۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
  • کد خبر: 259481
تحلیل مخزن ماسه سنگی غار میدان هندیجان

استفاده از روشهای کمی در تفسیر داده‌های لرزه ای به جای روشهای کیفی در مراحل اکتشاف تا تولید از مخزنهای نفتی، به مرور زمان جای خود را در صنعت بالا دستی نفت پیدا کرده است.

یکی از مهمترین روشهای کمی، بررسی نحوه تغییر ضرایب بازتاب امواج لرزه‌ای بر اساس تغییر دورافت (AVO) میان گیرنده و چشمه است. 

روش آنالیز AVO یکی از ابزار اصلی در اکتشاف منابع هیدروکربونی تبدیل شده است. به کمک این روش با داشتن درک مناسبی از لایه های زیرزمین و دانستن چگونگی به کارگیری این تکنولوژی، می توان ویژگیهای کمی مخزن را مشخص کرد.

به عبارت دیگر با استفاده از ارتباط  دامنه در برابر دورافت، روابط  زوپریتس و تقریبهای آن می‌ توان نشانگرهای مختلفی استخراج کرد که به کمک آنها محدوده‌‌ های مخزنی را از لحاظ سیال و سنگ شناسی تفکیک کرد.

هدف از مقاله «تحلیل AVO بر روی مخزن ماسه سنگی غار در میدان هندیجان» ارزیابی تواناییهای روش AVO در تشخیص هیدروکربن در میدان هندیجان واقع در منطقه شمال غرب خلیج فارس با استفاده از داده‌های لرزه‌ای پیش از انبارش است.

به این منظور در میدان هندیجان با استفاده از مدلسازی مستقیم، لرزه نگاشت مصنوعی حاصل از نگارهای چاه پیمایی ایجاد شد و به کمک آن علت ناهنجاری مشاهده شده بر روی داده‌ های لرزه‌ای قبل از برانبارش در مرز بالایی مخزن غار مشخص شد. سپس با تولید منحنی AVO نوع ناهنجاری مربوطه، کلاس اول تشخیص داده شد. 

روشهای تحلیل AVO شامل مدلسازی مستقیم، مدلسازی جانشینی سیال، مطالعه نشانگرها و کراس پلاتهای AVO در محدوده مخزن، انجام گرفت.

کارایی این روش به عنوان یک روش جامع برای اکتشاف مخزنهای ماسه سنگی با هیدروکربن سبک به اثبات رسیده است. 

این مطالعه با استفاده از داده‌های چاه پیمایی و سری داده‌ های سه بعدی دریایی قبل از برانبارش، انجام گرفته است. 
کد خبر 259481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =