بدبینان به برجام، افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی را نمی‌بینند

رئیس جمهوری گفت: برجام را تصویب و اجرا کردیم، صادرات نفت خام و میعانات گازی از یک میلیون و 200 هزار بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است، اما بدبینان به برجام این موارد را نمی‌بینند.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (یکشنبه، 12 اردیبهشت ماه) در مراسم گرامیداشت روز کارگر که در شرکت مپنا برگزار شد، گفت: امروز پس از آن که یک سد بزرگ توسط ملت و با تلاش دیپلماتها از پیش پای مردم برداشته شد و برجام راه را برای حرکت به سمت تعالی برای ملت ما باز کرد، آنگاه که می‌گفتیم پای میز مذاکرات می‌توان مشکل را حل کرد، بدبینها و بدگمانها می‌گفتند امکان پذیر نیست.

وی افزود: آن روز که با 6 قدرت جهانی توانستیم به توافق برسیم، باز هم بدبینها و بدگمانها گفتند که درست است به توافق رسیدیم، اما این قابل اجرا نیست، آن روز، که به روز اجرا و برجام رسیدیم باز هم گفتند آنچه به شما وعده داده‌اند، عمل نخواهند کرد و شما در این مذاکرات به موفقیت نرسیده‌اید.

روحانی تصریح کرد: چرا کار یک ملت بزرگ را کوچک نشان می‌دهید، این کار دولت نیست، بلکه کار یک ملت بزرگ، قدرتمند و مقاوم است، این کار، کاری است که توسط همه مردم ما با هدایتهای رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و هر جا نیاز به تصویب بود برای بحث و بررسی ارجاع شد و از شورای عالی امنیت ملی گرفته تا مجلس شورای اسلامی کار انجام شد.

رئیس جمهوری عنوان کرد: گفتیم که برجام را تصویب و اجرا کردیم، بدبینان گفتند در عمل برجام را نمی‌بینیم، اگر امروز صادرات نفت و میعانات گازی از یک میلیون و 200 هزار بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده، بدبینان گفتند این که چیزی نیست، دو برابر شده و تنها یک میلیون و 100 هزار بشکه افزایش یافته که مهم نیست.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم امروز در سایه برجام برای نقل و انتقال پول دست شما باز شده که می‌گویند، این که مهم نیست، ما می‌گوییم در سایه برجام به جای این که کشتیهای بزرگ در ساحل کشور همسایه پهلو بگیرند و با قایق و لنج به ساحل ایران برسند و برای هر کانتینر 700 دلار اضافه از جیب مردم پرداخت شود، می‌گویند 700 دلار چیزی نیست ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم چرا زندگی خوب ما را برهم زدید؟

روحانی گفت: امروز روزی است که راه برای سرمایه گذاری خارجی باز شده است، ما نیاز به کار و تولید داریم، اما تولید و کار بدون سرمایه و تکنولوژی امکان پذیر نیست و بدون اقتصاد دانش بنیان یک شرکت پرافتخاری به نام مپنا به وجود نمی‌آید.

رئیس جمهوری افزود: ما اقتصاد و بنگاه اقتصادی می‌خواهیم که توان رقابت با دنیا را داشته باشد تا ثروت کشور و درآمد بنگاهها را افزایش دهیم و وضع کارگران را بهتر کنیم.

وی با تاکید بر این که باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم، تصریح کرد: اگر نتوانیم با دنیا رقابت کنیم، نمی‌توانیم بازار صادرات منطقه و جهان را از آن خود کنیم و اگر نتوانیم بازار صادرات داشته باشیم، نمی‌توانیم بازار تولید را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهیم.

روحانی عنوان کرد: در این دولت، تورم مسیر کاهش مداوم و مستمر داشته است و روزهای نخست کاری دولت تدبیر و امید تورم بالای 41 درصد بود و خوشبختانه شب عید 94 به حدود 15 درصد رسید، در سال 94 که وضع اقتصادی همه کشورهای تولید کننده نفت بسیار بد بود، وضع اقتصادی ما مناسب بود و در عین حال به مردم وعده دادیم که تورم کمتر از 15 درصد خواهد شد که شب عید سال 94 تورم ما به 12 درصد رسید، امروز تورم ما طبق شاخصهای مرکز آمار به زیر 11 درصد رسیده است و تا پایان سال تک رقمی خواهد شد.

رئیس جمهوری گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد ما رو به پیشرفت باشد و کارگر ما امنیت فکری و شغلی داشته باشد، باید شاخصهای کلان اقتصادی کشور در مسیر درست قرار گیرد، اقتصاد ما درست نمی‌شود مگر این که قدرت جذب سرمایه را داشته باشیم که امروز این شرائط فراهم شده است.

وی افزود: امروز از کشورهای مختلف، فقط رؤسای جمهوری به همراه معاونان خود به ایران نمی‌آیند، بلکه 50، 100 یا 200 شرکت مهم کشور خود را هم می‌آورند، با کارآفرینان داخلی ما جلسه می‌گذارند و قرارداد امضا می‌کنند.

روحانی با اشاره به سفر رئیس جمهری قزاقستان به ایران تصریح کرد: در این سفر، بخشهای خصوصی دو کشور 53 سند امضا کردند، فردا رئیس جمهوری کره جنوبی با تعداد زیادی از شرکتهای این کشور به ایران می‌آید، ما امروز قدرت جذب فناوری داریم، یک روز باید دست دراز می‌کردیم و فناوری را می‌گرفتیم، اما امروز این چنین نیست، ما فناوریهای پیشرفته داریم و می‌توانیم برای ارتقا آن، فناوریهای نو را جذب و در اختیار بگیریم.

کد خبر 259220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =