تغییر دورنمای مصرف انرژی در منطقه کاراییب و آمریکای مرکزی

کشورهای حوزه کاراییب و آمریکای مرکزی با توجه به اوضاع آشفته اقتصادی ونزوئلا و قرار گرفتن این کشور در آستانه فروپاشی اقتصادی به دلیل قیمت پایین نفت، فرصتی یافته اند که با قطع وابستگی به نفت این کشور، به دنبال انرژیهای جایگزین پاک با آلایندگی اندک کربن باشند.

به نوشته نشریه یو اس ای تودی، این در حالی است که اجلاس انرژی واشنگتن در روزهای 3 و 4  ماه مه (14 و 15 اردیبهشت ماه) با اولویت گسترش همکاریهای بین المللی و بهبود امنیت انرژی در دستور کار آن، با شرکت مقامهای کشورهای حوزه کاراییب و آمریکای مرکزی به ریاست جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا، برگزار می شود.

اقتصاد ونزوئلا با توجه به در اختیار داشتن منابع عظیم نفتی و وابستگی شدید به آن برای تامین درآمد، بر اثر سقوط شدید قیمت نفت در دو سال گذشته به کلی آسیب دیده است.

این اوضاع به همراه خشکسالی، موجب کاهش تولید برق و خاموشیهای پیاپی در این کشور، شده است.

این اوضاع فاجعه بار دارای توانایی بالقوه برای تضعیف سازمان پتروکاریبه است که 11 سال پیش با عضویت بسیاری از کشورهای حوزه کاراییب و آمریکای مرکزی برای خرید نفت از ونزوئلا با شرائط مالی ترجیحی، تاسیس شد. این توافقنامه تا دوسال پیش که قیمت نفت بالای یکصددلار برای هربشکه بود، به خوبی موثر بود، اما برای این کشورها با توجه به نصف شدن قیمت نفت، دیگر ارزش و اهمیتی ندارد.

بر اساس یک تحقیق، میزان صادرات پتروکاریبه از سال 2013 تا 2014 با حدود 12 درصد کاهش از 111 هزار و 800 بشکه در روز به 98 هزار بشکه در روز کاهش یافته است که بیشترین کاهش برای جاماییکا و جمهوری دومینیکن از پرجمعیت ترین کشورهای منطقه کاراییب، رخ داده است.

این در حالی است که افزایش سریع تولید نفت و گاز شیل آمریکا، مازاد عرضه در محصولات پالایش شده ایجاد کرده و آمریکا را به صادر کننده کم هزینه بنزین و پروپان بدل کرده است.

ترکیب این تحولات اکنون موقعیت مناسبی برای آمریکا و دیگر کشورها برای افزایش تلاشها برای گسترش امنیت انرژی و کاربرد انرژیهای پاک در منطقه کاراییب و آمریکای مرکزی ایجاد کرده است.

کد خبر 259467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =