نصب فیلتردوده در خودروهای دیزل از مهرماه اجباری می‌شود

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اجرای مصوبه هیئت دولت در خصوص نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزل از مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش شانا، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این که پروژه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزل به لحاظ آزمایشی موفق بوده است، گفت: پروژه پایلوت نشان داده است که این فناوری قابلیت حذف دود سیاه، ذرات معلق بسیار ریز، اکسیدهای فلزی خطرناک ناشی از سایش موتور و هیدروکربنها را از اگزوز دیزل دارد و با شرائط کارکرد و عملکردی در ایران سازگار است.

وی افزود: مشکلات فنی موجود در روند کار شامل خرابی فیلترها یا ایجاد اشکال برای موتورهای اتوبوسها نیز در حال بررسی است، اما همه هزینه های اضافی و مشکلات فنی به وجود آمده در مقابل تاثیر استفاده از این فناوری در سلامت و بهداشت جامعه و کیفیت هوا بسیار ناچیز است.

حسینی تصریح کرد: قانون نصب اجباری فیلتر دوده برای خودروهای دیزل نو است که از مهرماه امسال اجرایی خواهد شد و طی این قانون همه خودروسازان مکلف می‌شوند که بر روی خودروهای دیزلی تولیدی، فیلتر نصب کنند، همچنین همه خودروهای وارداتی‌ دیزلی نیز باید مجهز به فیلتر دوده باشند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این که این مصوبه در اردیبهشت ماه سال 93 به تصویب هیئت وزیران رسیده است، گفت: خودروسازان از آن تاریخ تاکنون دو سال وقت داشتند، تعدادی از آنها این مصوبه را دنبال کرده و کارهای تحقیق و توسعه‌ای لازم را انجام دادند، بنابراین برای اجرای مصوبه آمادگی دارند، البته تعداد دیگری از خودروسازان نیز در این جهت کاری انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط زیست و دولت بر اجرای مصوبه نصب فیلترهای دوده پافشاری داشته‌اند، افزود: با نصب فیلتر دوده بر یک خودروی دیزل نو، بدون تردید این خودرو در عمر 15 تا 20 سال، در جاده یا شهر مسئله آلودگی نخواهد داشت، البته وجود سیستمهای نظارتی کارا و دقیق نیز برای تکمیل این مصوبه نیاز است.

حسینی با اشاره به همراهی پلیس در این زمینه و اعلام آمادگی این بخش برای نظارت بر اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت، تصریح کرد: اگر خودروی فیلتر دوده نداشته باشد، پلاک‌ گذاری نمی‌شود.

کد خبر 259356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =