ایران به دنبال جذب سرمایه 250 میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز است

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: ایران به دنبال جذب سرمایه 250 میلیارد دلاری برای بخشهای نفت و گاز، ‌زیرساختها،‌ صنایع و معدن است که این برنامه از ابتدای سال 96 آغاز می‌شود.

به گزارش شانا، مهدی کرباسیان، در سومین مجمع ایران و اروپا در شهر زوریخ سوییس در جمع مدیران شرکتهای بزرگ معدنی، سرمایه گذاری،‌ مالی، ‌بانکی و بیمه‌ای ‌اروپا گفت: ایران برنامه وسیعی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دست دارد که برای اجرای آنها به 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو افزود: این میزان سرمایه برای توسعه بخشهای فولاد، آلومینیوم، مس، روی و مواد معدنی مرتبط با بخش معدن همچون اکتشاف و امور زیربنایی است که می‌تواند فرصتی برای سرمایه گذاریهای مشترک با اروپا باشد.

وی تصریح کرد: اکتشاف از اولویتهای اساسی ایمیدرو است که در نخستین حلقه از زنجیره بخش معدن قرار دارد، هم اکنون طرحی جامع برای افزایش فعالیتهای اکتشافی تا محدوده 250 هزار کیلومترمربع در دست اجرا داریم که بیش از 50 درصد آن محقق شده است.

کرباسیان ادامه داد: برای تولید دیگر محصولات معدنی مانند تیتانیوم، کک نفتی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، زغالسنگ و محصولات راهبردی همچون عناصر کمیاب خاکی که به تازگی 6 نوع آن تولید شده است، برنامه های مجزایی داریم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو درباره مزیتهای اقتصادی ایران نیز گفت: ایران یکی از کم هزینه‌ترین کشورها برای تولیدات معدن و صنایع معدنی است که این امر به دلیل قیمت مناسب و فراوانی انرژی، نرخ پایین بهره مالکانه، هزینه پایین دستمزد نیروی کار و دیگر مزیتها همچون دسترسی به آبهای بین‌المللی، خطوط راه آهن،‌ شبکه برق و تعرفه مناسب سیستم حمل و نقل است.

وی تصریح کرد: اقتصاد در حال رسیدن به دستیابی به پایداری بیشتر است. به همین دلیل علاقمند به جذب سرمایه بیشتر در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم به طوری که منافع دوسویه برای شرکای ما دربر داشته باشد.

کرباسیان به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ایران در این برنامه به دنبال جذب سرمایه 250 میلیارد دلاری برای بخشهای نفت و گاز، ‌زیرساختها،‌ صنایع،‌ و معدن است که این برنامه از ابتدای سال 96 آغاز می‌شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو عنوان کرد: این امر فرصت بزرگی را برای شرکتهای اروپایی از جمله بانکها،‌ سازندگان تجهیزات،‌ سرمایه گذاران،‌ بیمه ها و غیره ایجاد می‌کند، به طوری که دو طرف را به توسعه روابط بلندمدت و استراتژیک سوق می‌دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به ذخایر غنی نفت و گاز ایران،‌ می‌توان اذعان کرد که گسترش ارتباط اروپا با ایران،‌ امنیت تامین انرژی برای شرکای اروپایی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این که اکنون با لغو تحریمها فرصت مناسبی برای تعمیق روابط اقتصادی دو طرف در زمینه های مورد علاقه ایجاد شده است، تصریح کرد: ایران قادر است‌ یکی از بازیگران بزرگ در منطقه باشد و سهم مهمی بویژه در اقتصاد اروپا برای تامین کالاهای مورد نیاز و انرژی ایفا کند.

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به سرمایه گذاران و مدیران بانکهای اروپایی اعلام کرد: اکنون که تحریمها لغو شده‌اند ما خواهان توسعه روابط با کشورها بیش از گذشته هستیم.

شایان یادآوری است که سومین مجمع ایران و اروپا با حضور 400 شرکت کننده از سرمایه گذاران، بانکها،‌ شرکتهای بیمه‌ای در روزهای 14 و 15 اردیبهشت ماه در شهر زوریخ سوییس برگزار شد.

کد خبر 259851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =