همکاریهای تهران و سئول در صنعت نفت همراه با انتقال دانش فنی است

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: همکاریها با کره جنوبی در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر محصولاتی که به طور مشترک در ایران تولید می‌شود همراه با انتقال دانش فنی خواهد بود.

به گزارش شانا، ولی الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با مهم شمردن روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی در پساتحریم و سفر رئیس جمهوری این کشور به ایران، گفت: حجم تجارت ایران و کره جنوبی با احتساب مواد نفتی تاکنون رقمی معادل 6 میلیارد دلار بوده و این تبادل تاکنون در حد بسیاری مربوط به صادرات کره به ایران بوده و سهم صادراتی ایران نیز تاکنون مقادیری نفت و میعانات گازی است.

وی از اختصاص خط اعتباری ویژه همکاری بین ایران و کره جنوبی خبر داد و افزود: طبق تاکید ایران مقرر شده است، انتقال دانش فنی میان ایران و کره جنوبی صورت گیرد و ایران بازار نهایی محصولات ساخت کره نباشد، همچنین با توجه به جغرافیای ویژه ایران در مسیر بازار 400 میلیون نفری، با سرمایه گذاری مشترک، بخشی از محصولات در ایران تولید شود.

افخمی راد با اشاره به آسیب روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی در دوران تحریم تصریح کرد: در مدت بیش از دو سال در دولت یازدهم، میزبان هیئتهای بسیاری از کشور کره جنوبی بوده‌ایم و همواره در مذاکره با مقامهای این کشور تاکید کردیم که درست است کالاهای آنها در ایران بازار خوبی دارد، اما این وضع که ایران به صورت مداوم مصرف کننده محصولات کره‌ای باشد ادامه نخواهد یافت و نیاز است ترتیبی اتخاذ شود که با مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم توسط کره‌ای‌ها، ایران در زنجیره تولید کالاهایی قرار گیرد که با برند این کشور تولید می‌شوند.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: با توجه به اعلام آمادگی مقامها و هیئت اعزامی کره جنوبی در حوزه سرمایه گذاری در ایران طبق این تغییر رویکرد و سیاست آنها به طرفهای ایرانی تاکید کردیم تا در گفتگوهای خود با طرفهای کره‌ای در مورد همکاریهای اقتصادی بر موضوع سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی توجه و تمرکز داشته باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت، سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران و همراهی او توسط هیئت بلندپایه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این سفر برنامه‌ریزیهای خوبی در حوزه اقتصادی و توسعه صنایع صورت گرفت، این در حالی بود که در 50 سال گذشته هیچگاه رئیس جمهوری کره به ایران سفر نکرده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر رویکردی که در سیاستهای کشور کره در تعامل اقتصادی با ایران شاهد هستیم در روز دوم این نشستها 18 تفاهمنامه با بخش خصوصی امضا شد و مقرر است 13 تفاهمنامه همکاری در بخشهای مختلف نیز منعقد شود که این موارد زمینه همکاریها میان ایران و کره جنوبی را به نحو مطلوب فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، افخمی راد، برنامه‌ریزی و تفاهمهای صورت گرفته را در سطح کلان اعلام کرد و گفت: نوع همکاریهای فیمابین از جنس همکاریهایی است که به عنوان بخشهای بالادستی اقتصاد می‌توان از آنها یاد کرد، به طور کلی در بخشهایی همچون فولاد، اسکله سازی، ساخت خودروی برقی، ایجاد نیروگاه در چابهار، تولید ماشین‌آلات کشاورزی در ایران و همچنین احداث بزرگراه و یا پروژه پتروشیمی در عسلویه تاکنون تفاهمنامه و یادداشت همکاری دو جانبه میان ایران و کره جنوبی امضا شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: همکاریها با کره جنوبی در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، تولید خودروهای الکترونیکی و دیگر محصولاتی که به طور مشترک در ایران تولید می‌شود همراه با انتقال دانش فنی خواهد بود.

کد خبر 259507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =