علاقمندی شرکتهای مالزیایی برای گسترش روابط با ایران

وزیر نفت ازعلاقه شرکتهای مالزیایی برای از سرگیری و گسترش روابط با ایران خبر داد و گفت: صادرات نفت به این کشور هنوز آغاز نشده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه، عصر امروز(سه شنبه، 14 اردیبهشت ماه) پس از دیدار با عنیفه امان، وزیر خارجه مالزی در جمع خبرنگاران  به روابط خوب صنعت نفت با شرکت نفت و گاز مالزی (پتروناس) پیش از اعمال تحریمها اشاره کرد و با بیان این که این شرکت در سال 76 در کنار توتال در توسعه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی حضور داشت، یادآور شد: این پروژه به خوبی اجرا شد و پتروناس پس از آن نیز در اجرای پروژه های گازی در ایران حضور داشت.

وی با اشاره به این که این همکاری‌ها به دلیل تحریمها دچار اختلال شد اما هم اکنون شرکتهای مالزی برای حضور هر چه سریعتر در ایران اعلام آمادگی کرده اند، افزود: قرار شد مذاکرات میان شرکتهای دو کشور هر چه سریعتر درباره تفاهمهایی که در گذشته وجود داشت آغاز شود.

زنگنه با بیان این که البته شرائط هم اکنون عوض شده است و باید دور جدیدی از مذاکرات میان  شرکتهای دو کشور آغاز شود، تصریح کرد: بازرگانی نفت خام و فرآورده نفتی، توسعه میدانهای نفت و گاز و سرمایه گذاری در بخش پایین دست، محوهای دیدار امروز بود.

وزیر نفت در این باره که آیا شرکتهای مالزی که به دلیل تحریم ایران را ترک کرده اند مشمول بند جریمه می شوند، اظهار کرد: نه، جریمه ای وجود ندارد.

زنگنه در این باره  که ترک شرکتهای مالزی سبب خسارت به ایران نشده است نیز با بیان این که خسارت به معنای مستقیم حقوقی وارد نشده است اما به معنای کلان اقتصادی تحریم برای یک کشور خسارت به همراه دارد، افزود: این که یک شرکت به دلیل تحریم به کشوری خسارت بزند از لحاظ حقوقی قابل پیگیری نیست.

وزیر نفت درباره صادرات نفت به مالزی هم با اشاره به این که در گذشته نیز حجم صادرات نفت ایران به این کشور اندک بوده است، خاطر نشان کرد: هنوز صادرات نفت به این کشور آغاز نشده است اما به آنها پیشنهاد داده شد برای آغاز همکاری و سپس گسترش آن بهتراست از کارهای بازرگانی و کوتاه مدت آغاز کنیم.

کد خبر 259514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =