رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار گردهم می آیند

دبیر نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) با اشاره به برگزاری این اجلاس در چابهار، این اجلاس را یکی از مهمترین رویدادهای بین المللی پس از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در این منطقه عنوان کرد.

به گزارش شانا، محمود احمدی افزادی روز سه شنبه (14 اردیبهشت ماه) در نشستی خبری در تهران به مناسبت برگزاری این نشست در روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه، افزود: حدود 30 شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار اعلام آمادگی کردند.
 
افزون بر کشورهای شرکت کننده در این نشست، کشورهایی مانند روسیه، نیجریه و ژاپن از طرفهای اصلی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار به شمار می آیند.

وی افزود: در حاشیه برگزاری نشست چابهار، مذاکراتی میان نمایندگان 11 وزارتخانه کشور و شرکت کنندگان در این نشست برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت، همچنین نمایشگاهی در حاشیه این اجلاس برگزار خواهد شد.

مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: یکی از موضوعهای مهم دو دهه گذشته ‌پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت بوده و برگزاری این اجلاس در چابهار و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران و بندر اقیانوسی- تجاری و صنعتی این منطقه، مسیر دستیابی ایران را به بازارهای جهانی هموار می کند. 

احمدی افزادی افزود: ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس در چابهار و معرفی ظرفیتها و توانمندیهای ایران و بندر اقیانوسی- تجاری و صنعتی چابهار به توسعه تجارت کشور در دوره پس از تحریم کمک می کند. 

وی با اشاره به حضور 21 کشور جهان در نشست رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند، افزود: هفت کشور ناظر و طرف گفتگو با ایران یعنی آمریکا، فرانسه، آلمان، مصر، چین، انگلیس و ژاپن نیز در این نشست شرکت می‌کنند. 

به گزارش ایرنا، دبیر نشست مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند افزود: این اجلاس با هدف افزایش سطح همکاری‌ کشورهای شرکت کننده در زمینه‌های تجارت، امنیت دریایی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری در بخشهای شیلات، لجستیک، افزایش تعاملات آکادمیک و علمی، تعامل‌های فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود. 

وی جلب نظر سرمایه‌گذاران کشورهای عضو برای همکاری در ایران به‌ویژه در مناطق آزاد و دستیابی به رشد سرمایه‌گذاری در این مناطق بویژه چابهار از طریق حضور فعال در نشست و ایجاد دبیرخانه دائمی آن در ایران و چابهار، استان و منطقه آزاد چابهار با استفاده از توان و تکنولوژی کشورهای عضو اجلاس را از دیگر اهداف برگزاری این گردهمایی عنوان کرد.
کد خبر 259442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =