ماهیت «انجمن نفت ایران» با تغییر اساسنامه حقیقی-صنفی شد

مهمترین تغییر اساسنامه "انجمن نفت ایران" تغییر ماهیت،تبدیل این نهاد به اتاق ارتباط بخش خصوصی با بدنه نظام در بخش صنعت نفت و برگزاری انتخابات اعضای حقیقی و حقوقی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مجمع عمومی انجمن نفت ایران عصر چهارشنبه (١٥ اردیبهشت ماه) در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت با ارایه گزارش کاملی از روند تغییر اساسنامه و اهداف و چشم اندازهای مورد نظر برگزار شد.  

با توجه به نقش مهم "انجمن نفت ایران" و  دوران رکود این نهاد، با دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت و تاکید معاون وزیر در امور پژوهش و فناوری، کارگروهی با عنوان «ارتقای ساختار و منزلت انجمن نفت ایران» با هدف تغییر ساختار انجمن از علمی به علمی ـ صنفی در این انجمن با حضور سید جلال نجم الساداتی، مهران مفخمی، محمدکاظم پورچرمی و حجت نوروزی تشکیل شد.  

این کارگروه ابتدا، با بررسی و ارزیابی عملکرد پیشین انجمن نفت، جهت بازبینی مأموریت­ها و چشم انداز و اهداف انجمن، انجام مطالعات تطبیقی انجمن­های بین ­المللی نفت نظیر API را در دستور کار خود قرار داد.  

همچنین، با تغییری که در ماهیت این نهاد داده شد، ماهیت انجمن نفت از صرف حقیقی با عضویت تشکلهای مرتبط، ماهیت صنفی هم پیدا کرد.

گفتنی است:مهمترین اقدام تغییر اساسنامه انجمن نفت با رویکرد جدید انجمن و برگزاری انتخابات اعضای حقیقی و حقوقی برای هیئت مدیره اعلام شد.

 اساسنامه جدید انجمن با رویکرد نقش اتاقی جهت ارتباط بخش خصوصی با بدنه نظام در بخش صنعت نفت در اسفند ماه 1394 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید.  

همچنین، در این جلسه  انجام پژوهشهای علمی مرتبط با توسعه استانداردهای ملی و جهانی صنعت و شریک علمی معتبر سازمانهای مشابه منطقه ای و بین المللی و مرکزی جهت تولید علم ،  ارائه تحلیلهای علمی/کاربردی شایسته طرحها، برنامه ها، قوانین و مقررات تأثیر گذار بر صنعت در سطح ملی و در رتبه نخست در سطح منطقه،تدوین و انتشار مجلات، مقالات و دیگر انتشارات مرتبط با صنعت و تبدیل انجمن به "مرجعی" قابل اتکا در حوزه های مرتبط با صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از جمله چشم انداز انجمن نفت ایران اعلام شد.
 
اهداف انجمن نفت ایران در اساسنامه جدید به این شرح تبیین شد:
   
- تبدیل به مرجع علمی - صنفی شاخص و قابل استناد در مدیریت اقتصاد و بررسیهای بازار جهانی انرژی و همچنین در همه زمینه های توسعه و عملیاتی صنعت نفت در بخشهای صنایع بالا دستی شامل اکتشاف ، توسعه و تولید نفت و صنایع پایین دستی شامل پالایش نفت و گاز و صنایع پتروشیمی
-انتقال محصولات  در بازار جهانی نفت، گاز و پتروشیمی و بورس های اقتصادی و ارائه سناریوهای کوتاه، میان و دراز مدت برای تحولات بازار جهانی نفت،گاز و پتروشیمی و فرآورده های آنها.

- تبدیل به مرجع علمی شاخص و قابل استناد در زمینه استاندارد های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در سطح داخلی و بین المللی .

- تبدیل به مرجع شاخص و علمی قابل استناد در ارتباط با طرحهای تحقیقاتی، آموزشی، انتشاراتی و نظایر آن.
- تبدیل به مرجع شاخص و علمی قابل استناد و تبدیل به اتاق فکر در بررسی طرحها ، برنامه ها ، لوایح و مقررات مرتبط با صنایع نفت، گاز،پالایش و پتروشیمی.
- تبدیل به مرجع شاخص پژوهش و توسعه در سطح کلان مرتبط با فناوریها و ارائه خدمات به پژوهشگران در داخل صنعت و یا دیگر مؤسسات پروژه های علمی داخل و خارج کشور  
- تبدیل  به مرجع شاخص قابل استناد انتشارات علمی صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی اعم از کتابها ، مقالات ، نشریات و نظایر آنها .
- تبدیل  به مرجع شاخص طرف انجمنها و سازمانهای مشابه جهت توسعه همکاریهای علمی و تبادل دانش فنی در سطح منطقه ای و بین ‎المللی و تنظیم روابط با آنها .
- تبدیل به مرکزی شاخص جهت گرد آمدن مطمئن همه اندیشمندان ، پژوهشگران ، کارشناسان و علاقمندان با هدف مشارکت در فعالیتهای انجمن در بخشهای  توسعه و بهره برداری.
 
همچنین، وظایف و اختیارات انجمن نفت ایران در این جلسه به این شرح  اعلام شد:
 
- مشارکت گروهی در تصمیم سازیها و تصمیم گیریها و تهیه و تنظیم پیشنهادهای مرتبط با صنعت نفت  
- ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف “انجمن” از طریق ایجاد شبکه اطلاع رسانی و نشر کتابها، مجلات و بروشورهای تخصصی و تبادل اطلاعات مربوطه
- انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی و اجرایی مرتبط با وظایف “انجمن”  
- ایجاد فرصتهای همکاری و توسعه فعالیت برای اعضا و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری مشترک  
- مشارکت در تدوین استانداردها برای اجرای پروژه های بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت و فهرست بها (برآورد قیمت) آنها و اجرای سیستم یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت
- برگزاری و یا حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی، اجرای دوره های آموزشی مورد نیاز اعضاء، برگزاری همایشهای تخصصی و میزگردها و همچنین حضور در همایشهای مختلف داخلی و خارجی و ترجمه و تألیف مقالات و کتب حرفه ای و انتشار نشریات و مجلات تخصصی صنعت نفت
- کوشش برای رفع اختلافات فی مابین اعضاء با هم و فی مابین اعضاء و سازمانهای دولتی مرتبط با صنعت نفت و پذیرش حکمیت توسط انجمن در صورت توافق طرفین دعوا
- همکاری، هماهنگی و مشاوره در اجرای برنامه ها و سیاستهای وزارت نفت و شرکتهای تابعه و ایجاد بستر و سازوکار لازم جهت پذیرش آن دسته از وظایف اجرایی دولت که در اجرای قوانین 5 ساله توسعه اقتصادی، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 و دیگر قوانین مربوط به “انجمن” تفویض می شود و اجرای صحیح وظایف تفویض شده و ارائه گزارش عملکرد به دستگاههای مربوط.
- صیانت از حقوق مادی و معنوی اعضاء، حمایت از منافع مشترک اعضا و تشویق برای انجام رقابتهای سالم آنها با یکدیگر  
- اثرگذاری و هم فکری بر روی سیاستهای عمومی وزارت نفت در جهت صیانت و حفاظت از محیط زیست
- همکاری، هماهنگی و مشاوره در اجرای برنامه ها و سیاستهای وزارت نفت و شرکتهای تابعه و ایجاد بستر و سازوکار لازم جهت پذیرش آن دسته از وظایف اجرایی دولت که در اجرای قوانین 5 ساله توسعه اقتصادی، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 و دیگر قوانین مربوط به “انجمن” تفویض می شود و اجرای صحیح وظایف تفویض شده و ارائه گزارش عملکرد به دستگاههای مربوط.
- صیانت از حقوق مادی و معنوی اعضاء، حمایت از منافع مشترک اعضا و تشویق برای انجام رقابتهای سالم آنها با یکدیگر  
-اثرگذاری و هم فکری بر روی سیاستهای عمومی وزارت نفت در جهت صیانت و حفاظت از محیط زیست
- مذاکره و همکاری با نهادهای قانونگذاری و اجرایی برای به اجرا درآوردن طرحهای پیشنهادی انجمن بر اساس تحقیقات علمی، تجزیه و تحلیل حقوقی و مطالعات اقتصادی و فنی
- کمک در زمینه تدوین قوانین، آیین نامه های اجرایی، مقررات و یا اصلاح آنها و بخشنامه ها و رویه های اجرایی در قوای سه گانه و کلیه نهادهای تصمیم ساز، تصمیم گیر و اتاقهای فکر مرتبط با صنعت نفت
- شناخت توانمندیهای تشکلهای عضو و برنامه ریزی برای به روزرسانی اطلاعات مربوط به آن
- برنامه ریزی و اقدام جهت افزایش توانمندیهای شرکتهای داخلی
- اعطاء جایزه سالیانه به فعالان حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی براساس  آئین نامه مربوطه  

براساس این گزارش، ارکان «انجمن نفت ایران » شامل اعضای حقوقی و حقیقی است:
  
الف) اعضای حقوقی  
منحصر به 4 شرکت اصلی وزارت نفت و انجمنها، سندیکاها، اتحادیه های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و تشکلهای صنفی و حرفه ای شرکتهای خصوصی ارائه دهنده خدمات و مشاوره و تولیدکننده و تهیه کننده تجهیزات در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی که در حال حاضر انجمن دارای حدود 20 عضو حقوقی است.
ب) اعضای حقیقی
افراد  فعال در حوزه صنعت نفت که در حال حاضر انجمن دارای حدود  900  عضو حقیقی است.
شایان ذکر است، محمدکاظم پورچرمی به عنوان عضو اصلی و احسان نورالهی به عنوان عضو علی البدل هیئت مدیره به عنوان اعضای حقیقی از طریق انتخابات پیامکی توسط اعضا برای مدت دو سال انتخاب شدند.  
 
همچنین،  تبدیل شدن به بازوی فکری و مشورتی نهادهای تصمیم گیری از جمله وزارت نفت در حوزه های مختلف صنعت نفت، بررسی موضوعات استراتژیکی و تاکتیکی صنعت نفت، صدور گواهینامه کیفیت برای کالا و تجهیزات صنعت نفت،پیگیری ایجاد صندوق های پژوهش و فناوری غیر دولتی در صنعت نفت، توسعه و گسترش عضویت ها در سطح صنعت، ارتقاء دانش عمومی در زمینه صنعت از طریق برگزاری دوره های مختلف آموزشی، همایشها، مشارکت با مراکز ملی و دانشگاهی، برگزاری کنگره ها ، گسترش روابط بین المللی از طریق مشارکت فعال در کنگره جهانی نفت و تبادل اطلاعات و دانش روز صنعت، برقراری ارتباط دوجانبه با سازمانهای مشابه بین المللی نظیر اوپک، آژانس بین المللی انرژی و مرکز مطالعات بین المللی انرژی  و تبادل اطلاعات و تجربیات از جمله برنامه های آینده انجمن نفت اعلام شد.

انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره انجمن نفت ایران

 
به گزارش شانا،انجمن نفت ایران با تغییر کامل اساسنامه عصر چهارشنبه (١٥ اردیبهشت ماه) با رای گیری، پنج نفر از  اعضای جدید هیئت مدیره و یک تن بازرس و  اعضای علی البدل را انتخاب کرد.

در این جلسه سید مهدی میرمعزی، رئیس انجمن باشگاه نفت و نیرو با ١٥ رای، رامین خسرو خاور، رئیس انجمن صنفی مهندسان پلیمر و شیمی با ١٣ رای، محمد ایروانی مدیرعامل شرکت انرژی دانا با ١٢ رای، بهزاد حضرتی، رئیس هیئت مدیره شرکتهای مهندسی و پیمانکاری نفت،گاز و پتروشیمی با ١١ رای، عادل نژاد سلیم، نماینده انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با ١٠ رای به عنوان اعضای اصلی انجمن انتخاب شدند.

در همین حال، محمدعلی عمادی، نماینده پژوهشکده  ازدیاد و برداشت با ٩ رای به عنوان عضو علی البدل، ایرج مهر آزما از انجمن صنفی کارفرمایی خدمات انرژی با ٩ رای به عنوان بازرس اصلی و اکبر افشار از انجمن صنفی شرکتهای مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو با پنج رای به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

گفتنی است، انجمن نفت ایران نهادی است مستقل ، علمی و دارای شخصیت حقوقی که در روز  27 اسفند سال 1337 با حضور جمعی از مدیران ، مسئولان و فرهیختگان صنعت نفت ، با هدف توسعه پژوهش های علمی و فناوری در تهران شکل گرفت.

در عین حال عضویت در کنگره جهانی نفت و ایفای نقش هماهنگ کننده و حضور اعتبار آفرین ایران در آن کنگره در ادوار مختلف ، به انجمن نفت ایران شأن و اعتبار جهانی نیز بخشید .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی در فعالیتهای انجمن وقفه ایجاد شد و سپس به استناد حکم مورخ 1361/8/25 دادگاه انقلاب اسلامی تمام دارائی های انجمن نفت ایران به ملت ایران تفویض شد و وزیر نفت به نمایندگی از صاحبان سهام (که عموم ملت ایران شناخته شد) شخصاً به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن نفت ایران تعیین شد و انجمن نفت با هیئت مدیره­ای جدید مجدداً آغاز به کار کرد.

انجمن های علمی-صنفی از چندین دهه گذشته در سطح جهان به صورت گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته و در بسیاری از کشورها حتی جای تشکل های صرفاً صنفی را گرفته و به طور موثری نقش آفرین گشته اند. گسترش وسیع صنعت نفت و سپس گاز طی یک قرن گذشته از این روند به دور نبوده و کشورهای مختلف فعال در این زمینه پایه گذاری و توسعه انجمن های مرتبط به نفت را در دستور کار خود قرار داده اند.

آمریکا از پیشگامان این حرکت بوده که سه علت اساسی دارا بودن بالاترین نرخ مصرف، داشتن تولید قابل توجه و نیز دانش و فناوریهای لازم مرتبط با این بخش موجب گردیده تا تشکیل انجمن نفت آن کشور با نام (AMERICAN PETROLEUM INSTITUTE) “API” از سالها قبل در دستور قرار گرفته و این انجمن امروز یکی از شاخص ترین و اثرگذارترین انجمن های علمی – صنفی در سطح جهان محسوب می شود که در بخش نفت فعال است.

انگلستان نیز به علت نقش گسترده اش در پیدایش، رشد، توسعه و شکل گیری صنعت جهانی نفت نیز از این مهم غافل نمانده و انجمن نفت(INSTITUTE OF PETROLEUM)  “IP” را بنا نهاد. انگلیس در دهه 90 میلادی همگام با تحولات گسترده در بازار انرژی “IP” را در (INSTITUTE OF ENERGY) “IE” ادغام و انستیتو انرژی “EI” را تشکیل داد که هم اکنون فعال است.

در همین راستا همچنین شکل گیری موسسات مشابهی در فرانسه، هلند و نیز کشورهای نفت خیز خصوصاً کشورهای خاورمیانه و آمریکای جنوبی با اسامی و شرح وظایف کم و بیش مشابه طی دهه های گذشته را شاهد بوده ایم که هم اینک مشغول هستند.

ضرورت شناخت متقابل و توسعه همکاریها میان این انجمنها و نیز صنایع جهانی نفت، موجب نزدیکی آنها به یکدیگر شده و نتیجه آن تشکیل کنگره جهانی نفت ((WORLD PETROLEUM CONGRESSES شده که هم اینک هر سه سال یک بار در یکی از کشورهای عضو به عنوان «المپیک نفتی» با حضور هزاران شرکت کننده از فعالان نفت و گاز جهانی تشکیل می شود. 

کد خبر 259771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =