درآمد زیادی در کوتاه مدت از نفت و گاز  حاصل نمی شود

مهدی عسلی کارشناس ارشد انرژی در جریان یک سخنرانی در دانشگاه شهید بهشتی با یادآوری این که سهم ایران در اقتصاد دنیا بسیار ناچیز است، گفت: درآمد زیادی در آینده نزدیک از دو بخش نفت و گاز بوجود نمی آید.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی عسلی، کارشناس ارشد انرژی در جریان سخنرانی در نشست نفت- تحریم و پساتحریم ابتدا به ترسیم موقعیت اقتصادی ایران در دنیا پرداخت و با اشاره به آخرین آمار از سهم اقتصاد کشورهای بزرگ در دنیا، سهم آمریکا را پانزده ممیز ۹ درصد و سهم چین را شانزده و نیم درصد اعلام کرد و گفت: سهم ایران شاید کمتر از یک و نیم درصد باشد که اصلا در جدول نیست و در سهم اقتصاد دنیا کوچک هستیم. اما سهم کل منطقه خاورمیانه و شمال افریقا شاید نزدیک شش و نیم تا هفت درصد  باشد.
او افزود: وقتی مقیاس  ۹۹ یا ۹۸  درصد تغییر کند، ممکن است خیلی اثر بگذارد ولی وقتی یک درصد بخواهد تغییری کند زمان زیادی لازم است که بتواند آن ۹۸ درصد را تغییر دهد.

کارشناس ارشد انرژی، با بیان این که باید بدانیم موقعیت اقتصادی ایران در دنیا چگونه است،گفت:در مباحثی که اعلام می شود برخی افراد شاید برآورد خیلی دقیقی از اقتصاد ایران در دنیا نداشته باشند.

او در ادامه این نشست در مورد نفت ایران و شرائط پس از تحریم اظهار کرد: عامه مردم فکر می کنند چون نفت و گاز داریم به سرعت می توانیم  خودرا از آثار تحریم رها کنیم. در حالی که اقتصاد ایران سهم کمی در اقتصاد جهان دارد و مطابق آخرین آمار بانک مرکزی ارزش افزوده نفت در تولید ناخالص داخلی چهارده و نیم درصد است.

عسلی افزود: در میان مدت دست کم در پنج سال آینده هم در گاز و کمابیش در نفت مازاد عرضه وجود دارد و تقاضای بین المللی برای نفت و گاز ایران محدود است. البته ما برای این که همین تقاضا را هم پاسخگو باشیم، باید پروژه هایی تعریف کنیم.

کارشناس ارشد انرژی، خاطرنشان کرد: عمر بیشتر میدانهای نفتی ایران طی شده و نیازمند سرمایه گذاری و ریکاوری هستند و ما تکنولوژی آن را نداریم. برای این که بتوانیم همین تقاضا را جواب دهیم محتاج سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی هستیم.

وی با اشاره به آخرین گزارش سرمایه گذاری در 52 پروژه نفت و گاز، اعلام کرد: با این سرمایه گذاریها باید بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.

عسلی با بیان این که تقاضا برای نفت تابعی از رشد اقتصادی در دنیاست گفت: قیمت تمام کالاها از جمله نفت در سالهای آینده افزایش نمی یابد و ازسویی با مازاد عرضه روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: درست است که کشور ذخایر نفت و گاز عمده ای دارد، اما باید به این موضوع توجه داشت که در آینده ای نه چندان دور از این دو بخش، درآمدکلانی به دست نمی آید.
به گفته او، در سالهای آینده با این که دوست داریم به رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم، اما برآورد منابع مختلف رشد ۴ درصدی را تخمین زده اند. اگر بتوانیم آن را به رشد هشت درصدی بدل کنیم، کار بزرگی کرده ایم.

کد خبر 259397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =