۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
  • کد خبر: 259801
گم شدن اژدهای زرد در نمایشگاه نفت تهران!

دیگر برای مهم جلوه دادن و رنگ و لعاب دادن به نمایشگاه بین المللی نفت نیازی به حضور مسئولان رده بالا و افتتاحیه های مملو از نمایندگان و مدعوین خارجی نیست. امروز نمایشگاه بین المللی نفت تهران خود یک خبر مهم برای جهانیان است.

پنجشنبه شانزده اردیبهشت ماه 1395 بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی نفت تهران با افزایش 30 درصدی تعداد کشورهای شرکت کننده در این رویداد مهم آغاز به کار کرد. در این دوره از نمایشگاه نخستین بار شرکتهایی از کانادا و استرالیا حضور دارند و تعداد کشورهای حاضر به عدد ٤٠ رسیده است.

این نخستین نمایشگاه صنعت نفت ایران است که بعد از برچیده شدن تحریمها علیه ایران و آغاز برجام برگزار می شود. فضایی امیدوار کننده که با افزایش 64 درصدی حضور شرکتهای بین الملی روزهایی بهتر را برای صنعت نفت ایران نوید می دهد.

حضور شرکتهای بین المللی نفت ،گاز،  پالایش وپتروشیمیدر این دوره از نمایشگاه  آشکارا با دوره های قبل متفاوت است. این تغییر را نه در افزایش حضور شرکتها، بلکه در تنوع یافتن ملیتها باید جستجو کرد و ورود شرکتهای بزرگ نفتی که تا پیش از این از اعلام حضورشان در ایران واهمه داشتند. ترسی برگرفته از تحریمهای آمریکا و پروژه ایران هراسی.

در نمایشگاه بیست و یکم نفت شرکتهای بزرگی همچون بی پی و شل و توتال فرانسه بدون این که سعی کنند حضور خود را مخفی نگه دارند با مسئولان ایرانی به مذاکره برای مشارکت موثر در ایران می پردازند و شرکتهای کانادایی، استرالیایی، ایتالیایی، کره ای، ژاپنی، آمریکایی، آلمانی، فرانسوی و اذربایجانی و روسی... برای عقد قرارداد های جذاب تر تلاش می کنند.

دیگر فضای نمایشگاه زرد رنگ نیست و می توان رنگهای آبی و صورتی و قرمز را هم دید که در کنار رنگ سبز و سفید آسمانی زیبا تر را به نمایش در آوره است. رنگین کمانی از دوستی را می بینیم که با دیپلماسی تدبیر وامید و در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل بر فضای نمایشگاه حاکم شده و روزهای بهتری را برای ایرانیان نوید می دهد. روزهایی که اژدهای زرد دیگرحاکم مطلق بازارهای ایران نیست.

به جز حضور شرکتهایی که این بار فقط برای نمایش نیامده اند و در تلاش برای حضور موثر در ایران هستند اخبار مهم دیگری هم در نمایشگاه بیست ویکم منتشر شد که گویای بازگشت اقتدار صنعت نفت ایران در بازارهای بین المللی نفت و گاز است. اقتداری که از سال 2011 و با اشتباه استراتژیک دولت دهم از ایران گرفته شد و پنج سال سخت را برای صنعت نفت ایران واقتصاد کشور رقم زد.

خبر خوش این بود که رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد تولید نفت خام ایران به روزانه سه میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رسیده و بزودی این رقم به سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز می رسد؛ میانگین صادرات نفت خام ایران نیز به روزانه 2.1 میلیون بشکه در روز رسیده که تا پایان سال به 2.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

نکته مهم دیگر که در دولت نهم منجر به نگرانی کارشناسان اقتصادی شده بود مربوط می شود به کاهش صادرات میعانات گازی که بخش مهمی از درآمدهای ارزی دولت را به خود اختصاص می دهد.

جوادی با اعلام برطرف شدن این مشکل در دولت دهم  به افزایش صادرات میعانات گازی اشاره کرد و گفت: صادرات میعانات گازی پیش از تحریمها روزانه ٢٥٠ هزار بشکه بود که این رقم هم اکنون به ٤٥٠ هزار بشکه در روز رسیده است و امیدواریم با توسعه میدان گازی پارس جنوبی این رقم افزایش یابد.

پیام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در کنار خبر افزایش 50 درصدی تردد نفتکشهای آسیایی و اروپایی در پایانه های صادراتی نفت ایران نشان می دهد که ایران وارد مرحله جدیدی از پسا تحریم شده و با باز شدن قفل سوییفت اقتصاد ایران باید منتظر اتفاقات مهمتری باشد.

سیدابراهیم حسینی، از مسئولان پایانه نفتی خارک می گوید: اگر در گذشته مشتری نفت خام ما صرفا مشتریان سنتی از جمله چین، ژاپن، ترکیه،کره جنوبی و چند کشور دیگر بودند،حالا شاهد حضور کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، روسیه و فرانسه برای خرید نفت ایران هستیم.

در نهایت این که امروز دیگر برای مهم جلوه دادن و رنگ و لعاب دادن به نمایشگاه بین المللی نفت نیازی به حضور مسئولان رده بالا و افتتاحیه های مملو از نمایندگان و مدعووین خارجی نیست.

امروز نمایشگاه بین المللی نفت تهران خود یک خبر مهم برای جهانیان است.

کد خبر 259801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =