۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
  • کد خبر: 259608
ارزشیابی و قیمت گذاری دانش فنی فرآورده های نفتی

امروزه تجاری سازی به یکی از ارکان مهم در فرایند نوآوری فناورانه تبدیل شده است که پیچیدگی ارزشیابی و قیمت گذاری دانش فنی از دشواریهای آن است، زیرا تبدیل کردن ارزش غیرملموس به صورت ملموس و بیان آن به زبان پولی دشورای این کار را افزایش می دهد.

بررسیهای انجام شده حاکی از آن است که با وجود پذیرش موضوع تجاری سازی از سوی محققان، شواهد متعدد حاکی از آن است که هر چند تعداد کثیری از تحقیقات از نظر تکنیکی موفق بوده اند اما تنها درصد اندکی از آنها در زمینه تجاری سازی به موفقیت دست یافته اند که این امر نشان دهندۀ پیچیدگی فرآیند تجاری سازی است.
در مقاله «ارزشیابی و قیمت گذاری دانش فنی محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی براساس روش گزینه واقعی» به منظور طراحی یک مدل قیمت گذاری برای دانش فنی محصولات  شیمیایی در پژوهشگاه صنعت نفت، با استفاده از یک رویکرد ترکیبی، ارزیابی دانش فنی بوسیله یک مدل سیستماتیک انجام شده است.

در مرحله دوم چگونگی ارزیابی هر یک از مولفه های مدل مشخص شدند و مدلی برای قیمت گذاری بر اساس یک روش تجربی و ابتکاری ارائه شده است. 

درنهایت نیز به منظور اعتبار سنجی، مدل طراحی شده برای چهار مورد دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت به اجرا گذاشته شد که نتایح به دست آمده از جدول قیمت گذاری با قیمت فروش رفته آن چهار دانش فنی، مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج رضایت بخش و قابل قبول ارزیابی شد.

کد خبر 259608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =