هدف گذاری میان مدت 30 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی تهران و سئول

رئیس جمهوری بر هدف گذاری میان مدت 30 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی تاکید کرد و گفت: باید برای رسیدن به روابطی توسعه یافته و گسترش همکاریها تلاش کرده و با ایجاد تسهیلات، موانع و مشکلات را در این مسیر برطرف کنیم.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (دوشنبه، 13 اردیبهشت ماه) در نشست هیئتهای عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی، سفر خانم پاک گئون هی به عنوان اولین رئیس جمهوری این کشور به ایران را آغاز تحرکی جدید در روابط دو کشور برشمرد و گفت: روابط طولانی، تاریخی و دوستانه دو ملت یکی از پایه های مهم برای توسعه مناسبات است.

وی با اشاره به این که ایران و کره جنوبی در روابط 54 ساله خود، هیچ گاه مشکلی با هم نداشته‌اند، افزود: این سفر نیز موجب گسترش هرچه بیشتر مناسبات همه جانبه تهران - سئول خواهد شد.

روحانی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به کره جنوبی به عنوان کشوری مهم در شرق آسیا نگاهی راهبردی دارد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا روابط و مناسبات دو کشور به سطحی راهبردی با همکاریهای منطقه‌ای بدل شود.

رئیس جمهوری با اشاره به شرائط و بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در ایران و وجود نیروی انسانی فعال و تحصیل کرده، بر لزوم توسعه همکاریها و مشارکت بخش خصوصی دو کشور و تبادل تجربیات و فناوریهای پیشرفته میان ایران و کره جنوبی تاکید کرد.

وی، توسعه همکاریها و پروژه های مشترک در بخشهای گوناگون از جمله صنعت و معدن، انرژی، راه آهن، حمل و نقل، توسعه بنادر و همکاریهای مالی و بانکی میان ایران و کره جنوبی را حائز اهمیت برشمرد و عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در جهت توسعه سرمایه گذاریها و فعالیت اقتصادی مشترک، چارچوب روابط بلندمدت و راهبردی میان تهران - سئول را تدوین کند.

روحانی با تاکید بر این که باید رقم مبادلات اقتصادی دو کشور را که طی سالهای اخیر کاهش یافته، در نخستین مرحله به 18 میلیارد دلار و در برنامه‌ریزی میان مدت به 30 میلیارد دلار برسانیم، گفت: باید برای رسیدن به روابطی توسعه یافته و گسترش همکاریها تلاش کرده و با ایجاد تسهیلات، موانع و مشکلات را در این مسیر برطرف کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت همکاری و مشارکت ایران و کره جنوبی در زمینه فناوریهای نوین از جمله آی تی، آی سی تی، نانو و غیره افزود: ایران و کره جنوبی می‌توانند با استفاده از توانمندیهای خود در بخشهای مختلف از جمله محیط زیست، صنعت و کشاورزی، همکاریهای خوبی با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی با توجه به اشتراکات فراوان میان فرهنگ دو ملت، باید در زمینه توسعه مناسبات مردمی نیز تلاش کنند و در این راستا فعالیت در زمینه همکاریهای دانشگاهی، فرهنگی و هنری می‌تواند به نزدیکی بیشتر دو دولت و ملت کمک کند.

روحانی، بنادر جنوب کشور و از جمله بندر جاسک در ساحل دریای عمان را منطقه‌ای مناسب برای سرمایه گذاریهای مشترک ایران و کره جنوبی برشمرد و افزود: دو کشور می‌توانند در این مناطق فعالیتهای مشترکی در بخشهای مختلف مانند انرژی، پتروشیمی و فولاد داشته باشند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: روابط کارگزاری میان بانکهای ایران و کره به شفافیت و شتاب گرفتن همکاریها و فعالیتهای اقتصادی میان دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.

وی، امنیت و ثبات منطقه را در توسعه روابط ایران و کره جنوبی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: تلاش برای حفظ و تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، وظیفه سیاسی و انسانی همه کشورهاست.

پاک گئون هی، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز در این نشست ضمن تشکر از استقبال و میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران از هیئت عالی‌رتبه کره جنوبی اظهار امیدواری کرد تا در این سفر، زمینه جدید تاریخی برای شتاب در توسعه روابط دو کشور ایجاد شود.

وی، ایران را کشوری با تاریخ، تمدن و فرهنگ باشکوه و ممتاز توصیف کرد و خواستار گسترش و توسعه همکاریها و مناسبات همه جانبه تهران - سئول شد.

گئون هی با اشاره به سخنرانی سال گذشته دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر این که توسعه همکاریهای اقتصادی، امنیت پایدار را به ارمغان آورده و منطقه را به کانون صلح تبدیل می‌کند، تصریح کرد: کره جنوبی با این دیدگاه جمهوری اسلامی ایران همدل و همراه است و در پیشبرد این راهبرد می‌تواند شریک خوبی برای تهران باشد.

رئیس جمهوری کره جنوبی با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و همکاریهای ایران و کره جنوبی بر پایه استفاده از ظرفیتها و فرصتهای متقابل، عنوان کرد: ایران از منابع و نیروی انسانی مجرب و جوان برخوردار بوده و کره نیز دارای توانمندی مالی و فناوری است که می‌توان با بهره‌گیری از آنها در راستای پیشرفت و توسعه روابط دو کشور به بهترین شکل استفاده کرد.

وی با اشاره به این که سئول به روابط با ایران از دیدگاه توسعه بلندمدت همکاری می‌نگرد و نه کوتاه مدت، گفت: همکاریهای اقتصادی میان دو کشور پیشرفتهایی داشته، اما خواستار آن هستیم که با زیربنا و سازمانی محکمتر، در راستای توسعه روابط گام برداریم، ما می‌خواهیم دوست و همراه خوب ایران باشیم و روابط خود را مبتنی بر احترام متقابل با ایران گسترش دهیم.

رئیس جمهوری کره جنوبی با اشاره به این که این کشور در راستای حمایت از توسعه مناسبات و همکاریها با جمهوری اسلامی ایران 25 میلیارد دلار تسهیلات اعتباری و تامین مالی پروژه های مختلف زیربنایی را در نظر گرفته که این بزرگترین بسته مالی است که کره جنوبی تاکنون و در روابط با یک کشور خارجی ارائه کرده است، افزود: دور جدید همکاریهای ایران و کره جنوبی در قالب سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه، و تولید مشترک خواهد بود.

گئون هی با اشاره به ضرورت گسترش همکاریها و سرمایه گذاری بخش خصوصی دو کشور در بخشهای مختلف از جمله نفت، گاز، انرژی، زیرساخت، ماشین آلات کشاورزی، تولید خودرو، پتروشیمی، بهداشت و درمان و احداث بیمارستانهای مشترک و نیز همکاری در زمینه فناوریهای نو، تصریح کرد: گسترش همکاریهای دو کشور کمک بزرگی به منافع متقابل و منطقه‌ای ایران و کره جنوبی خواهد کرد.

وی توسعه بلندمدت روابط دو کشور از مسیر گسترش همکاریها را نیازمند فراهم کردن چارچوبهای قانونی به عنوان پشتیبان این همکاریها دانست و عنوان کرد: ساماندهی و ملاقاتهای مداوم مسئولان و وزرای خارجه دو کشور و فعالتر ساختن کمیسیونهای مشترک همکاریها کمک شایانی به توسعه مناسبات تهران - سئول در مسیر صحیح خواهد کرد.

کد خبر 259368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =