دنیا امروز به ایران و تعهدهای آن اعتماد دارد

رئیس جمهوری گفت: این که رؤسای جمهوری کشورهای مختلف به ایران آمده و قراردادهای بلند مدت امضا می‌کنند به معنای اعتماد به ایران است. وقتی کشوری مثل ایران وعد‌ه‌ای به دنیا می‌دهد روی تحقق آن وعده، تا آخر خواهد ایستاد.

رئیس جمهوری  روز سه شنبه در آیین گشایش بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب که در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد با تاکید بر این که  فرهنگ، نشر و صنایع وابسته ، بازار خلاق و نیروی محرکه تولید و اقتصاد است، اظهارداشت: گاهی چنین تصور می‌شود که اقتصاد فقط به صنعت، کشاورزی و بنگاههای مختلف اقتصادی اختصاص دارد در حالی که فرهنگ و صنایع مربوط به آن یک بازار خلاق است و می‌تواند بازار اقتصادی مهمی برای کشور محسوب شود.

دکتر روحانی افزود: چنین تصور می‌شود که اقتصاد بخش پولدار کشور است و فرهنگ به مثابه بخشی ناتوان که برای دریافت کمک به سمت اقتصاد دست دراز می‌کند در حالی که فرهنگ می‌تواند سازنده اقتصاد و خلاق باشد.

رئیس‌ جمهوری با تأکید بر این که دولت نباید در هر جایی مداخله کند، تصریح کرد: دولت برنامه‌ریز و سیاستگذار است. البته باید نظارت هم داشته باشد که می‌تواند آن را از راههای مردمی انجام دهد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروز کشورمان وارد صحنه شده است، گفت: دنیای پسابرجام با زندگی و دنیای قبل از برجام کاملاً متفاوت است.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که در ملاقاتهای خارجی بخشی از مذاکرات به ابعاد مختلف موفقیت ایران در مذاکرات بسیار پیچیده‌ هسته ای اختصاص می‌یابد، گفت:‌ با این که از ابتدا در روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان حضور داشتم اما در ملاقاتهای خارجی ابعاد جدیدی از این مسأله توجهم را به خود جلب می‌کند و مقامات خارجی که به این صحنه از بیرون نگاه می‌کنند زیبایی‌ها و ابعاد جدیدتری را از موفقیت هسته‌ای ایران برداشت می‌کنند.

دکتر روحانی با اشاره به این که ملت ایران در یک واقعه مهم تاریخی و مذاکرات بسیار پیچیده در برابر قدرتهای جهانی به موفقیت بزرگی دست یافت که به نفع هر دو طرف بود، اظهار داشت: معمولاً چنین است که در مذاکرات یک طرف پیروز و  طرف دیگر بازنده است اما مذاکرات هسته‌ای کشورمان به نفع هر دو طرف و منطقه و جهان بود.

روحانی خاطرنشان کرد: سرازیر شدن نمایندگان شرکتهای متعدد خارجی ، حضور مقامات خارجی و اعتبارات بانکی خارجی به سمت ایران نشان می‌دهد که موفقیت مذاکرات به نفع همه بوده است.

روحانی گفت: حضور سرمایه و شرکتهای خارجی در برخی پروژه‌ها باعث می‌شود که آن پروژه به جای 40 سال در کمتر از 5 سال به سرانجام برسد.

دکتر روحانی با تأکید بر این که امروز دنیا کاملاً به ایران و تعهدات کشورمان اعتماد و اطمینان دارد، گفت: وجود اعتماد در عرصه جهانی و در داخل کشور میان دولت و مردم بسیار مهم است و سرمایه اجتماعی بزرگی در داخل و سرمایه بین‌المللی در سطح جهانی محسوب می‌شود.

رئیس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: ‌این که رؤسای جمهور کشورهای مختلف به ایران آمده و قراردادهای بلند مدت امضا می‌کنند به معنای اعتماد به ایران است. وقتی کشوری مثل ایران وعد‌ه‌ای به دنیا می‌دهد  روی تحقق آن وعده، تا آخر خواهد ایستاد.

دکتر روحانی افزود: حتی به کسانی که هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردند و در قبال ملت خود و ملت ایران جنایت کردند، روزی که اعلام کردیم صلح می‌کنیم به آن کاملاً متعهد ماندیم.

رئیس‌ جمهوری در ادامه، فضای جدید بوجود آمده را نیازمند وجود زیرساختهایی در کشورمان دانست و گفت: نمایشگاه بین‌المللی یکی از آن زیرساختهاست. امروز نیازمند نمایشگاهی هستیم که بتوانیم محصولات خود و دیگران را در فضایی مناسب عرضه کنیم.

کد خبر 259460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =