سرمایه گذاری در ایران یک فرصت کم نظیر برای سرمایه گذاران خارجی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به جذابیتهای اقتصادی ایران، سرمایه گذاری در ایران را یک فرصت استثنایی برای سرمایه گذاران خارجی خواند و از آن به عنوان یک پیشنهاد سودآور و جذاب یاد کرد.

به گزارش شانا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب نیا طی سخنانی در هشتمین نشست بین المللی بازار سرمایه اسلامی که صبح امروز (سه شنبه، 14 اردیبهشت ماه) با حضور نمایندگان بیش از 15 کشور برگزار شد اظهار کرد: حجم بالای اوراق منتشره از سوی دولت ایران در سال 1395، یکی از جاذبه های مهم برای سرمایه گذاران خارجی است و به سرمایه گذاران خارجی توصیه می کنم این فرصت استثنایی در حوزه سرمایه گذاری را از دست ندهند.

وی تصریح کرد: اوراق صکوک دولتی ایران از لحاظ ریسک در پایین ترین حد قرار و بازدهی بالایی دارد.

طیب نیا با بیان این که برگزاری این نشست علمی به ارتقاء و استفاده از ابزارهای مالی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد گفت: ایران از جمله معدود کشورهایی است که همه بازارهای مالی خود اعم از بازار پول، سرمایه و بیمه را با عقود شرعی تهیه کرده و پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، مسیر پرشتابی را در جهت این بازارها طی می کند.

وی یادآور شد: بانکها و شرکتهای بیمه ای ایران جزو بزرگترین بانکهای جهان اسلام و برترینهای صنعت بیمه منطقه به شمار می روند.

طیب نیا با بیان این که بازار سرمایه و بورس در ایران یکی از شاخه های افتخار آفرین کشور همسو با تطابق با شریعت و دین اسلام بوده است، یادآور شد: این بازار طوری طراحی شده که علاوه بر رفع نیاز بازار سرمایه، شرط اسلامی بودن در آن رعایت شده است.

وزیر اقتصاد افزود: به جد بر این اعتقاد هستم که بازار سرمایه اسلامی محلی برای تقویت ارکان و پایه های تفکر اسلامی و نشر تفکر اسلامی است و زمینه را برای تحکیم روابط بین ملل اسلامی و گسترش آن با همه کشورهای جهان فراهم می کند.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه یکی از اجزای اصلی بازارهای مالی در جهان است و بر این اساس یک بازار سرمایه کارآمد می تواند نقش مهمی در ارتقای رشد اقتصادی بلندمدت ایفا کند.

طیب نیا تاکید کرد: سیاست ایران افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی و افزایش سهم سرمایه گذاری خارجی در این بازار است.

وی یادآور شد: ایران برای مدت نسبتا طولانی با فشار تحریم های اقتصادی مقابله می کرد ولی اکنون دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی را در برنامه ششم توسعه پیش بینی کردیم و بدیهی است این میزان از رشد اقتصادی بدون بازار سرمایه میسر نخواهد بود.

وزیر اقتصاد یکی از اقدامات اساسی برای ارتقای بازار سرمایه را اصلاحات نهادی و بستر سازی برای جذب سرمایه های خارجی عنوان کرد و افزود: تسهیل افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی، در اختیار گذاشتن ابزارهای جدید مالی، افزایش شفافیت و دسترسی به اطلاعات، تقویت سامانه های دسترسی به اطلاعات «کدال» و «مدیریت فناوری اطلاعات»، بهبود قوانین ناظر بر بازار سرمایه برای همخوانی با بازارهای بین المللی و شرعی و نیز تقویت پیشگیری و برخورد با تخلفات و پولشویی از جمله اقدامهای ایران برای دستیابی به این هدف است.

طیب نیا تاکید کرد: از زمان توافق هسته ای، بازاز سرمایه کشور شاهد شتاب در حضور سرمایه گذاران خارجی بوده و هم اکنون اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی با انگیزه بیشتری اقدام به خرید و فروش در بازار سرمایه ایران می کنند.

وزیر اقتصاد در ادامه اندازه بازار سرمایه پس از برجام را 500 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:طی این مدت شاخص بورس 21 درصد رشد داشته و مقدار معاملات روزانه نیز به 273 میلیون دلار رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که دولت با رعایت انضباط دقیق مالی به دنبال راهکار دیگری برای تامین مالی نیازهای عمومی است گفت: دولت با کسب مجوز قانونی موفق شد با انتشار اوراق خزانه اسلامی، رفع نیازهای ضروری را میسر کند.

طیب نیا ویژگی این نوع تامین مالی را استفاده از نقدینگی درون سیستم بانکی و نیز اولویت قرار دادن اعتمادسازی به دلیل تازگی و آشنا شدن فعالان اقتصادی با این نوع اوراق یاد کرد.

وی ارزش کل اوراق عرضه شده در سال 94 را 8 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این مقا نسبت به پارسال افزایش 340 درصدی را نشان می دهد.

وزیر اقتصاد همچنین انتشار اوراق خزانه اسلامی توسط دولت پارسال، انتشار اوراق صکوک استثنا در بازار سرمایه و انتشار 165 میلیون دلار اوراق اجاره برای نخستین بار در اردیبهشت ماه امسال را از جمله اقدامهای دولت در این حوزه برشمرد.

کد خبر 259496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =