ایران و ترکیه می‌توانند در حوزه‌ پتروشیمی سرمایه‌ گذاری مشترک ایجاد کنند

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: حوزه‌ هایی مانند پتروشیمی و تولید برق و انرژی از جمله بخشهایی هستند که دو کشور ایران و ترکیه می‌توانند سرمایه‌ گذاریهای مشترک را در آن شکل دهند.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، امروز (شنبه، 11 اردیبهشت ماه) در دیدار با اردال باحچیوان، رئیس اتاق صنایع استانبول گفت: ترکیه از جمله کشورهایی است که همسایه خود، ایران را در بحرانهای مختلف پیش آمده تنها نگذاشت، هرچند که در این روابط، کشور ترکیه نیز از سود و منفعت اقتصادی مناسبی بهره برد.

وی یکی از مشکلات بر سر راه تعامل اقتصادی دو کشور را حوزه ترانزیت و حمل‌ و نقل کالا عنوان کرد و افزود: ایران هم اکنون آمادگی پذیرش 1000 دستگاه کامیون را در روز در مرزهای تجاری مشترک با ترکیه دارد، اما گمرک ترکیه کمتر تمایلی به برطرف کردن مشکلات ترانزیتی داشته است.

خوانساری، مسائل بانکی و نقل‌ و‌ انتقال پولی و نیز روابط گمرکی را از دیگر مشکلات موجود در روابط اقتصادی دو کشور دانست و خواستار پیگیری رفع آن از سوی اتاق صنایع استانبول شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که حجم مناسبات تجاری میان دو کشور، سالانه رقمی در حدود 15 میلیارد دلار است، تصریح کرد: اکنون ترکیه چهارمین شریک تجاری ایران است و در دوره پس از تحریمها، باید تلاش کرد که سرمایه‌ گذاریهای مشترک در دو کشور و نیز در کشورهای ثالث برقرار شود، حوزه‌ هایی مانند پتروشیمی، صنعت پوشاک، تولید برق و انرژی و نیز صنایع پلاستیک از جمله بخشهایی هستند که دو کشور می‌توانند سرمایه‌ گذاریهای مشترک را در آن شکل دهند.

اردال باحچیوان، رئیس اتاق صنایع استانبول نیز در این دیدار از توجه ویژه این اتاق و بخش ‌خصوصی ترکیه به توسعه روابط اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: اتاق صنایع استانبول، اولین سفر خارجی خود در سال جدید میلادی را به تهران اختصاص داد که نشانگر عزم و اراده بخش خصوصی این منطقه به تحکیم مناسبات اقتصادی با تهران و آغاز همکاریهای تازه است.

وی با تاکید بر این که اتاق صنایع استانبول به دنبال برقراری روابط استراتژیک با اتاق تهران است، خواستار اعزام و پذیرش هیئتهای اقتصادی میان دو طرف به فاصله هر شش ماه یکبار شد.

باحچیوان تصریح کرد: ترکیه و ایران از لحاظ جغرافیایی و لجستیک برای یکدیگر مهم هستند و ما نمی‌توانیم یکدیگر را نادیده بگیریم، زیرا حدود 400 سال پیش مرزهای جغرافیایی میان دو کشور رسم شده و تاکنون تغییر نکرده است.

رئیس اتاق صنایع استانبول به قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: این قرارداد در زمانی منعقد شد که مذاکرات آن حتی به نتیجه نرسیده بود، اکنون قرار است 30 قلم کالای دیگر نیز به کالاهای مشمول این تجارت ترجیحی افزوده شود.

وی با بیان این که هدف تجاری ایران و ترکیه در افق 2020 حدود 35 میلیارد دلار تعیین شده است، افزود: توسعه مبادلات دو کشور دارای مشکلاتی از جمله در بخش گمرک است و این روند، بر روی تجارت دو کشور اثر سویی دارد، مشکلات لجستیک و مسائل مالی نیز از دیگر چالشهای افزایش مراودات تجاری ایران و ترکیه است.

باحچیوان نسبت به سرمایه‌ گذاری مشترک بازرگانان دو کشور و سرمایه‌ گذاری فعالان صنعت پتروشیمی ایران در ترکیه تاکید کرد و پیشنهاد داد که مکانیزمی برای افزایش ارتباط میان بخش خصوصی دو کشور طراحی شود.

در ادامه این نشست، هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران نیز با اشاره به اهمیت و قدمت روابط ایران و ترکیه گفت: به طور طبیعی ممکن است، روابط دو کشور از بعد سیاسی دچار فراز و نشیب شود، اما وقتی ریشه روابط عمیق است می‌توان این فراز و نشیبها را پشت سرگذاشت.

وی با تاکید بر این که باید روابط دو کشور حفظ شود، افزود: دو کشور دارای ظرفیتهای بسیاری برای توسعه همکاریهای خود هستند، هرچند، سطح روند داد و ستدهای تجاری ایران و ترکیه، در یک سال اخیر با کندی مواجه شده است، اما در دو ماه گذشته دیدارهایی در سطح مقامهای بلندپایه دو کشور صورت گرفته و اراده‌ای سیاسی برای توسعه مناسبات اقتصادی وجود دارد، در واقع یکی از راههای توسعه روابط سیاسی، توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری است.

هاکان تکین تصریح کرد: پس از کسب توفیق در مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریمها، کشورهای بسیاری از اروپا راهی ایران شده‌اند، ما خوشحالیم که ایران در حال عادی سازی روابط خود است، اما به نظر می‌رسد، از ایران هیئتهای اقتصادی کمی به دیگر کشورها اعزام می‌شوند که به این امر نیز باید توجه شود.

کد خبر 259134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =