دیپلماسی وزارت نفت صادرات را افزایش داد

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: « با دیپلماسی فعال وزارت نفت میزان صادرات نفت خام کشور با روندی امیدبخش روبه افزایش است به گونه ای که حتی در مقایسه با میزان تولید چهار سال قبل نیز بهبود یافته است.»

سید پیروز موسوی در گفتگو با خبرنگار شانا در ترسیم فضای حاصل از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با بیان این که زمانی دغدغه پر شدن مخازن را داشتیم، اظهارکرد: هم اکنون تولید و صادرات نفت افزایش یافته است و پس از تحریمها بیشترین حجم دریافتی نفت خام از حوزه مناطق نفتخیز -بدون شرکت نفت فلات قاره- داشتیم که اگر فلات قاره هم اضافه شود حجم دریافتی نفت بالغ بر 2 میلیون بوده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی با یادآوری این که دوران تحریم از اواخر سال ۱۳۹۰ آغاز شد و می دانستیم که این دوران موقت است، تصریح کرد: بنابراین پروژه هایی را تعریف کردیم که بتوانیم رسالت اصلی خود را به عنوان آخرین حلقه زنجیره تولید نفت و گاز کشور یعنی صادرات نفت و میعانات تولیدی حفظ کنیم.

وی با بیان این که با توجه به تنگناها و مشکلات تامین اعتبار، در یک اولویت بندی، بخشی از برنامه هایی را که ضرورتی به انجام آن نبود، کنار گذاشتیم، خاطرنشان کرد: براین اساس، اولویت ما در راستای احداث مخازن جدید قرار گرفت و در این مسیر، حدود چهار میلیون بشکه به مخازن پیشین اضافه شد، به گونه ای که ظرفیت کنونی مخازن ما 28 میلیون بشکه است.

موسوی، تعمیرات مخازن و خطوط لوله را از دیگر اولویتهای این شرکت اعلام کرد و با اشاره به مدفون شدن خطوط لوله در زیر خاک، گفت: 80 درصد خطوط لوله را از زیر خاک درآوردیم و بازرسیهای فنی برای تعمیرات و تعویض انجام شد. هم اکنون راهرو وصولی ما افتتاح شده و 6 پهلوگاه در لنگرگاه تی و سه پهلوگاه در لنگرگاه آذرپاد آماده پهلوگیری است.

وی، در باره میزان آمادگی پایانه های نفتی در دوران پساتحریم، اظهار کرد:  هم اکنون این توانایی وجود دارد که 9 نفتکش را به طور همزمان پذیرش دهیم که این موضوع تاکنون بی سابقه بوده است.

اولویتهای امسال شرکت پایانه های نفتی

موسوی با بیان اولویتهای شرکت پایانه های نفتی گفت: بعد از بیش از 20 سال قصد داریم خطوط لوله زیردریایی میان گناوه و خارک و همچنین میعانات گازی در عسلویه را توپکرانی هوشمند کنیم که این طرح از سوی پیمانکار داخلی و با مشارکت یکی از شرکتهای خارجی انجام می شود.

وی دیگر اولویت این شرکت را پروژه بازرسی خارجی خطوط لوله زیردریایی دانست که براین اساس حدود 280 نقطه میان خارک و گناوه و همچنین عسلویه شناسایی شده است.

موسوی، افزود: تعمیرات گویهای شناور به عنوان یکی دیگر از برنامه های مهم شرکت پایانه های نفتی برای امسال است که در حال تنظیم شرح نیاز حدود هفت گوی شناور هستیم که با تامین اعتبار آن را نهایی کنیم.

طبق اعلام وی، چهار شناور برای جاسک و سه شناور هم به عنوان پشتیبانی پارس جنوبی در نظرگرفته شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی تعمیرات گویهای شناور باید از سوی سازنده اصلی که شرکتی هلندی است، صورت بگیرد که براساس مذاکرات صورت گرفته، این شرکت برای این طرح اعلام آمادگی کرده است.

موسوی افزود: اعلام آمادگی این شرکت هلندی در حالی صورت می گیرد که متاسفانه در دوران تحریم آنها حتی پاسخ ایمیلهای ما را نمی دادند و پس از تحریم این مذاکرات به نتیجه رسیده و قرار است تعمیرات را انجام دهند.

وی با اشاره به این که گویهای شناور موجود فاقد فناوریهای روز هستند که با حضور هلندیها آخرین فناوری نصب خواهد شد، افزود: به عبارتی افزون بر انجام تعمیرات و بهره برداری روزآمدکردن هم انجام خواهد شد. به گونه ای که جریان وصل و قطع در ساحل با نصب دستگاههای جدید انجام می شود و با این اقدام توان عملیاتی و سرعت کار افزایش خواهد یافت.

کارهای مطالعاتی پایانه نفتی جاسک پایان یافت

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی همچنین درباره احداث پایانه نفتی جاسک اظهار کرد: با تعهدی که دولت داده، زمین مورد نیاز برای احداث این پایانه آماده شده و کارهای مطالعاتی نیز پایان یافته است.

وی با بیان این که اجرای این پروژه نیازمند قرارداد با سرمایه گذار است و پیگیریها از سوی کارفرما با اداره سرمایه گذاری شرکت ملی نفت در حال انجام است، تصریح کرد: براساس هدفگذاری صورت گرفته قرار است حدود 10 میلیون بشکه مخزن در جاسک احداث شود.

برنامه های وزارت نفت برای احیای عملیات سوآپ

موسوی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد زیانهای ناشی از توقف عملیات سوآپ در دولت گذشته گفت: حدود 200 هزار بشکه رکورد سوآپ ایران در شمال کشور بوده است که زیان ناشی از توقف آن را باید بر همین مبنا از سال 89 محاسبه شود.

وی اعلام کرد: در این مدت تعمیرات و نگهداشت نکا را با توجه به 145 هزار نیروی مستقر در آن مورد توجه قرار داده و نخستین بار در کشور تعمیرات مخزن را به طور کامل در شمال به مدت 6 ماه انجام دادیم که این اقدام صرفه جویی حدود 600 میلیون تومانی را به همراه داشت.

موسوی در مورد زمان از سرگیری عملیات سوآپ گفت: با توجه به دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه و همچنین وزارت نفت این امید را داریم که عملیات سوآپ زودتر ازسر گرفته شود. البته باید قبول کنیم که این موضوع سخت است، زیرا مشریان ما که از کشورهای آسیای میانه هستند، در این مدت بیکار ننشسته اند و برای برون رفت از مشکلات پیش روی خود راهکارهایی را تدارک دیدند و  اکنون فعال هستند؛ اما همچنان برای ما فرصت وجود دارد.

وی با اشاره به مذاکرات وزیر نفت برای عملیات سوآپ با برخی کشورها از جمله قزاقستان، روسیه و ترکمنستان گفت: «در این مسیر طرح توسعه پایانه شمال را تعریف و درخواست اعتبار کردیم که بتوانیم سوآپ از این پایانه را به 500 هزار بشکه در روز برسانیم.

کد خبر 259596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =