بین المللی شدن صنعت نفت ایران در گرو دانش بنیان شدن است

آینده صنعت نفت ایران روشن و بین المللی شدن آن نیز در گرو دانش بنیان شدن آن است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: هم اکنون جز بنزین، در زمینه دیگر فرآورده های نفتی (نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید) به مرحله صادرات رسیده ایم.

شهاب الدین متاجی تصریح کرد: رسیدن به مرحله صادرات این فرآورده های نفتی با اجرای طرحهای کیفی سازی، افزایش ظرفیت تولید در پالایشگاهها و افزایش مصرف گاز (توجه به اقدامهای انجام شده در پارس جنوبی) امکانپذیر شده است.

وی گفت: مجموعه این اقدامها سبب شده است تا فرآورده های نفتی افزون بر تأمین نیاز داخلی، صادراتی شود؛ از این رو، لازم است تا در این مرحله کیفی سازی آنها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

متاجی احداث پالایشگاه ستاره خلیح فارس را یکی از طرحهای مهم در حوزه تولید بنزین خواند و گفت: با راه اندازی این طرح مهم، از سال آینده واردات بنزین به کشور قطع خواهد شد و ایران به یکی از صادر کنندگان این فرآورده استراتژیک بدل خواهد شد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تصریح کرد: امسال و سال آینده ایران به یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده های نفتی کیفی تبدیل خواهد شد؛ بنابراین با استفاده از فرصتها باید کیفی سازی محصولات را افزایش دهیم.

وی تبدیل باقیمانده های سنگین پالایشگاهی را از دیگر طرحهای مهم برشمرد و گفت: با اجرای این طرح، نفت کوره مازاد پالایشگاهها به محصولات با ارزش تر بدل و درآمد قابل توجهی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

متاجی بیان کرد: پالایشگاههای کشور زمانی تنها به عنوان یک پالایش کننده مطرح بودند اما از این پس باید به آنها به عنوان محلی برای تولید با ارزش افزوده بیشتر نگاه شود.

به گفته مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با توجه به همین دیدگاه پنج طرح مهم کسب فناوری فرآیندهای درون نفتی تعریف شده است و مسئولیت هر یک از آنها را یک دانشگاه بر عهده دارد.

کد خبر 259787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =