۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
  • کد خبر: 259091
طرحهای لیبی برای احیای سهم خود در بازار نفت

مقامهای شرکت ملی نفت لیبی در طرابلس اعلام کردند که این شرکت پس از سالها جنگ و نا آرامی و اختلال در تولید و عرضه، طرحهای گسترده ای برای بازگرداندن تولید لیبی به سطوح پیش از سال 2011، دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن/طرابلس، تولید کنونی نفت لیبی اکنون یک چهارم رقم روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه ای است که پیش از سقوط معمر قذافی در سال 2011 تولید می کرد و شرکت ملی نفت لیبی در طرابلس امیدوار است که تولید را با حمایت دولت تازه وحدت ملی به سرعت افزایش دهد.

بازگشت تولید نفت خام لیبی به سطح پیش از سال 2011 ممکن است به دلیل تعطیلی تاسیسات از سوی کارگران ناراضی، رقابتهای سیاسی و حملات تروریستهای داعش، سالها طول بکشد.

شرکت ملی نفت لیبی در پی حمله های یک سال پیش شبه نظامیان به میدانهای الغانی، مبروک و دحره در مخزن سرت، وادار به اعلان حال فوق العاده اضطراری در 11 حوزه نفتی شد و از آن هنگام به بعد نیز حمله های بیشتری به این حوزه ها صورت گرفته است.

یک مقام شرکت ملی نفت در طرابلس به رویترز گفت: دستکم 200 هزار بشکه در روز ظرفیت در  حملات به میدانهای نفتی در حوزه سرت در غرب لیبی از بین رفته است که غنی ترین حوزه نفتی لیبی به شمار می رود.

به گفته این مقام، ممکن است بازگشت این میدانهای نفتی به ظرفیت کامل تولید در صورتی که شرکت ملی نفت، توانایی احیای آنها را داشته باشد، تا اواخر 2017 یا 2018 به طول بینجامد.

به گفته یک مقام دیگر شرکت ملی نفت لیبی، مرحله نخست از طرح سه مرحله ای می تواند ظرف سه ماه اجرا شود که به میدانهایی مانند الشراره و الفیل با مجموع ظرفیت حدود 430 هزار بشکه در روز امکان بازگشت به کار می دهد.

وی افزود: اما احتمال می رود آغاز بکار دیگر میدانها مانند میدانهایی که به طور مستقیم هدف حمله قرار گرفته اند و دیگرانی که نفت تولیدی آنها از طریق خط لوله به بزرگترین پایانه صادرات نفت لیبی در راس لانوف و السیدر منتقل می شود، زمان بیشتری به طول بینجامد؛ مرحله دوم 6 تا 8 ماه طول می کشد و مرحله نهایی شامل میدانهایی می شود که بازگشایی آنها هشت ماه تا چند سال طول خواهد کشید.

ترمیم و تعمیر آسیبهای وارد شده به تاسیسات ساختاری مستقر در پایانه ها نیز  سال ها طول می کشد که سبب تاخیر در ازسرگیری انتقال نفت تولید در میدان ها به این تاسیسات می شود. عامل مهم دیگر، هزینه این تعمیرات است.

مقام دوم لیبی گفت: اجرای همه این طرحها به امنیت بستگی دارد، زیرا اگر امنیت مناسب و قوی در همه تاسیسات نفتی برقرار نشود، همه طرحهای ما مختل خواهد شد.

شبه نظامیان مسلح در اوایل سال جاری به پایانه های راس لانوف و السیدره با ظرفیت صدور 600 هزار بشکه در روز، حمله کردند.

این دو پایانه پس از حمله به السیدر در دسامبر 2014 تعطیل شدند.

مصطفی صناله، رئیس شرکت ملی نفت لیبی در طرابلس در ماه فوریه به رویترز گفته بود: در پی آخرین حمله، تنها 12 مخزن ذخیره سازی از مجموع 32 مخزن این پایانه عملیاتی سالم باقی مانده است و بقیه آسیب دیده اند که بازسازی آنها سالها طول خواهد کشید.

کد خبر 259091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =