نقشه راه افزایش روابط اقتصادی ایران و بلاروس به 250 میلیون دلار امضا شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر صنایع بلاروس نقشه راه همکاریهای دو کشور با هدف افزایش روابط اقتصادی به سطح سالانه 250 میلیون دلار را امضا کردند.

به گزارش شانا، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و و ویتالی واووک وزیر صنایع بلاروس در پایان نشست امروز (چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه) کمیسیون مشترک دو کشور، نقشه راه همکاریهای دو کشور با هدف توسعه روابط تا سال 2017 و افزایش روابط اقتصادی به سطح سالانه 250 میلیون دلار را امضا کردند.

در این نقشه راه افزون بر گسترش روابط در سطوح عالی دوجانبه و همگراییهای منطقه ای، رشد همکاریهای بازرگانی از سطح 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار در هر سال هدف گذاری شده است.

نشست کمیسیون مشترک امروز (چهارشنبه) با حضور هیئت 50 نفری ایران به ریاست محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و ویتالی واووک وزیر صنایع بلاروس برگزار شد. 

تکمیل چند پروژه نیمه تمام در بلاروس از سوی شرکتهای ایرانی، سرمایه گذاری متقابل همکاری در عرصه تجارت متقابل کالا، فناوری پیشرفته،برگزاری نمایشگاه، صادرات خشکبار و محصولات غذایی از ایران، امضای سند همکاری سازمان استاندارد ایران با دو موسسه مرتبط بلاروسی و همکاری بورس های کالایی دو کشور در نشست مینسک تدوین شد.

همچنین در مجموعه نقشه راه امضا شده، طرح های راه اندازی خطوط تولید کامیون و اتوبوس دیزلی و گازی در ایران با تسهیلات در فروش، ساخت مشترک ماشین آلات سنگین معدنی در ایران، تولید بیوسنسور برمبنای نانو فناوری و میکرو پرسسورهای مورد نیاز در صنایع پزشکی، ساخت مشترک تراکتور، همکاری های پتروشیمی، شیلات و کشوری در نظر گرفته شده است.

حمل و نقل، بهداشت و درمان، مالی و بانکی، گردشگری، آموزش و آموزش عالی، علمی و فناوری، ورزشی،حقوقی، گمرکی،حقوقی و همکاری های بین استانی نیز از دیگر طرح های مورد توافق در نقشه راه توسعه روابط دو کشور است.

ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو هیات ایرانی در این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: زمینه های بسیار خوبی برای گسترش روابط تهران و مینسک در عرصه های مختلف بویژه اقتصادی تدارک دیده شده و در این سفر مذاکرات کار آمدی با مقام های بلاروس از جمله نخست وزیر و وزیر صنایع این کشور انجام گرفت.

وی افزود: با استفاده از این نقشه راه می توان ضمن افزایش همکاری های دولتی برای تحرک بخشی به روابط بازرگانی، زمینه حضور گسترده شرکتهای ایرانی و بلاروسی را در دو کشور فراهم کرد تا به افق ارزش 250 میلیون دلار روابط بازرگانی تا پایان سال 2017 برسیم. 

الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس نیز با تاکید بر لزوم توسعه فراگیر روابط تهران و مینسک در عرصه های مختلف، خواستار افزایش سه برابری ارزش روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور در زمینه های گوناگون شده است.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مینسک، در جلسه مقدماتی سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک، هیات بلاروس از توجه ویژه رییس جمهوری این کشور به افزایش روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد که بر اساس آن با اجرای برنامه های در نظر گرفته شده و توافق های دوجانبه ارزش روابط تجاری دو کشور در دو سال آینده به 250 میلیون دلار برسد.

ویتالی واووک وزیر صنایع بلاروس نیز در افتتاحیه این نشست، توافق برجام را عامل مهمی در گسترش روابط تهران و مینسک خواند و گفت: تلاش می کنیم با استفاده از فرصت ایجاد شده، روابط دو کشور در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی گسترش یابد. 

نعمت زاده در این اجلاس با تاکید بر اهمیت ارتقای روابط ایران و بلاروس از سطح کنونی به لزوم بهره برداری از عرصه های مختلف در این زمینه تاکید کرد. 

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت و معدن و ولی الله افخمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت در مذاکرات کمیسیون مشترک ایران و بلاروس، نعمت زاده را در این سفر همراهی می کنند. 

به گزارش ایرنا، اجلاس پیشین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس اسفند ماه 1393 به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و وزیر صنایع بلاروس برای این منظور به ایران سفر کرده بود. 

به عقیده کارشناسان، ایران و بلاروس همکاریهای سیاسی در سطح عالی دارند، اما روابط اقتصادی با توان موجود در این عرصه مطابقت نمی کند و پارسال حجم مبادلات بازرگانی دو کشور به حدود 75 میلیون دلار رسید. 

سفیر ایران در بلاروس در این باره اعلام کرده است که تهران برای توسعه ساختار همکاریها با مینسک مصمم است و برای این منظور برنامه ریزی کرده است و آمادگی دارد. 

کد خبر 259621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =