بدهی نفتی ایران را از طریق بانکهای اروپایی می‌دهیم

وزیر نفت هند از توافق بانکهای مرکزی ایران و هند برای پرداخت بدهیهای نفتی تهران از طریق بانکهای اروپایی خبر داده است.

دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند، درباره این توافق برای پرداخت بیش از 6 میلیارد دلار بدهی هند به ایران، به خبرگزاری رویترز گفت: بانکهای اروپایی نقش واسطه را خواهند داشت و بانکهای ایرانی پول را از آنها دریافت خواهند کرد.

حدود یک ماه پیش که آقای پرادان به تهران سفر کرده بود گفت که کشورش متعهد به پرداخت بدهی‌های ایران است، اما شیوه این پرداخت مورد اختلاف بود.

در آن زمان بانک مرکزی ایران خواهان پرداخت بدهی هند به حسابهای معرفی‌شده از سوی ایران با ارز یورو شده بود اما هند می‌گفت که دو طرف بر سر دلار توافق کرده‌اند.

اکنون وزیر نفت هند در گفتگو با رویترز از توافق تازه برای استفاده از بانکهای اروپایی خبر داده و گفته است که وزارت دارایی این کشور در حال پیش بردن کار این توافق است.

پیش از رفع تحریم‌های ایران، هند از معدود کشورهایی بود که همچنان از ایران نفت می‌خرید.

اما تحریم‌های هسته‌ای که بانک مرکزی ایران را هدف گرفته بود باعث شد که پرداخت هند به ایران بابت خرید نفت، در چند سال گذشته با مشکل روبرو شود.

هند تا سال ۲۰۱۳ بخشی از بدهی ایران را از طریق هالک‌بانک ترکیه پرداخت می‌کرد اما بعد از سد شدن این مسیر حدود ۵۵ درصد از بدهی‌های پرداخت‌نشده ایران نزد پالایشگاه‌های هند باقی ماند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده است که در جریان سفر یک ماه پیش وزیر نفت هند به تهران، مقام‌های ایران خواهان پرداخت بدهی نفتی از طریق بانک اروپایی ایرانی هندلزبانک در آلمان، بانک مرکزی ایتالیا و هالک‌بانک ترکیه شده بودند.

بنا بر گزارشها پالایشگاههای هند بدهی خود را برای انتقال نهایی به حسابهای اروپایی به حساب بانک دولتی یو سی‌ او (UCO) در هند پرداخت می‌کنند.

کد خبر 259894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =