای برق عراق را تامین می کند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، مجیب الحسانی، رئیس کمیته انرژی در شورای استان بصره امروز (پنجشنبه، 9 اردیبهشت ماه) گفت: خط لوله انتقال گاز به منظور تامین گاز نیروگاههای برق این استان با پیشرفت فیزیکی 82 درصد در داخل خاک عراق به مراحل پایانی نزدیک می شود.

وی افزود: این خط لوله به طول 90 کیلومتری در داخل خاک عراق، گاز مربوط به سه نیروگاه برق رمیله، شط بصره و النجیبیه را تامین می کند.

رئیس کمیته انرژی در شورای استان بصره مقدار برق مورد نیاز استان بصره را سه هزار و 500 مگاوات خواند و گفت: اکنون تنها نیروگاه النجیبیه با تولید 1500 مگاوات، با انرژی گاز کار می کند و در صورت تامین گاز 2 نیروگاه دیگر، نیاز استان از برق برآورده می شود.

الحسانی تصریح کرد: براساس قرارداد امضا شده میان ایران و عراق 50 میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله برای نیروگاههای تولید برق بصره تامین می شود و مقرر شده در مرحله نخست این طرح، 35 میلیون مترمکعب تزریق شود.

به گزارش خبرگزاری نون، ماجد النصراوی، استاندار بصره گفت: تیم اعزامی عراق به ایران برای مذاکره درباره از سرگیری صادرات برق به جنوب عراق به نتیجه رسیده و ایران صادرات برق را به بصره از سرگرفت.

وی افزود: به دلیل تراکم بدهیهای عراق به ایران به دلیل فروش برق، طرف ایرانی چند هفته پیش تامین برق استان بصره را متوقف کرده بود که این موضوع با توجه به آغازفصل گرما، اوضاع عمومی استان را تحت الشعاع قرار داد.

استاندار بصره تصریح کرد: قطع برق در این این مدت سبب کاهش 400 مگاواتی برق این استان شد که دولت مرکزی به درخواستهای اهالی استان پاسخ مثبت داده و یک هیئت را برای مذاکره به ایران اعزام کرد و این هیئت توانست طرف ایرانی را به از سرگیری صادرات برق ترغیب کند.

به دلیل اشکالی که در تامین برق استان بصره به دلیل تاخیر در پرداخت بدهیها به طرف ایرانی ایجاد شد، این استان با ساعات قطع برق نامنظم روبرو شد که بر اثر آن برخی از اهالی به نشانه اعتراض به خیابانها ریختند.

کمبود برق پارسال گسترش دامنه تظاهرات و اعتراضهای مردمی از بصره به دیگر استان های عراق از جمله بغداد شد که اکنون به یک حرکت بزرگ اصلاحی تبدیل شده است.

کد خبر 259044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =