۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
  • کد خبر: 259074
تولید روزانه اوپک از 33 میلیون بشکه فراتر رفت

تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه آوریل به دلیل افزایش تولید ایران که در پی بازیابی سهم خود در بازار پس از لغو تحریمها در اوایل امسال رخ داده است، ب طور قابل توجهی افزایش یافت.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، بر اساس آمارهای جمع آوری شده از سوی شرکتها، تولید کنندگان و تحلیلگران نفتی، 13 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تولید خود را در آوریل با 484 هزار بشکه افزایش روزانه به 33 میلیون و 217 هزار بشکه در روز رساند که بیشترین افزایش ماهانه اوپک از سال 1989 به این سو به شمار می رود.

مذاکرات کشورهای عضو اوپک و دیگر تولید کنندگان عمده جهان در 17 آوریل در دوحه در پی آن بدون نتیجه پایان یافت که عربستان و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعلان کردند تنها در صورتی با تثبیت سطح تولید موافقت خواهند کرد که که همه اعضای این سازمان آن را بپذیرند.

بر اساس نظرسنجی تولید نفت خام ایران در ماه آوریل با افزایش روزانه 300 هزار بشکه به  میانگین سه میلیون 500 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از دسامبر 2011 به شمار می رود.

تحریمها علیه ایران که در ژوییه 2012 تشدید شد، در ژانویه امسال لغو شد.

ایران افزایش تولید نفت را پس از لغو تحریمها در پی اجرای توافقنامه ای در باره محدودکردن برنامه هسته ای این کشور، آغاز کرده است.

به گفته مایک ویتنر، رئیس بخش بازارهای نفت در سوسیته جنرال نیویورک، قابل ملاحظه ترین و بیشترین میزان افزایش نفت مربوط به ایران است. ایران از ژانویه به این سو به افزایش تولید با روند نسبتا خوبی ادامه می دهد.

بر اساس این تحقیق، تولید نفت عراق نیز در این مدت با 160 هزار بشکه افزایش به چهار میلیون و 310 هزار بشکه رسیده است. این در حالی است که تولید روزانه نفت این کشور در ژانویه چهار میلیون و 510 هزار بشکه بود.

تولید عربستان نیز با افزایش 80 هزار بشکه ای، به 10 میلیون و 270 هزار بشکه رسیده است که بالاترین میزان از ماه نوامبر به این سو به شمار می رود.

این در حالی است که میزان تولید نفت کویت با کاهش 100 هزار بشکه در روز به 2 میلیون و 900 هزار بشکه رسید که بالاترین میزان کاهش از آوریل به این سو به شمار می رود.

کویت قصد دارد در چند ماه آینده، تولید نفت خود را به بیش از سه میلیون بشکه در روز برساند که به این ترتیب سطح تولید آن از هنگام اعتصاب هفته گذشته کارگران صنعت نفت 2 برابر خواهد شد.

وزیران نفت و انرژی 13 عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور بررسی سیاستهای تولید خود دوم ژوئن در وین گردهم می آیند.  

کد خبر 259074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =