۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
  • کد خبر: 259159
فصل تازه روابط نفتی تهران و سئول

استقبال گسترده از لغو تحریمها و اجرایی شدن برجام با ترافیک سفر مقامهای کشورهای خارجی به ایران همراه شده است؛ در تازه ترین سفر، ایران میزبان «پارک کوئن های» است که برای نخستین بار در طول تاریخ روابط دو کشور راهی تهران می شود.

نخستین رئیس‌جمهوری زن کره جنوبی طبق گزارشها با بزرگ ترین هیئت تجاری متشکل از 230 نماینده شرکتهای مختلف به ایران می آید تا همین آمار،  وزن اقتصادی بودن سفرش را ترسیم کند و فصل تازه ای در روابط میان دو کشور آسیایی در شرق و غرب این قاره کهن آغاز شود.

روابط دیپلماتیک ایران و کره جنوبی قدمتی دیرینه دارد و ارمغان آن برای کره جنوبی نامگذاری خیابانی در قلب ایران بوده است که اکنون با شکستن سد تحریمها فصل تازه ای از این روابط آغاز می شود. حضور پاک کوئن های در حالی رخ می دهد که در پسابرجام هیئتهای بازرگانی مختلفی از کره جنوبی به ایران اعزام شده اند.

مطابق گزارشها تا پیش از تحریمها مراودات بازرگانی میان ایران و کره جنوبی مرز 2500 شرکت کره ای را هم در نوردیده و روابط تجاری دوجانبه به 17 میلیارد دلار رسیده بود؛ رقمی که پس از تحریمها به دو سوم کاهش یافت. بخش مهم روابط دو کشور تبادلات اقتصادی و در راس آن تبادلات نفتی بوده است. از این رو با تحریمها و کاهش واردات نفت کره از ایران، سطح تبادلات اقتصادی به پایین ترین حد رسید. کره جنوبی اما پس از برجام درصدد جبران همه سالهای تحریم برای تامین نفت مورد نیازش برآمد و عطش خود برای افزایش واردات نفت ایران را با آمار تصویر کرد.

ارزش واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال 2011 میلادی 9 میلیارد و 360 میلیون دلار بود اما به دلیل تحریمها در سال 2015 به 2 میلیارد و 20 میلیون دلار کاهش یافت.

کره جنوبی پارسال نیز 42 میلیون و 400 هزار بشکه میعانات گازی برای استفاده در پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی از ایران وارد کرد.

برجام از همان ابتدای سال جاری میلادی (2016) واردات نفت خام کره از ایران را افزایش داد و این رقم در سه ماه نخست امسال به 22 میلیون و 850 هزار بشکه و از لحاظ ارزشی به 629 میلیون دلار رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال 17.6 درصد افزایش یافت.

ارزش واردات نفت سنگین ایران به کره جنوبی نیز در این سه ماه به 247 میلیون دلار رسید که در مقایسه با پارسال که تنها 358 میلیون دلار بود افزایش خیره کننده ای به شمار می آید.

آمارهای اداره کل گمرک کره جنوبی در اواخر فروردین ماه از رشد 81 درصدی واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه مارس حکایت دارد. مجموع واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در مارس ٢٠١٦ میلادی بیش از یک میلیون و ٣٢ هزار تن، معادل روزانه ٢٤٤ هزار و ٢٤٠ بشکه بوده است در حالی که این رقم در ماه مارس ٢٠١٥، ٥٧٠ هزار و ٣٣٨ تن بود.

این رقم اما برای کره ای کافی نیست و این کشور می خواهد واردات روزانه نفت خام را از ایران از رقم ١١٥ هزار بشکه در سال ٢٠١٥ میلادی به ٢٨٠ هزار بشکه افزایش دهد. اگر چه این مقدار افزایش هم تراز مبادلات دو کشور را یکسان نمی کند اما دوره پسابرجام می تواند فرصت مناسبی باشد که به همان میزان که ایران بزرگترین مشتری محصولات کره ای هاست، آنها نیز سطح واردات خود را با محصولات نفتی با ایران یکسان و یا حداقل نزدیک سازند.

برنامه نفتی ایران و کره جنوبی

همزمان با سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران افزون بر امضای چهار یادداشت تفاهم در بخشهای نفت و گاز میان ایران و کره جنوبی، راهبرد بلندمدت همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز در حضور رؤسای جمهوری دو کشور و میان بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و همتای کره ای اش امضا می شود.

در همین حال کره ای های سه تفاهمنامه سازمانی نیز با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران امضا می کنند.

افزایش برداشت نفت خام از ایران، سرمایه گذاری برای انتقال فناوری، سرمایه گذاری در پروژه های خط انتقال سراسری گاز (آی گت ٩ و ١١)، مینی ال ان جی و ال ان جی و همکاریهای پتروشیمی مهمترین بخشهای همکاری میان دو کشور است.

امضای چند قرارداد همکاری، جستجوی راههای تقویت همکاری مشترک در بخشهای انرژی، بانک و بیمه، پروژه های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی، فناوری و فرهنگی نیز از مهمترین محورهای اعلام شده برای بحث و تبادل نظر مسئولان دو کشور است.

این امیدواری وجود دارد که پیشبرد همکاریهای تجاری، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی میان ایران و کره جنوبی کفه ترازوی مبادلات اقتصادی و تجاری را با ارزش افزوده بیشتر برای ایران فراهم سازد.

کد خبر 259159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =