علاقمندی شرکتهای بزرگ نفتی برای همکاری با ایران

پژوهشگاه صنعت نفت در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران با شعار «خلق فناوری، توسعه پایدار» و با تمرکز بر توان داخلی و تبیین شبکه فناروانه بین‌المللی در سالن 14 نمایشگاه، حضوری فعال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، لرد لامونت، نماینده ویژه نخست ‌وزیر بریتانیا در امور تجارت با ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک انگلیس و ایران با حضور در اتاق بازرگانی تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که در کارنامه روابط دو کشور ایران و انگلیس فراز و فرودهای زیادی دیده می‌شود، اما این مناسبات همواره برقرار بوده است، گفت: از نظر تجاری، انگلیس در مقایسه با سایر شرکای اروپایی ایران دارای روابط کمتری با ایران است و به نظر می‌رسد که برای دولتمردان این کشور، مسائل سیاسی از اولویت بالاتری نسبت به مسائل اقتصادی برخوردار است.

خوانساری با بیان این که حجم مبادلات تجاری دو کشور تا پیش از بروز تحریمها نزدیک به 2.5 میلیارد دلار بود، افزود: در سال 94 حجم روابط اقتصادی دو کشور به 450 میلیون دلار رسید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران از جمله ظرفیتهای همکاری اقتصادی میان دو کشور را علاوه بر بخش نفت، در حوزه‌ های معدن، خودرو، آلومینیوم و سایر صنایع اعلام کرد و گفت: طی چند ماه اخیر و پس از اجرای برجام، چندین گردهمایی تجاری و اقتصادی در انگلستان برگزار شده و زمینه‌ های سرمایه‌ گذاری مشترک و همکاریهای اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است، اما اکنون جدی‌ترین مانع بر سر راه همکاریهای تجاری دو طرف، برقرار نبودن روابط بانکی و مالی است.

خوانساری یکی از زمینه‌ های شکلگیری مناسبات اقتصادی میان ایران و بریتانیا را تمرکز شرکتها و سرمایه‌ گذاران انگلیس بر پروژه‌ های کوچک و متوسط اقتصادی عنوان کرد که به گفته وی، به 20 تا 100 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

نماینده ویژه نخست‌ وزیر بریتانیا در تجارت با ایران نیز در این دیدار، به سابقه خوب مناسبات تجاری دو کشور تا پیش از اعمال تحریمها اشاره کرد و افزود: به دنبال روی کار آمدن دولت آقای روحانی، درهای روابط سیاسی و اقتصادی با جامعه جهانی به روی ایران باز شد و تبادل هیئتهای تجاری از کشورهای مختلف طی ماههای اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها وارد رقابت برای آغاز دوباره همکاریهای اقتصادی با ایران شده‌اند.

لامونت، در خصوص وضع برقراری مناسبات اقتصادی میان انگلیس و ایران، عنوان کرد: هم اکنون در بخشهای نفت و گاز، صنایع هوایی و نیز خدمات زیربنایی ظرفیتهای بالایی برای همکاری میان ایران و بریتانیا وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران به انجام مذاکرات جدی در داخل بریتانیا برای شکلگیری مناسبات اقتصادی با ایران اشاره کرد و گفت: شخصا با مدیران ارشد شرکتهای بزرگ نفتی، بی‌پی (BP) و شل درباره همکاری با ایران مذاکره کرده‌ام و آنها این اطمینان را داده‌اند که علاقمند آغاز دوباره همکاریها هستند و به طور جدی آنرا دنبال می‌کنند.

وی با بیان این که جدی‌ترین مانع بر سر راه آغاز روابط گسترده اقتصادی غرب با ایران، مسائل بانکی است، تصریح کرد: ایران تعهدات خود در قبال برجام را انجام داده است و حال نوبت طرفهای غربی است تا موانع را بردارند.

لامونت از تلاش جدی خود و سایر دست‌اندرکاران دولت این کشور برای اطمینان‌ بخشی به بانکهای بزرگ انگیس و حتی اروپا در آغاز دوباره همکاریها با ایران، خبر داد و افزود: آنچه مسلم است، ما نمی‌توانیم به صورت دستوری با بانکهای اروپایی وارد گفتگو و مذاکره شویم، اما می‌توانیم در مواجهه با آنها، اطمینان روانی لازم را برای این نهادهای مالی ایجاد کنیم که در صورت همکاری با ایران، به هیچ‌ وجه دچار جرائم مالی و تحریمهای مجدد از سوی ایالات متحده آمریکا نخواهند شد.

وی عنوان کرد: ابتدا باید بانکهای کوچک و متوسط اروپا را برای همکاری با ایران تشویق و ترغیب کرد و با ورود آنها به مدار همکاریها با ایران، بانکهای بزرگ نیز به این چرخه وارد خواهند شد.

کد خبر 259077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =