سازندگان صنعت نفت با آلمانیها تفاهمنامه امضا می کنند

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به سفر یک هیئت آلمانی به ریاست وزیر اقتصاد این کشور به ایران اظهارکرد: قرار است در این سفر یک تفاهمنامه بزرگ نفتی امضا شود.

به گزارش شانا، رضا خیامیان امروز ( شنبه، 11 اردیبهشت ماه) در نشستی خبری به مذاکره و امضای تفاهمنامه از سوی سازندگان تجهیزات نفت با شرکتهای خارجی اشاره کرد و افزود: تفاهمنامه‌ای با انجمن نفت ایتالیا که شرکتهای بزرگی مانند سایپم و انی (ENI) در آن حضور دارند، امضا شده که می‌تواند مقدمه افزایش تعامل و حضور سازندگان ایرانی را در سطح جهانی فراهم کند.

خیامیان به سفر یک هیئت آلمانی به ریاست وزیر اقتصاد این کشور به ایران خبر داد و گفت: قرار است در این سفر یک تفاهنامه بزرگ نفتی امضا شود.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه باید 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود که 120 میلیارد دلار از آن به بخش تجهیزات نفتی مربوط است.

خیامیان گفت: عراق نیز تمایل به سرمایه‌گذاری 180 میلیارد دلاری در تجهیزات صنعت نفت دارد که فرصتی استثنایی برای فعالیت سازندگان ایرانی است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از عراق به عنوان مهمترین بازار صادراتی تجهیزات صنعت نفت ایران نام برد و خاطرنشان کرد: عراق برای تولید روزانه 9 میلیون بشکه نفت باید 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام دهد.

وی به برنامه جمهوری آذربایجان برای خرید تجهیزات از ایران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته هیئتی از بزرگترین شرکت نفتی آذربایجان (سوکار) به ایران سفر کرده بود و مذاکره‌هایی با ایران انجام داد. آنها تمایل داشتند از ایران نیازهای خود را تامین کنند.

خیامیان تاکید کرد: افزایش صادرات تجهیزات صنعت نفت از سوی شرکتهای ایرانی، سبب توجه بیشتر زیرمجموعه‌های وزارت نفت به تولیدات داخل شده و به ارزش آن پی خواهند برد.

وی با بیان این‌که سازندگان ایرانی در برخی بخشها از جمله تجهیزات ثابت، به خودکفایی رسیده و 100 درصد محصول را در داخل کشور می‌سازند، افزود: البته در بخش تجهیزات بالادستی صنعت نفت، محدودیتهایی وجود دارد که باید از طریق جذب فناوریهای جدید، بهبود یابد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با استقبال از رفع تحریمها و حضور شرکتهای بین المللی در ایران، گفت: به دنبال مشارکت با خارجی ها هستیم تا بازار منطقه را در اختیار بگیریم.

لزوم اجرای شیوه نامه حمایت از ساخت داخل

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اجرای کامل شیوه نامه حمایت از ساخت داخل از سوی وزارت نفت، تصریح کرد: اجرای این شیوه نامه بسیاری از مشکلات این صنعت را برطرف خواهد کرد.

خیامیان با اشاره به ساخت 10 قلم کالای اساسی صنعت نفت اظهارکرد: تاکنون وزارت نفت 52 قرارداد با سازندگان داخلی امضا کرده است و یک مورد از آنها اجرایی شده است.

خیامیان به نامگذاری امسال به عنوان « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اشاره کرد و گفت: سازندگان داخلی به دنبال رانت و انحصار نیستند، بلکه خواهان برخورداری از شرائط برابر با شرکتهای خارجی هستند.

وی به مشکلات پیش روی تولید داخل اشاره کرد و ادامه داد: شرکتهای ایرانی در باز کردن ال سی و ضمانتنامه‌های مختلف دچار مشکلات اساسی هستند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر لزوم رفع محدودیتهای داخلی، اضافه کرد: باید علاوه بر برجام یک، برجام دو نیز در کشور اجرا شده و مشکلات تحریمهای داخلی مانند بیمه و مالیات حل شود.

خیامیان با اشاره به بسترسازی برای بهبود فضای کسب و کار، گفت: کیفیت برخی محصولات تولیدی در کشور، مشابه محصولات خارجی است که نیاز به حمایت دارند. در صورتی که حمایتهای لازم از سازندگان داخلی صورت گیرد، امکان رقابت با محصولات خارجی وجود دارد.

انتقاد از مسدود کردن حساب و قطع تلفن به دلیل بدهی مالیاتی

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از مسدود کردن حساب شرکتها به دلیل بدهیهای مالیاتی، افزود: در اواخر پارسال، حساب برخی شرکتهای نفتی را به دلیل بدهی مالیاتی مسدود کردند که سبب شد نتوانیم مطالبات خود را از آنها دریافت کرده و مشکلات بسیاری برای شرکتهای تولیدی ایجاد شد.

خیامیان با تاکید بر این که سازمان امور مالیاتی باید استفاده از ابزارهایی مانند مسدودکردن حساب و قطع تلفن شرکتها را کنار بگذارد، گفت: این گونه اقدامها به جای کمک به تولید، باعث سنگ اندازی در مسیر تولید می شود.

وی درباره حضور دلالان در صنعت نفت نیز افزود: برخی دلالان اقدام به رایزنی برای گرفتن پورسانت و حق دلالی می کنند، اما چیزی به نام مافیا در این صنعت وجود ندارد.

کد خبر 259128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =