۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
  • کد خبر: 259108

برندسازی جایگاه‌های سوخت بر مبنای دستور عمل ابلاغی وزیر نفت در خصوص ارزیابی «برندها» صبح روز گذشته به طور رسمی در سراسر کشور کلید خورد.

به گزارش گروه تلکس شانا، بر اساس این طرح، شرکت‌ها به نسبت خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، هزینه دریافت خواهند کرد. به این ترتیب جایگاه‌های معمولی که خدمات زیادی ارائه ندهند، هزینه پایینی دریافت می‌کنند اما جایگاه‌هایی که کیفیت خدمات خود را بالا ببرند و رضایت مشتریان را جلب کنند، هزینه بیشتری دریافت خواهند کرد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اعلام این خبر گفت: با ابلاغ این دستورالعمل فرایند برند‌سازی در تمام شهرهای کشور آغاز شد و از دیروز شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی یکی پس از دیگری فراخوان طرح را منتشر خواهند کرد تا متقاضیان برای شرکت در ارزیابی و دریافت امتیاز درخواست دهند. عباس کاظمی افزود: هدف از اجرای این طرح افزایش رضایتمندی مشتریان از خدمات جایگاهداران است. با اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود که جایگاهدارانی که توان مالی کافی برای شرکت در این طرح را دارند، برای جلب رضایت مشتری و دائمی شدن مشتریانشان با یکدیگر رقابت کنند تا خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهند و در عوض هزینه خدمات را از مصرف‌کنندگان سوخت دریافت کنند.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تقسیم‌بندی جایگاه‌های عرضه سوخت به «سه کلاس» و دریافت هزینه بیشتر توسط جایگاهداران به معنای «سه نرخی شدن» قیمت بنزین نیست و فقط جایگاه‌هایی که خدمات بیشتری ارائه می‌دهند متناسب با آن خدمات، اجازه دریافت پول بیشتری خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه با تأسیس 30 جایگاه در اصفهان در سال گذشته اجرای این طرح شروع شده بود اما حالا وزیر نفت در قالب آیین‌نامه‌ای ویژگی‌های مورد نیاز برای دریافت مجوز تأسیس برند را تعیین کرده است اظهار کرد: جایگاه‌های متقاضی می‌توانند از تجربه این 30 جایگاه استفاده کنند.
کیفیت سوخت تغییری نخواهد کرد
همچنین کاظمی با اشاره به اینکه بر مبنای ضوابط وضع شده در دستور‌العمل ارزیابی «برندها»، کیفیت خدمات در هر جایگاه با جایگاه دیگر متفاوت خواهد بود اما کیفیت سوخت توزیعی تغییری نخواهد کرد، اذعان کرد: کیفیت سوخت عرضه شده در پمپ بنزین‌ها مطابق با استانداردهای پالایشگاهی و معیارهای مشخص شده توسط سازمان ملی استاندارد خواهد بود و تنها خدمات جایگاه‌ها تغییر خواهد کرد. لذا جای نگرانی از بابت کیفیت سوخت ارائه شده در جایگاه‌های فاقد برند نیست. برای مثال در شهر تهران جایگاه‌هایی که فاقد برند باشند نیز بنزین یورو 4 توزیع خواهند کرد.
و اما محتوای ابلاغیه وزیر نفت
داشتن حداقل 60 نازل، کسب امتیازات لازم برای ایجاد برند و داشتن میزان مشخصی از سهام پتروشیمی و پالایشگاه‌ها از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که وزارت نفت برای دادن مجوز برند برای فرآورده‌های مایع و CNG تعیین کرده است. وظیفه اعطای مجوز در این آیین‌نامه بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گذاشته شده است تا بر اساس ویژگی‌های تعیین شده و بررسی صلاحیت‌ها مجوز برند بنزین را به شرکت‌ها بدهد. نخستین ویژگی لازم برای دریافت مجوز این است که شرکت مجموعه‌ای از جایگاه‌های عرضه پخش فرآورده‌های نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. این شرکت موظف است طی دو سال تعداد نازل‌های خود را به 300 نازل افزایش دهد و البته برای فعالان در حوزه CNG لازم است کار شرکت از همان ابتدا با 300 نازل آغاز شود. اما برای تأیید و دریافت برند از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شرکت متقاضی باید در سبد (پرتفوی) سهام خود بیش از 7 درصد سهام پالایشگاه‌ها یا پتروشیمی‌های کشور را داشته باشد.

کد خبر 259108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =