مهار مصرف بالای انرژی، با فناوری امکانپذیر است

رئیس جمهوری گفت: کنترل مصرف بالای انرژی، با فناوری امکانپذیر خواهد بود و این یکی از مسیرهای سرمایه‌ گذاری است که در کشور به آن نیاز داریم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، عصر دیروز (یکشنبه، 26 اردیبهشت ماه) در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگیهای ایران در خارج از کشور در همایش برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصتها و ظرفیتها، گفت: ایران توانست در موضوع هسته‌ای ماهها با قدرتهای جهانی گفتگو کرده و این مذاکره را آبرومندانه به پایان برساند.

وی با بیان این که در سیاست خارجی نگاه صفر یا صدی معنا ندارد، افزود: لغو ادعاهای واهی و قطعنامه‌ های ظالمانه علیه ملت ایران مستلزم تلاشی سخت و پیچیده بود که در برجام حاصل شد و این موفقیت حقوقی و سیاسی بزرگی برای ملت ایران به شمار می‌رود.

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت بوجود آمده پس از برجام برای تعامل با دنیا با در نظر گرفتن شرایط کشور و اجرای سریعتر سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: امروز به واسطه توافق برجام، بخش بزرگی از ایران‌ هراسی که در دنیا به دروغ در موضوع هسته‌ای علیه ایران مطرح شده بود، از میان رفته است، اما هنوز پروژه ایران‌ هراسی توسط دشمنان ملت ایران در دیگر موضوعها از قبیل تروریسم ادامه دارد که باید قدم به قدم در برابر آنان ایستاد و مقابله کرد.

رئیس‌ جمهوری با تاکید بر این که تعامل سازنده، در مقابله با ایران هراسی شکل گرفت و ادامه دارد، عنوان کرد: امروز همگان اذعان دارند که فعالیتهای هسته‌ای ایران براساس موازین و قطعنامه‌ های بین‌المللی و به صورت مجاز در مراکز هسته‌ای انجام می‌شود.

وی با بیان این که شکوفایی و رونق اقتصادی موجب پایداری و پابرجایی برجام خواهد بود، گفت: روابط و تعامل اقتصادی با دنیا یکی از راههای مقابله با ایران هراسی است.

وی رفع تحریمها و ایجاد فضای مناسب برای توسعه فعالیتهای اقتصادی ایران با جهان را یکی از نتایج برجام برشمرد و افزود: یکی از پایه‌ های سیاستهای اقتصاد مقاومتی، درونزا بودن و برونگرا بودن است و سفرای ایران در کشورهای مختلف می‌توانند در زمینه برونگرا بودن اقتصاد فعالیتها و نقشی بسزا ایفا کنند.

روحانی، شکوفایی و دوام اقتصاد درونزا را در گرو قابل رقابت بودن دانست و تصریح کرد: اقتصادی که قدرت رقابت در صحنه‌ های جهانی را نداشته باشد، در بلند مدت نمی‌تواند مسائل داخلی خود را حل و فصل کند، اگر نتوانیم در اقتصاد از لحاظ کمیت و کیفیت با دنیا رقابت کنیم، موفق نخواهیم بود.

رئیس‌ جمهوری رفع بیکاری و اشتغال جوانان را از مهمترین مسائل کشور و اولویتهای برنامه اقتصادی دولت برشمرد و عنوان کرد: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با سه مشکل رکود، تورم و بیکاری مواجه بود که با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان توانست در زمینه تک رقمی کردن نرخ تورم و کاهش رکود، گامهای خوبی بردارد و حتی در زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل کاهش بهای نفت با مشکلات بسیاری روبرو بودند، در ایران ارزش پول ملی حفظ شد و روند کاهنده تورم و رشد اقتصادی ادامه داشت.

وی با تاکید بر این که به حرکتی سریع برای دستیابی به رونق اقتصادی نیاز داریم و برجام این فرصت را ایجاد کرد که با رفع تحریمها بتوانیم با دنیا تعامل لازم را برای جذب سرمایه، تسهیلات مالی و فناوری داشته باشیم، ادامه داد: سفرای ایران در خارج از کشور باید ظرفیتها و فرصتهای کشور را به خوبی برای سرمایه‌ گذاران خارجی تشریح و تبیین کنند.

روحانی با اشاره به شرائط بسیار ویژه ایران از لحاظ جغرافیایی، منابع غنی زمینی و زیرزمینی، نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و کارآمد و امنیت مثال زدنی، افزود: افق روشنی پیش روی ملت ایران در تعامل سازنده با جهان قرار دارد که در این راستا معرفی بهتر ظرفیتها و فرصتهای کشور و تسهیل در ارتباط بخشهای خصوصی با یکدیگر از مهمترین ماموریتها و وظایف سفرای ایران در خارج از کشور است.

رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: هماهنگی میان قوا، رشد سیاسی ملت، جایگاه منطقه‌ای ایران و سایر شرائط، فضا را برای تعامل هرچه بهتر و بیشتر ایران با دنیا مهیا ساخته است که در این راستا معرفی امکانات و فناوریها در دیگر کشورها به سرمایه گذاران داخلی از جمله وظایف سفرا در زمینه توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر این که امروز ایران شریک مورد اعتماد جامعه بین‌المللی است و کشورهای جهان برخلاف تبلیغات دشمنان از هر نظر به شرائط ایران اعتماد دارند، عنوان کرد: ایران هیچگاه از شرائط ناآرام و ناامن همسایگان خود سو استفاده نکرده و پیوسته به کشورها و مردم منطقه کمک کرده است.

روحانی با اشاره به این که باید در برابر ایران‌ هراسی که دشمنان ملت ایران و برخی تندروها در کشورهای منطقه به دنبال ترویج آن هستند، شرائط و وظیفه خود را در تعامل با دنیا تقویت کنیم، گفت: بیان واقعیتها و آینده روشن ایران رسالت مهم دستگاه سیاست خارجی در این زمینه خواهد بود.

رئیس جمهوری اشتیاقی را که امروز برای تعامل با ایران در بسیاری از کشورها وجود دارد، بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: چگونگی روابط اقتصادی ما با هر کشوری، می‌تواند معیار، ملاک و نشان‌ دهنده عملکرد و نقش سفارتخانه‌ ها و نمایندگیهای ایران در توسعه روابط باشد.

وی با اشاره به این که تعامل سازنده در منطقه و جهان باید فضای مناسب را برای توسعه سریعتر اقتصادی فراهم کند، بر ضرورت استفاده از تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا در راستای دستیابی به توسعه اقتصادی در کشور، تاکید کرد و گفت: کنترل مصرف بالای انرژی، با فناوری امکانپذیر خواهد بود و این یکی از مسیرهای سرمایه‌ گذاری است که در کشور به آن نیاز داریم.

روحانی با بیان این که موفقیتهایی که تاکنون در تعامل با دنیا به دست آمده، نشان دهنده آن است که مسیر را به درستی پیموده‌ایم، عنوان کرد: البته این به معنای آن نیست که طرف مقابل به تمامی تعهدات خود پایبند بوده یا خواهد بود، بلکه ما باید ضمن مقاومت، با ایجاد فضای مناسب، گسترش همکاریها و اعمال فشار به طرف مقابل، آنها را وادار به انجام کامل تعهداتشان کنیم.

رئیس‌ جمهوری افزود: ما باید در برابر فشار و خواست لابی صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه تعامل سازنده خود را با جهان گسترش دهیم و فضای مناسب برای جذب سرمایه‌ گذاریها و توسعه ارتباطات اقتصادی، تجاری و بانکی با دیگر کشورها را فراهم کنیم.

کد خبر 260829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =