تعیین معیارهای قطب بندی مراکز علمی و پژوهشی

یوسف جوادی نیا مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت در نشست تخصصی «نقش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در انتقال و توسعه فناوریهای کلیدی صنعت نفت و قطب بندی مراکز پژوهش و فناوری» معیارهای قطب بندی مراکز علمی و پژوهشی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، جوادی نیا در دومین روز(جمعه، ١٧ اردیبهشت ماه) نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به روند شکل گیری معیارهای قطب بندی مراکز علمی و پژوهشی مرتبط با صنعت نفت اشاره کرد و افزود: نخستین فاز تعیین معیارهای قطب بندی در سال 1390 با همکاری موسسه مطالعات انرژی انجام شد تا از این طریق توانمندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی ارزیابی شود.

وی افزود: در گام نخست حدود 5500 قطب علمی اولیه شناسایی شد اما به دلیل مشکلاتی همچون واگذاری شرکتهای پالایش و پتروشیمی، روند انجام طرح با وقفه  مواجه شد.

جوادی نیا در ادامه گفت: سال 1394 روند تعیین شاخصها و مدل ارزیابی از سر گرفته شد تا در حوزۀ بالادست صنعت نفت به کار برده شود.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت برقراری روابط پژوهشی شفاف، منطقی و نظام مند صنعت نفت را با مراکز علمی و دانشگاهی کشور، ایجاد زیرساختی کارا و اثربخش جهت واگذاری شفاف و نظام مند طرحهای پژوهشی، ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم و یکپارچه از نیازهای پژوهشی صنعت نفت با شناسایی فرآیندها و فناوریهای صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را از جمله ضرورتهای اساسی قطب بندی مراکز علمی و پژوهشی عنوان کرد.

جوادی نیا در مورد محورهای اصلی پژوهشی گفت: پژوهشها در دو بعد فناوری و مهندسی، مطالعات راهبردی – کلان و علوم انسانی و اجتماعی مطرح است که نتایج مطالعات راهبردی در دستیابی به نتایج قابل قبول بسیار حائز اهمیت است.

مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت در ادامه ایجاد تناظرمیان فناوریهای مورد نیاز صنعت نفت و زیرساختها و همچنین توسعه هدفمند هر یک از این موارد را از جمله اهداف قطب بندی مراکز علمی و پژوهشی عنوان کرد.

کد خبر 259890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =