تسویه نقدی دومین تامین مالی شرکت ملی نفت ایران انجام گرفت

با فاصله یک هفته‌ای پس از تسویه نقدی قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره در نماد «سمانک 951» در بورس انرژی ایران، عملیات تسویه نقدی دومین مرحله تامین مالی شرکت ملی نفت ایران از طریق این اوراق یک روز پس از تاریخ سررسید صورت پذیرفت.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، این اوراق که در تاریخ 9 اردیبهشت‌ماه 1394 به ارزش 500 میلیارد ریال و در قالب 46 هزار و 897 قرارداد از طریق بورس انرژی ایران به منظور تامین مالی طرحهای توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران در نماد «سمانک 952» منتشر شده بود، سرانجام پس از گذشت یک سال و رسیدن به زمان سررسید متوقف شد و فرآیندهای مرتبط با تسویه اوراق مذکور یک روز پس از سررسید و پیش از یک روز کاری انجام پذیرفت.

لازم به یادآوری است معاملات ثانویه این اوراق در طی دوره معاملاتی پیش از سررسید بر مبنای قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه و بر اساس قیمت عرضه اولیه به علاوه سودی معادل 23 درصد سالانه به صورت روزشمار بوده است.

در سرسید نیز با توجه به اختیار فروش تبعی منضم به این قرارداد، خریداران قراردادهای مذکور با اعمال اختیار خود، 125 درصد قیمت خرید در روز عرضه اولیه را دریافت کرده اند. این اوراق همچنین منضم به اختیار خرید 28 درصدی به منظور پوشش ریسک افزایش قیمت نفت کوره برای شرکت ملی نفت ایران بود.

شایان ذکر است، شرکت ملی نفت ایران تا کنون طی پنج مرحله انتشار این اوراق بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال منابع مالی به منظور تامین مالی طرحهای توسعه‌ای خود از طریق بورس انرژی ایران جذب کرده است. همچنین با توجه به مذاکرات و هماهنگیهای صورت گرفته شرکت مذکور قصد دارد طی امسال نیز اقدام به تامین مالی طی چند مرحله از طریق این اوراق کند.

کد خبر 259263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =