امکان سرمایه گذاری مشترک ایران و کره جنوبی در حوزه انرژی مهیاست

رؤسای صندوق توسعه ملی ایران و بانک صادرات و واردات کره جنوبی (اگزیم بانک)، امروز (سه شنبه، 14 اردیبهشت ماه) تفاهمنامه ای را با هدف تمهید شرایط تامین مالی پروژه های بخش خصوصی دو کشور امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از صندوق توسعه ملی، سیدصفدر حسینی، سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران را نشان دهنده «عزم جدی این کشور در بازسازی همکاریهای سیاسی اقتصادی پس از لغو تحریمهای ظالمانه علیه ایران» دانست و ابراز امیدواری کرد صندوق توسعه ملی در زمینه سرمایه گذاری، همکاری جدی و موثری با این بانک کره ای داشته باشد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: عملکرد اصلی صندوق توسعه ملی معطوف به ارتقای زیرساختهای کشور، توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی تصریح کرد: براساس ماموریت صندوق توسعه ملی پیشنهاد ما این است که با تاسیس یک صندوق مالی مشترک با بانک صادرات و واردات کره جنوبی (Korea Export Import Bank)، بتوان پروژه های بخش خصوصی در دو کشور را تامین مالی کرد.

حسینی، زمینه های نفت، گاز، پتروشیمی، برق و حمل و نقل را برای سرمایه گذاری مشترک دو طرف فراهم دانست.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، پروژه های انتقال آب از جنوب کشور به فلات مرکزی، راه آهن اصفهان به خوزستان، راه آهن سریع السیر تهران به مشهد، پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند2، طرحهای توسعه میدانهای نفتی پارس جنوبی و طرحهای نیروگاهی سیکل ترکیبی، بادی و خورشیدی را از پروژه های جذاب اقتصاد ایران معرفی کرد که در صورت توافق، طرف کره ای می تواند در آنها سرمایه گذاری کند.

وی تاکید کرد باید برای تحقق این مهم، گروهی از کارشناسان این دو نهاد مالی مطابق یک برنامه زمانبندی مشخص، ارزیابیهای فنی، مالی و اقتصادی لازم را انجام دهند تا هر چه زودتر همکاری عملی این دو نهاد آغاز شود.

آمادگی کره جنوبی برای انتقال تجربه های توسعه ای به ایران

لی داک هون، رئیس بانک صادرات واردات کره جنوبی (اگزیم بانک)، در این نشست گفت: همان طور که ایران شاهراه ارتباطی آسیا، آفریقا و اروپاست، کره جنوبی نیز همین نقش ارتباطی را بین ژاپن، چین و روسیه ایفا می کند.

وی افزود: کره جنوبی در مسیر توسعه خود از دهه 70 قرن گذشته، در زمینه صنایع پتروشیمی و صنایع سنگین هدفگذاری کرده و توانسته است با وجود محدودیتهای مالی و فنی، در این بخشها به توسعه بالایی دست یابد.

این مسئول کره ای گفت: با توجه به قابلیتهای بالای ایران برای توسعه مانند منابع غنی زیرزمینی و سرمایه انسانی، کره جنوبی آمادگی دارد تجربه های خود در زمینه توسعه را در اختیار طرف ایرانی قرار دهد و از تجربه ایران در زمینه های فنی و اقتصادی بهره مند شود.

داک هون اضافه کرد: صندوق توسعه ملی و بانک کره ای با توجه به منابع بالای اقتصادی خود می توانند با تشکیل کارگروه هایی زمینه سرمایه گذاری مشترک در پروژه های مدنظر صنوق توسعه ملی ایران را فراهم کنند.

کد خبر 259517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =