جاذبه سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران افزایش یافت

رئیس انجمن شرکتهای حفاری ایران با اشاره به کاهش هزینه های حفاری در دوران پسابرجام گفت: کاهش قیمت نفت و لغو تحریمها؛ جاذبه سرمایه گذاری را در صنعت نفت ایران افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد ایروانی مدیرعامل شرکت انرژی دانا و رئیس انجمن شرکتهای حفاری ایران صبح امروز ( دوشنبه، 13 اردیبهشت ماه) در نشست خبری با خبرنگاران تصریح کرد: با توجه به این که در دوران تحریمها شاهد توانمندی بسیاری از شرکتهای داخلی بودیم و همچنین علاقمندی شرکتهای خارجی به حضور در ایران در دوران پساتحریم؛ انتظار داریم رابطه تعاملی میان بخش خصوصی و شرکتهای خارجی در این میان برقرار شود. 

رئیس انجمن شرکتهای حفاری ایران هزینه حفاری را در پارس جنوبی در دوران تحریم 35 تا 37 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ‌با توجه به کاهش قیمت نفت و همینطور شرائط ایجاد شده در دوران پساتحریم، این قیمتها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی با بیان این که تحریمها هزینه اجرای پروژه‌ها در بخش حفاری را به میزان قابل توجهی افزایش داده بود، گفت: پیمانکاران ناچار بودند 10 تا 13 درصد هزینه مالی پروژه را بابت جابه جایی پول بپردازند که این امر خود به خود سبب بالا رفتن قیمت پروژه می‌شد که اینک بخشی از هزینه‌های اجرای پروژه کاهش یافته است.

رئیس انجمن شرکتهای حفاری ایران قیمت کل هزینه دکل حفاری را در دریا  20 تا 30 درصد اجاره روزانه دکلها اعلام کرد و افزود: هم اکنون شرائط اجرای پروژه‌ها با توجه به کاهش قیمت نفت بهتر شده است. 

ایروانی هزینه حفاری را در بخش خشکی متفاوت دانست و قیمت هر دکل خشکی را در دوران تحریم 35 هزار دلار اعلام کرد وافزود: این درحالی است که هم اکنون با توجه به لغو تحریمها و کاهش قیمت نفت، نرخ دکلها به حدود 22 هزار دلار رسیده است.  

بازار 3.2 میلیارد دلاری اجرای پروژه در بخش دریا   

وی افزود: شرکت فلات قاره اعلام کرده است که 3.2 میلیارد دلار برنامه بازسازی در بخش دریایی  دارد که این امر از بازار بزرگی برای بخش خصوصی در این زمینه حکایت دارد.

ایروانی با اشاره به این که تعداد شرکتهای ایرانی فعال در بخش بالادست نفت کم بوده و بیشتر شاهد حضور شرکتهای دولتی در این عرصه هستیم، اظهارکرد: مهمترین اصل اقتصاد مقاومتی فعال شدن بخش خصوصی است که با اجرای آن، انتظار داریم سهم بخش دولتی در اجرای پروژه های نفتی کاهش یابد. 

نقش پررنگ شرکتهای خصوصی در تحقق اقتصاد مقاومتی 

وی تعداد دکلهای بیکار خشکی در ایران را حدود 10 دستگاه اعلام کرد و افزود: نرخ بیکاری دکلهای خشکی نرخ خوبی است، اما انتظار داریم با اجرای همزمان پروژه ها در قراردادهای جدید نفتی تعداد دکلهای فعال در این حوزه نیز افزایش یابد.

رئیس انجمن شرکتهای حفاری ایران،  تعداد دکلهای خشکی را 120 و دریایی را 33 دستگاه اعلام کرد.

ایروانی با اشاره به نقش شرکتهای خصوصی در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، گفت:‌ بخش خصوصی باید تلاش کند تا از طریق این سیاستها سهم خود را در اقتصاد پررنگ و بزرگتر کند.

وی با اشاره به حمایت دولت از بخش خصوصی همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اظهارکرد: از سوی دیگر بخش خصوصی نیز باید توانمندیهای خود را ارتقا دهد تا بتواند سهم خود را از اقتصاد به دست آورد.

رئیس انجمن شرکتهای حفاری ایران از جمله حمایتهایی را که بخش خصوصی انتظار دارد از سوی دولت انجام شود برطرف شدن تنگناهای مالی در روابط بین المللی و صدور خدمات فنی و مهندسی اعلام کرد و افزود: ذات شرکتهای خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان است، بنابراین انتظار داریم با همکاری معاون فناوری ریاست جمهوری همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی به تعریف مشترکی دراین زمینه برسیم. 

ایروانی با اشاره به برگزاری همایش مسئولیتهای اجتماعی از سوی وزارت نفت تا پایان ماه جاری، ادامه داد: چنانچه شرکتهای خصوصی بتوانند توانمند و بزرگ شوند؛ می توانند سهم خود را در مسئولیتهای اجتماعی و ارائه خدمات به مناطق محروم ایفا کنند.

ایران جذاب ترین مقصد برای سرمایه‌گذاران نفتی 

مدیرعامل شرکت انرژی دانا با اشاره به مدل جدید قراردادهای نفتی، تصریح کرد: امیدوارم هرچه سریع تر این قراردادها به مرحله اجرایی برسد زیرا با کاهش قیمت نفت؛ اجرای پروژه‌های گرانقیمت متوقف شده و سرمایه گذاران، علاقمند به سرمایه گذاری در این صنعت شده اند.

وی با بیان این که بخش خصوصی باید از فرصت ایجاد شده استفاده کند، ادامه داد: با توجه به رفع تحریمها، اقتصاد ایران نیاز دارد تا از رکود خارج شود که سرمایه گذاری در این صنعت سبب می شود شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم. 

ایروانی ادامه داد: با توجه به شرائط ایجاد شده در دوران پساتحریم و کاهش قیمت نفت، فرصت خوبی برای جذب سرمایه های خارجی و ورود تکنولوژیهای بالا در کشور فراهم شده است که باید بتوانیم از این امکان بهره ببریم. 

وی با اشاره به برنامه های توسعه ای ایران در دوران پسابرجام در صنعت نفت، اظهارکرد: با توجه به این که قیمت نفت کاهش یافته است و همچنین جذاب تر بودن برنامه های توسعه ای ایران برای شرکتهای خارجی؛ آنها تمایل دارند تا به سرمایه گذاری در ایران بپردازند.

مدیرعامل شرکت انرژی دانا افزود: شرکت انرژی دانا یک شرکت صد درصد خصوصی است و با تمرکز بر فعالیتهای بالادستی توانسته است با حضور در مناقصه ها پروژه های داخلی وخارجی را در صنعت نفت اجرایی کند. 

وی اجرای لرزه نگاری در میدان بی بی حکیمه و اهواز، حفاری فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی و اجرای پروژه در پاکستان را از جمله فعالیتهای شرکت انرژی دانا اعلام کرد. 

کد خبر 259329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =