تامین مالی طرحهای پتروشیمی به شرکتی اروپایی واگذار می شود

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با اشاره به مذاکرات مثبت با یک شرکت بزرگ اروپایی برای اجرا و تامین مالی طرحهای پتروشیمی گفت: تا پایان امسال قرارداد با این شرکت با حجم مالی 200 تا یک میلیارد یورو امضا می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، عادل نژاد سلیم ظهر امروز (جمعه ـ 17 اردیبهشت ماه) در حاشیه دومین روز برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت با تشریح وضع نامناسب هلدینگ خلیج فارس در اوایل سال 92 در زمینه های مختلف در جمع خبرنگاران گفت: با تدوین و اجرای راهبردی پنجساله در این شرکت امروز ظرفیت تولید آن از 68 درصد به 77 درصد رسیده است.

وی با اشاره به این که 70 درصد وزنی استراتژی 5 ساله هلدینگ خلیج فارس بر مبنای توسعه برنامه ریزی شده است، گفت: توسعه شرکتهای موجود، اجرای طرحهای جدید برای ساماندهی پرتفوی شرکت و خرید سهام شرکتهایی که توجیه اقتصادی دارند از دیگر برنامه های این شرکت در سالهای آینده خواهد بود.

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر این که پروژه پالایشگاه بیدبلند دو برای هلدینگ خلیج فارس به واسطه تامین خوراک چندین طرح این شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: تاکنون 2 میلیارد و 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این پروژه بودجه تخصیص داده شده و مابقی نیاز مالی این پروژه تا سقف 3 میلیارد دلار از محل منابع داخلی هلدینگ تامین می شود.

نژادسلیم گفت: هم اکنون 99.9 درصد پالایشگاه گاز بید بلند دو متعلق به هلدینگ خلیج فارس است و اسم این پالایشگاه به شرکت پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس تغییر یافته است.

وی با بیان این که هم اکنون محل فاینانس و تامین منابع مالی بسیاری از پروژه های این شرکت همچون گچساران، لردگان، ایلام، هرمز، ونیران و هنگام مشخص شده است، گفت: در سال 94 تولید این شرکت به بیش از 19 میلیون تن و سود هر سهم این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران به 200 تومان رسیده است.

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس افزود: در سالهای 92، 93 و 94 به ترتیب میزان فروش داخلی هلدینگ خلیج فارس حدود 200 هزار میلیارد ریال، 302 هزار میلیارد  ریال و 262 هزار میلیارد ریال بوده است، در این میان به دلیل افت قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در دنیا میزان فروش داخلی با وجود رشد حدود 2 درصدی به لحاظ وزنی، افت داشته است.

وی تصریح کرد: در سال 94 فروش داخلی این شرکت معادل 6 میلیون و 500 هزار تن معادل 3.4 میلیارد دلار بوده و فروش خارجی 8 میلیون تن معادل 4.3 میلیارد دلار بوده است، به عبارت دیگر پارسال در مجموع 7.7 میلیارد دلار محصول پتروشیمی فروخته شده است.
 وی با اشاره به جایگاه چهل و چهارم هلدینگ خلیج فارس در میان شرکتهای پتروشیمی جهان گفت: تا پایان امسال بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این رتبه به 32 خواهد رسید.

نژادسلیم بر ساخت داخلی و خرید داخلی تجهیزات در شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس تاکید کرد و گفت: هم اکنون خرید خارجی در این شرکت ممنوع است مگر این که کالای مورد نیاز در داخل ساخته نشود،  وانگهی در حال حاضر 70 درصد از کالاهای مورد نیاز این شرکت از داخل تامین می شود.

وی طرحهای الفین دوم و meg بندر امام و متانول چابهار را از جمله پروژه های جدید در دست طراحی هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرحها از شرکتهای خارجی با جوینت ایرانی استفاده خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر این که بخش زیادی از بدهی هلدینگ خلیج فارس بابت خوراک به npc پرداخت شده است، گفت: تلاش می شود تا دو سال آینده مابقی این بدهی پرداخت شود.

نژادسلیم در باره تعیین قیمت خوراک مایع پتروشیمی ها نیز گفت: هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین مصرف کننده خوراک مایع پتروشیمی در کشور معتقد است قیمت خوراک باید متعادل باشد، یعنی نه حق ملت ایران پایمال شود و نه انگیزه برای سرمایه گذاری کاهش یابد.

وی ادامه داد: فرمولی که وزیر نفت برای خوراک مایع واحدهای بید بلند دو و کارخانه های ان جی ال مشخص کرده اند، از نظر ما عادلانه و متعادل است، ضمن آن که ما به دنبال ارزان خریدن خوراک نبوده و نیستیم.

کد خبر 259847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =