تبیین وظایف تنظیم گری حوزه های نفت و گاز  کشور

تنظیم گری که به عنوان یکی از عناصر حکمرانی خوب مطرح است می تواند  د ر کنار دیگر عناصر منجر به ایجاد  حاکمیتی مطلوب و مؤثر شود .

تنظیم گری به معنای وضع قوانین به منظور هد ایت و اصلاح رفتار عوامل مؤثر د ر یک بازار تعریف شد ه است. بنابراین تنظیم گری ابزاری است که از اساس د ر پاسخ به ناکامی بازار استفاد ه می شود  و هد ف آن ارتقا بازد هی بازار از طریق افزایش رقابت د ر بازار و کاهش انحصار است.

نهاد  تنظیم گری، یک مرکز د ولتی مسئول یا سازمان غیرد ولتی با اختیارات قانونی است که اصول و قوانین کنترلی یک صنعت یا یک بخش اقتصاد ی را وضع می کند ، بر فعالیتهای شرکتهای د رون آن صنعت یا بخش، نظارت د ارد  و د ر خصوص موارد  اختلافی، د اوری می کند .

با توجه به اسناد بالاد ستی کشور د ر بخش نفت و گاز، به روشنی وظایف وزارت نفت د ر زمینه راهاند ازی نهاد  تنظیم گری برای تسهیل فضای کسب و کار، ایجاد  رقابت و رفع انحصار تبیین شد ه است.

همچنبن با توجه به این که البته ساماند هی نهاد  تنظیم گری باید  بر اساس بررسی و تحلیل نیازها و شرایط خاص هر بخش و کشور انجام شود  و نمی توان ساختار تنظیم گری یک کشور توسعه یافته را با همان مقیاس د ر یک کشور د ر حال توسعه پیاد ه کرد ، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در مقاله «تبیین وظایف و کارکرد های تنظیم گری د ر حوزه نفت و گاز و مطالعه تجربه های کشورهای منتخب» به تصریح این فعالیتها پرداخته است.

 

کد خبر 259489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =