ایران و کره جنوبی 15 تفاهمنامه همکاری آب و برق امضا می‌کنند

وزیر نیرو، زمینه‌های گسترش همکاریهای سئول- تهران در زمینه‌های آب، برق و انرژی را کاملا مهیا دانست و از امضای 15 تفاهمنامه همکاری آب و برق با حضور رئیسان جمهوری دو کشور خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از وزارت نیرو، حمید چیت چیان، امروز (شنبه، 11 اردیبهشت ماه) در دیدار با وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی، گفت: در ماههای گذشته بسیاری از زمینه‌های مورد علاقه دو کشور برای همکاری به یادداشت تفاهم بدل شده است که برخی از این تفاهمنامه‌ها در سفر فردا (یکشنبه، 12 اردیبهشت ماه) پارک گئون هی، رئیس جمهوری کره جنوبی، به تهران امضا می‌شود. 

وی با بیان این‌که در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران 9 تفاهمنامه همکاری در بخش آب و 6 تفاهمنامه در بخش برق امضا می شود، ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه‌ها به یک سند راهبردی بین دو کشور بدل و هرچه زودتر اجرا شوند.

چیت چیان افزود: ساخت سد و نیروگاه بختیاری و سد و نیروگاه کارون 2 و مدیریت هوشمند آب سدهایی که روی رود کارون ساخته شده است و همچنین بهره‌برداری از سد و انتقال آب از بهشت آباد به سه استان کشور (کرمان، یزد و اصفهان) از مفاد این تفاهمنامه‌هاست.

وزیر نیرو اظهار کرد: ساخت سه نیروگاه به روش بی.او.او (BOO) و نیروگاه زنجان 4، نیزار، بافق و هوشمندسازی شبکه‌های برق کشور نیز از مفاد تفاهمنامه‌های بخش برق است. 

وی ادامه داد: ارتقای سطح ولتاژ انتقالی از 400 به 765 کیلوولت و کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق از دیگر موارد همکاری است که باید هرچه زودتر عملیاتی شود. 

چیت‌چیان با بیان این که ایران به طور 100 درصدی از این پروژه‌ها حمایت می‌کند، گفت: بسیاری از این پروژه‌ها به محیط زیست کمک می‌کند و امید می رود مشمول پرداخت وامهای کم بهره از سوی دولت کره جنوبی شود. 

وی ابراز امیدواری کرد که این همکاریها با توجه به این‌که قرار است در زمینه تولید برق در 10 سال آینده 47 هزار تا 50 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود، ادامه یابد. 

چیت چیان سهم جمعیت شهری زیر پوشش شبکه‌های فاضلاب را 43 تا 44 درصد اعلام کرد و گفت: به دلیل شرائط اقلیمی کشور نیازمند استفاده از سامانه‌های آب شیرین کن در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستیم بنابراین امیدواریم شاهد همکاری مشترک شرکتهای داخلی و کره‌ای در این زمینه باشیم. 

وزیر نیرو به حضور برخی شرکتهای کره‌ای در مناقصه خرید 400 دستگاه پست انتقال و توزیع شبکه برق کشور اشاره کرد و ادامه داد: میدان بزرگ کاری برای شرکتهای کره‌ای در ایران فراهم شده است که امیدواریم بتوانند از این شرائط کاری با انتقال فناوری و همکاری با شرکتهای ایرانی بهره‌مند شوند. 

وی افزود: وزارت نیرو با شرکتهای کره‌ای قرارداد یی.سی.آ (ECA) امضا کرده است و پرداخت قیمت برق را تضمین می‌کند. 

چیت چیان ادامه داد: پس از گذشت پنج سال، دوره خرید برق به روش ECA، شرکتهای کره‌ای مختارند برق تولیدی خود را به ‌صورت قرارداد دوجانبه با خریداران، فروش در سازمان بورس انرژی و عرضه در بازار برق به‌صورت رقابتی به فروش برسانند. 

به گفته وی، بجز فروش برق در داخل کشور، این شرکتها می‌توانند برق تولیدی خود را به دیگر کشورها نیز صادر کنند. 

 آمادگی سئول برای فاینانس پروژه‌های آب و برق ایران 

هواینگ کانگ، وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی در این دیدار ابراز امیدواری کرد با توجه به همراهی بزرگترین هیئت اقتصادی در زمینه‌های گوناگون با رئیس جمهوری کره جنوبی در سفر به تهران، تفاهمنامه‌های مختلفی بین رئیسان جمهوری و مدیران بلندمرتبه دو کشور امضا و زمینه همکاریهای آب و برق و انرژی ایران و کره جنوبی فراهم شود. 

وی ابراز امیدواری کرد با ایجاد کمیته‌های آب و برق، در آینده همکاریهای مشترکی را بین دو کشور شاهد باشیم و پروژه بوشهر به عنوان نخستین پروژه انتخاب شده و ساخت و ساز سد کارون 2 به روش بی.او.تی BOT اجرا شود. 

با بیان این که شرکتهای کره‌ای تمایل دارند بسیاری از پروژه‌های آب و برق را فاینانس کنند، افزود: با حمایت دولت جمهوری اسلامی و وزارت نیرو، فاینانس این پروژه‌ها اجرا می شود. 

این مقام کره ای از تمایل شرکتهای این کشور در زمینه تولید برق خبر داد و گفت: نخست باید اطلاعات مالی شرکتهای ایرانی بررسی شود تا شرکتهای کره ای راحت‌تر بتوانند در بخشهای مختلف سرمایه گذاری و همکاری داشته باشند. 

وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی با تاکید بر این که شرکتهای کره ای تبادل فناوری و انتقال آن را انجام می دهند، ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر تبادلات تجاری و همکاری شرکتهای ایرانی و کره ای آغاز شود. 

کد خبر 259160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =