۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
  • کد خبر: 259099

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
شاخص کل بورس پس از سه هفته افت با رشد اندک 2/ 0 درصدی همراه شد؛ بازدهی شاخص از ابتدای سال منفی 3/ 2 درصد است. کاهش حجم و ارزش معاملات به ترتیب 27 درصد و 31 درصد نسبت به میانگین زمستان به فضای انتظاری میان معامله‌گران اشاره دارد. در روزهای اخیر رشد دسته‌جمعی بدون تغییر عوامل بنیادین گروه خودرویی صورت گرفت، اما با کمرنگ شدن لیدرمحوری این صنعت، نیاز بورس به محرکی جدی‌تر پررنگ شده است. در هفته‌های اخیر رشد قیمت جهانی کالاها (با تقاضای چین و افت شاخص دلار) صورت گرفت؛ انتظار می‌رود شاخص کالایی بلومبرگ (شامل 22 کالای پایه) با بیشترین رشد ماهانه از 2010 همراه شود. نفت برنت با رشد هفتگی 7 درصدی و تداوم قیمت‌های بالای 40 دلار در سه هفته اخیر می‌تواند با اثرگذاری بر صنایع کالایی بورس، عامل حمایت از شاخص شود.

بازار ارز
تداوم کم‌نوسانی دلار
هر دلار آمریکا برای دومین هفته متوالی با افت کمتر از 1/ 0 درصدی همراه شد. نوسانات اندک نرخ دلار در یک ماه اخیر میانگین دلار را به سطح 3481 تومان رسانده است. انتظار برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها مقاومت سطح 3500 تومانی را تشدید کرده است، اما همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. با وجود اینکه ارزش دلار در بازار جهانی از ابتدای 2016 با افت 4/ 5 درصدی همراه شده است، اما پیش از آن رشد 20 درصدی را در بازه دو ساله تجربه کرد. عدم افت ارزش ریال متناسب با ارزش بین‌المللی دلار در این مدت باعث ایجاد کف حمایتی از نرخ دلار شده است. علاوه بر این، اختلاف قابل توجه تورم داخلی و با نرخ تورم جهانی و آمریکا نیز از عوامل فشار بر ارزش پولی کشورمان در سال‌های اخیر بوده است (دیگر عامل حمایتی).

بازار سکه
کم‌واکنشی سکه به اونس
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 5/ 0‌درصدی همراه شد. در شرایط کم نوسانی نرخ دلار، رشد طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. افت شاخص دلار با تشدید انتظارات برای کند شدن روند افزایش نرخ بهره (با فشار بر شاخص دلار) عامل حمایت از طلای جهانی بود. همچنین از ابتدای سال جاری شاهد کم نوسانی نرخ دلار هستیم. امری که موجب توجه بیشتر معامله‌گران سکه به نوسانات اونس شده است. تقاضای مناسبتی باعث تداوم حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) در یک ماه اخیر شده است. روز پنج‌شنبه با وجود رشد قیمت طلای جهانی، شاهد کم واکنشی سکه نسبت به رشد آن بودیم (تخلیه حباب سکه). تردیدها درخصوص پایداری قیمت اونس مانع از واکنش همگام سکه شد. در شرایط کنونی با ثبات اونس در سطوح بالای قیمتی انتظار واکنش مثبت سکه نیز وجود دارد.

بازار طلای جهانی
رشد طلا با شاخص دلار
افت شاخص دلار (رسیدن به کمترین سطح در 11 ماه گذشته) روز جمعه اونس را به بیشترین سطح (9/ 1280 دلار) در 15 ماه اخیر رساند. بانک مرکزی ژاپن برخلاف انتظارات از افزایش نرخ بهره اجتناب کرد؛ امری که ین را به بیشترین سطح در 18 ماه گذشته رساند. این عامل در کنار سیگنال صورت‌جلسه نشست فدرال رزرو و آمارهای نامناسب اقتصادی این کشور، باعث افت شاخص دلار شد. فدرال رزرو اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور کند شده است؛ با وجود بهبود اشتغال و مسکن، روند رونق فضای کسب و کار کند شده است. آمارهای نامناسب اقتصادی به ویژه رسیدن رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول به کمترین سطح در 2 سال گذشته (5/ 0 درصد) احتمال افزایش نرخ بهره در ژوئن را تضعیف کرده است. همچنان با توجه به کاهش تقاضای فیزیکی، شاهد مقاومت سطح 1280 دلاری اونس هستیم.

کد خبر 259099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =