حجم گاز متان تولید و ذخیره شده در سازند البرز مرکزی برآورد شد

با افزایش جمعیت جهان و سطح استانداردهای زندگی و همچنین توسعه صنایع مختلف محلی، تقاضای جهانی استفاده از سوختهای فسیلی، بویژه گاز، افزایش یافته است.

با کاهش ذخیره مخازن هیدروکربنی متعارف، اکتشاف و تولید از مخزنهای غیرمتعارف نظیر گاز زغالسنگ از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شده است. 
 
با توجه به وجود منابع عظیم زغال سنگ در رسوبات تریاس بالایی- ژوراسیک میانی (گروه شمشک) در ایران که گستره عظیمی از شمال تا مرکز و شرق کشور را پوشش می‌ دهد، مطالعه و ارزیابی این ذخایر از نظر گاززایی ضروری به نظر می ‌رسد. 

به این منظور در مقاله «ارزیابی اولیه حجم گاز متان تولید و ذخیره شده در رگه‌ های زغالی سازند کلاریز (گروه شمشک)» ذخایر زغال سنگ منطقه گلندرود در البرز مرکزی جهت ارزیابی اولیه حجم گاز تولید شده و ذخیره گاز درجا در نظر گرفته شد. 

برای انجام این مطالعه آنالیزهای دقیق پیرولیز، آنالیز مستقیم و پتروگرافی آلی بر روی نمونه‌ های زغالی منطقه، انجام شده و بر اساس نتایج به دست آمده و با استفاده از فرمولهای تجربی، حجم گاز تولید شده و ذخیره شده در لایه‌ های زغالی منطقه بدست آمد. 

آنالیزهای انجام شده نشان می‌ دهد زغال‌سنگ موجود در منطقه از نظر ترکیب نوع هومیک (کروژن نوع III) بوده و ماسرال غالب تشکیل دهنده آن ویترینیت است که درجه بلوغ حرارتی مرحله کاتاژنز را نشان می‌ دهد (انعکاس ویترینیت بین 6/0 تا 8/0 درصد). 

بر این اساس زغال سنگ منطقه از نوع زغال سنگ بیتومینه با مواد فرار زیاد است که هیدروکربن اصلی تولید شده از آن گاز متان است.

همچنین محاسبات انجام شده بر اساس فرمولهای تجربی نشان داد که مقدار گاز تولید شده از هر تن زغالسنگ به طور میانگین 5.22 متر مکعب و مقدار حجم ذخیره گاز در حدود 0.89 متر مکعب بر تن است و با توجه به حجم کل ذخیره زغا‌ل سنگ در منطقه گلندرود، مقدار حجم گاز متان تولید شده در حدود 319 میلیون متر مکعب و گاز درجای لایه‌ های ذغالی این ناحیه به بیش از 54 میلیون متر مکعب می ‌رسد. 

 
کد خبر 259570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =